Companii

LaborMed se concentreaza pe pietele care aduc cash. „In Polonia e un climat mult mai stabil”

LaborMed se concentreaza pe pietele care aduc cash. „In Polonia e un climat mult mai stabil”

Stephen Stead, CEO al LaborMed: Profiturile nostre sunt in piata. Stau pe rafturile farmaciilor sau la distribuitori. Daca anul trecut cifra noastra de afaceri a fost de aproximativ 50 de milioane de euro si suntem platiti dupa 260 de zile, 30 de milioane de euro stau in piata, iar restul de 20 de milioane de euro merg in cheltuielile pe care le avem

05.03.2010, 00:00 67

"Focusul nostru va fi piata poloneza, o baza a operatiunilorOzone. Este un climat mult mai stabil, o piata mare, si avem multeproduse in curs de inregistrare aici. Principalul avantaj este decash. Avem termene de plata mult mai avantajoase, comparativ cuRomania unde situatia este catastrofala. Polonia este normala dinacest punct de vedere", a spus Stead, CEO al LaborMed, intr-uninterviu acordat Ziarului Financiar.

El a precizat ca spre deosebire de Romania unde banii serecupereaza dupa 260-270 de zile, in Polonia platile se fac la60-70 de zile, dar a mai spus si ca banii se pot obtine anticipatdaca se acorda un discount de 1%.

15% din afacerile producatorului vin de pe pietestraine

Stead, 52 de ani, a preluat conducerea companiei in 2008, lacateva luni dupa ce fondul de investitii Advent a cumparatproducatorul intr-o tranzactie de peste 120 mil. euro. Inca de lainstalarea in functie, Stead a declarat ca are in vedere achizitiide produse si companii, achizitii pe care un an mai tarziu le-aparafat. LaborMed a preluat brandurile Ozone intr-un deal estimatde ZF la circa 20 mil. euro, ceea ce i-a asigurat accesul pe maimulte piete regionale. Preluarile au intarit pozitia LaborMed pepiata de medicamente care se elibereaza fara prescriptie (OTC-uri),unde compania avea un punct nevralgic si i-au asigurat o prezentain Polonia, Bulgaria, Ungaria, Cehia si Slovacia.

Dupa derularea celor doua tranzactii, LaborMed a structuratcompania in trei divizii: LaborMed (pentru produsele cuprescriptie), Ozone (pentru OTC-uri) si Ozone Natural (pentruproduse naturiste).

"Vreau sa ne mutam inspre OTC-uri. As vrea ca LaborMed sa devinamai vizibila. Daca spun LaborMed pe strada, multi oameni nu stiucine este", a mai spus Stead.

Pentru Ozone Natural, seful LaborMed estimeaza in acest anafaceri de 4 mil. euro, adica aproximativ 5% din cifra de afaceritotala bugetata in 2010, fata de 1% in 2009. Divizia de medicamentecu prescriptie, "inima afacerii LaborMed", va genera anul acesta50% din cifra de afaceri, fata de 79% cu un an inainte.

"LaborMed este un pic ca BMW. Daca te uiti la un garaj BMW, vezisemnul BMW, dar vezi si semnul pentru Mini si Rolls-Royce. LaborMedca organizatie are trei divizii: LaborMed, Ozone si Ozone Natural.Asa incerc sa vad situatia in minte pentru ca o persoana de pestrada sa inteleaga cine suntem", mai spune Stead. El se refera lafaptul ca fiecare brand este cunoscut in sine si sta pe propriilepicioare.

Afaceri de 70 mil. euro in acest an

Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de 51 mil. euro,din care produsele proprii au generat aproape 38 mil. euro, celeale Ozone aproape 13 mil. euro si circa 1 mil. euro brandurilePlantExtrakt.

Stead a precizat ca impactul achizitiilor a fost marginal,deoarece au facut parte din activitatea companiei numai cateva lunidin an. "Anul acesta ne asteptam ca afacerile LaborMed sa ajunga laaproximativ 70 mil. euro."

In 2008, cifra de afaceri a LaborMed a fost de aproximativ 35mil. euro, iar cresterea numai pe aceste produse in 2009 a fost cucirca 12% in valoare si 40% in volum, pe fondul scaderilor depreturi. "LaborMed a crescut mult in volum, dar nu si in valoare",a adaugat Stead.

Exporturilevor ajunge anul acesta la 15% din cifra de afaceri, fata de 6% in2009.

"Profiturile noastre sunt in piata"

Anul trecut LaborMed a inchis fabrica in decembrie, iarangajatii au fost trimisi in somaj tehnic.

Anul acesta, producatorul nu a luat masuri similare, insa spuneca din martie exista posibilitatea sa lucreze numai 4 zile pesaptamana in fabrica.

Tot anul trecut, compania a inchis un depozit pe care ildobandise odata cu achizitia Ozone si a externalizat catredistribuitorul ADM Farm o parte din activitatea logistica.

In cadrul companiei lucreaza aproximativ 550 de angajati, 17fiind preluati din echipa de supply chain si marketing a Ozone.

"Profiturile noastre sunt in piata. Stau pe rafturilefarmaciilor sau la distribuitori. Daca anul trecut cifra noastra deafaceri a fost de aproximativ 50 mil. euro si suntem platiti dupa260 de zile, 30 de milioane de euro stau in piata, iar restul de 20de milioane de euro merg in cheltuielile pe care le avem".

Un nou sediu

In urma cu doua saptamani, compania s-a mutat intr-o nouacladire de birouri, situata langa fabrica si in care a investitcirca 1,8 mil. euro. Pentru vechea locatie situata in cadrul SemaParc, LaborMed cauta cumparatori si spera sa obtina intre 700 si 1mil. euro.

Stead afirma ca realist vorbind este mai probabil sa inchiriezecladirea. "As vrea ca LaborMed impreuna cu Ozone sa inceapa sa fierecunoscute local si regional ca o companie serioasa. In mod clar,vrem sa ne crestem vanzarile, sa colectam mai multi bani, dar lasfarsitul anului as vrea sa ne uitam si la acest lucru."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO