Companii

Locul din umbra unde ti se face scorul pentru obtinerea unui credit

29.05.2006, 00:00 181

Creditinfo, prima companie privata care verifica dosare de credit de consum, a inregistrat in anul 2005 o cifra de afaceri de 1,6 mil. euro, de aproape sase ori mai mare decat in anul precedent. Profitul net a crescut de la 22.000 de euro in 2004 la aproape 280.000 de euro anul trecut.

Cresterea se datoreaza celor aproape doua milioane de dosare de credit care au trecut prin sistemul celor de la Creditinfo in cei doi ani de functionare a biroului de credit.

Creditinfo a fost infiintata in anul 2000, si pana in 2004 s-a ocupat in special cu intocmirea rapoartelor de bonitate pentru persoane juridice si cu activitati de recuperare a creantelor.

Cresterea vanzarilor pe sectorul de electronice si electrocasnice inregistrata incepand cu 2003, cand piata a crescut cu 70%, a determinat Creditinfo sa infiinteze primul birou privat de credit din Romania, declara directorul de marketing al companiei, Mihail Buraga.

Delos Holding cu sediul in Cipru, fostul actionar majoritar, s-a retras din societate la sfarsitul anului trecut, pachetul majoritar fiind preluat de catre compania islandeza Creditinfo International Group, care si-a marit participatia de la 28% la 65%. Concernul islandez, care mai detine subsidiare in alte 20 de tari precum Cehia, Grecia, Lituania sau Cipru, se regaseste in topul EuropeÕs 500 de anul trecut pe locul 103. Creditinfo Group si-a preluat actualul nume in 2003 de la subsidiara din Romania, afirma Buraga. Compania islandeza a fost infiintata in 1997 sub denumirea de Lanstraust si s-a impus inca de la inceput pe piata locala a informatiilor financiare.

"Achizitionarea pachetului majoritar de catre Creditinfo International Group a adus cu sine experienta necesara in diversificarea serviciilor biroului de credit", sustine Elena Mirea, directorul general al Creditinfo.

Infiintarea biroului de credit a plecat de la ideea ca pentru acordarea unui credit informatia trebuie verificata, declara Buraga. Delos Creditinfo, cum se numea la vremea respectiva, a decis sa devina partener al societatilor care acorda credite de consum.

Firma si-a consolidat in 2004 legatura cu Fasma Romania, care a asigurat platforma tehnica, si a inceput colectarea de informatii financiare din surse oficiale si private. La ora actuala, in bazele de date ale Creditinfo se gasesc informatii despre 800.000 de companii romanesti si despre mai mult de trei milioane de persoane fizice.

Primul contract al societatii a fost cu Euroline Retail Service, membru al grupului bancar EFG Eurobank, actionar majoritar BancPost, ulterior fiind semnate contracte si cu alte societati financiare precum Finans Servicii Financiare sau Libra Bank.

Creditinfo ofera un program de externalizare a serviciilor datorita caruia "institutiile financiare colaboreaza cu noi pe o perioada determinata, fara a fi preocupate la sfarsitul acordului de griji referitoare la restructurari sau alte obligatii", afirma Buraga.

Contractele difera in functie de solicitarile institutiilor financiare. Acestea hotarasc ce anume doresc sa contina dosarul de credit, lucru ce influenteaza pretul verificarii si viteza de raspuns. "Spre exemplu, clientul poate fi interesat daca aplicantul figureaza cu alte credite in derulare sau daca are un istoric bogat in intarzieri de plata", sustine Buraga. Pretul verificarii variaza intre 0,05 si 2 euro, in functie de particularitatile fiecarui contract.

Cele mai multe cereri de credit de consum sunt primite din partea magazinelor de electronice si electrocasnice colaboratoare ale institutiilor creditoare, cum ar fi Altex, Media Galaxy sau Germanos. Pe langa acestea, societatile care se ocupa de promovarea cardurilor prin servicii de telemarketing contribuie la marirea portofoliului de clienti al societatii creditoare.

Prima impresie despre solicitantul unui credit este oferita de veridicitatea datelor generale, referitoare la adresa sau numar de telefon. In functie de informatiile completate, cererea de creditare primeste un scor, calculat automat si transmis prin aplicatia software eCheck utilizata de companie. Un alt criteriu de evaluare este situatia firmei angajatoare.

"Cu toate ca aplicantul este un bun platnic, un trend jos al companiei angajatoare l-ar putea indeparta de la obtinerea unui credit", afirma Buraga. Implicarea solicitantului in afaceri prospere sau dimpotriva este un alt criteriu de evaluare a solicitantilor unui credit de consum.

O informatie mai putin solicitata, dar prezenta in unele cereri de creditare, este legata de pasaportul aplicantului. Societatea care acorda creditul de consum poate fi interesata de cate ori si-a pierdut acesta pasaportul in ultimii ani. Faptul ca solicitantul unui credit calatoreste des in strainatate poate reprezenta un factor de risc, deoarece acesta poate ramane peste hotare, fara a-si mai onora obligatiile din tara.

Pentru verificarea acestor informatii sunt folosite bazele de date proprii, precum si toate bazele de date publice. Dupa analizarea dosarului, se acorda un rank, care impreuna cu scorul obtinut initial, influenteaza decizia de aprobare sau respingere a creditului. Decizia finala este luata de institutia care acorda creditul.

Buraga vede o asemanare intre Creditinfo si un charter datorita vitezei de raspuns care nu depaseste doua ore. Verificarea propriu-zisa a aplicatiei dureaza intre 5 si 20 de minute. "Institutia de credit si societatea de retail castiga clienti datorita vitezei. Daca raspunsul la magazin ajunge in ziua urmatoare sau mai tarziu, cumparatorul se poate razgandi, se poate hotari asupra altui produs sau poate observa un pret mai mic in alt magazin. Astfel se poate pierde un client eligibil", sustine Buraga.

Diferenta dintre lunile din preajma sarbatorilor, in care se inregistreaza o activitate mai mare pe piata de retail, si restul anului se regaseste si in statisticile celor de la Creditinfo. Acesta nu este singurul factor de influentare a acestui tip de afacere. Masurile luate de BNR, referitoare la impunerea unor conditii suplimentare pentru acordarea creditelor de consum, afecteaza direct institutiile financiare si indirect activitatea societatii.

Operatorii de verificare de la Creditinfo au analizat si peste 5.000 de cereri de credit pe zi, iar Mihail Buraga sustine ca potentialul firmei este chiar mai mare, sistemul functionand chiar si 24 de ore pe zi fara a se bloca. In momentul de varf al firmei numarul de angajati a fost de peste 200, acestia fiind in general selectati dintre studentii si absolventii de studii economice. Pentru majoritatea angajatilor, Creditinfo reprezinta o rampa de lansare spre banci.

Mihail Buraga sustine ca pe segmentul verificarilor rapide de pe piata de retail, singurul competitor al Creditinfo este Biroul de Credit al bancilor. Creditinfo se afla in discutii pentru semnarea unor noi contracte, insa reprezentantii firmei n-au dorit sa dezvaluie numele potentialilor clienti pana la parafarea intelegerilor.

"Urmatorul pas urmarit de Creditinfo Romania este dezvoltarea activitatii catre sfera informatiilor pozitive si completarea in acest fel a serviciilor oferite bancilor si celorlalte institutii de creditare din Romania, lipsite in prezent de avantajele unui birou de credit care sa ofere astfel de informatii", a concluzionat Mirea.

Creditinfo este reprezentantul in Romania si in alte sapte state din Europa, precum Bulgaria, Macedonia sau Cipru al companiei americane Dun & Bradstreet. Baza de date D&B cuprinde rapoarte pentru circa 100 de milioane de firme si organizatii din peste 200 de tari.

cristi.moga@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO