Companii

Lafarge prevede o stagnare in euro a vanzarilor in acest an

12.05.2003, 00:00 25

Grupul francez de materiale de constructii Lafarge a realizat anul trecut pe piata romaneasca o cifra de afaceri de 150 mil. euro, previziunile pentru acest an indicand o valoare similara in euro, a spus Philippe Questiaux, presedintele Lafarge Romcim.
Cifra de afaceri anuntata de Lafarge inglobeaza operatiunile derulate pe piata interna de Lafarge Romcim (in domeniul cimentului), Lafarge Agregate Betoane (in domeniul betoanelor si agregatelor), Lafarge Arcom Gips SA (unicul producator de gips carton), precum si a companiilor cu actionariat Lafarge, respectiv Schiedel Sisteme de Cosuri si Bramac Sisteme de Invelitori.
Lafarge Romcim, al doilea jucator de pe piata interna de profil, a inregistrat vanzari pe primul trimestru al anului de aproximativ 16 milioane euro (daca se ia in calcul un pret mediu de piata de 50-52 euro/tona), in scadere cu 30% fata de anul trecut. Cantitativ, vanzarile s-au cifrat in perioada mentionata la circa 320.000 tone.
"Evolutia din primele trei luni ale anului a fost determinata de aprecierea monedei europene in raport cu dolarul si de iarna prelungita", a declarat la finele saptamanii trecute Philippe Questiaux, care spera in acest context sa atinga totusi o cifra de afaceri similara cu cea de anul trecut.
 Euro a depasit la finele saptamanii trecute pragul de 1,5 dolari pe unitate, in conditiile in care raportarile financiare ale grupului Lafarge pentru unitatile din Romania se realizeaza in dolari. Trecerea la raportarea in euro este programata pentru anul viitor, potrivit reprezentantilor companiei franceze.
Lafarge concureaza pe piata cimentului, a betoanelor si agregatelor cu alte doua grupuri internationale puternice - Holcim (Elvetia) si HeidelbergCement Group (Germania).
De la intrarea pe piata in 1997, francezii au investit 320 milioane dolari si au ajuns sa detina trei fabrici de ciment (Medgidia, Hoghiz, Targu Jiu), uzina de ipsos de la Aghires, statii de agregate si betoane, balastiere, precum si o fabrica de placi de gips-carton. Lafarge are circa 2.000 de angajati in Romania.
Pe piata cimentului, Lafarge Romcim are o cota de aproximativ 34%, fiind principalul exportator de ciment si clincher (material ce intra in componenta cimentului) din Romania. Piata de ciment este estimata la 4,7 mil. tone pentru 2002, respectiv o medie de consum pe cap de locuitor de 220 kg, scazuta chiar in comparatie cu alte piete din regiune.
In domeniul betoanelor si al agregatelor, Lafarge a investit in perioada 1997-2002 circa 24 milioane euro, potrivit lui Costin Borc, director general al Lafarge Betoane Agregate, societate cu un numar de 550 de angajati.
Pe piata gips cartonului, Lafarge Arcom Gips  este singurul producator de pe piata interna, detinand o cota de 28-32%, potrivit estimarilor facute de Sebastian Popescu, directorul general al companiei.
"Piata a fost in crestere cu 20-25% in 2002", estimeaza Popescu, care a adaugat ca firma pe care o conduce va opera pe piata sub numele de Lafarge Gips SA, unitate din cadrul diviziei de gips a grupului francez.
Schiedel Sisteme de Cosuri, partener al grupului Lafarge in Romania, activeaza pe piata sistemelor de cosuri, unde detine o cota de 15%, potrivit Claudiei Bariceanu, director general al companiei. tinta firmei este de a atinge o cota de 40-50% din piata de profil.
Investitiile la Schiedel Sisteme de Cosuri au ajuns pana acum la 9 milioane dolar. Nivelul investitiilor va creste cu inca un milion de dolari prin punerea in functiune a unei linii de productie noi.

Bramac va investi 5-10 mil. euro in tigle
Societatea brasoveana va investi intre 5 si 10 milioane de euro pentru construirea unei fabrici pentru tigle din mortar de ciment, a carei locatie nu a fost stabilita inca, dar va fi in regiunea centrala a tarii, potrivit lui Ovidiu Pascutiu, directorul general al Bramac Sisteme de Invelitori SRL. Actiunile companiei Bramac sunt impartite in mod egal de Lafarge (Franta) si Wienerberger (Austria).
"Productia locala in Romania in 2004 este o prioritate a grupului, aprobata deja de actionari. Produsele noastre au o durata de viata de peste 80 de ani, iar perioada de garantie este de 30 de ani", a precizat Pascutiu. Bramac Brasov a avut in 2002 o cifra de afaceri de 4,7 mil. euro, in crestere cu 15% fata de anul anterior.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO