Companii

Magazinele universale de provincie se transforma in supermarketuri

19.03.2001, 00:00 256



In cativa ani spatiile comerciale mici si magazinele de strada vor muri. Lumea se va indrepta spre hipermarketuri, mall-uri sau spre magazinele generale. De altfel aceasta tendinta este deja vizibila in evolutia chiriilor pentru spatiile comerciale.

Din totalul vanzarilor 85% vor proveni din aceste tipuri de magazine si numai 15% din magazinele mici. Asa sustine ca va arata peisajul comercial, Sergiu Stapler, directorul general al United Capital SA. "Uitati-va ca de cand a aparut Bucuresti Mall chiriile pe B-dul Magheru au scazut la o treime", spune Stapler.

United Capital este o firma care are deja in administrare 85.000-100.000 metri patrati de spatii comerciale provenind din 13 magazine "universale" din zece orase.

Magazinele au fost achizitionate de fondurile de investitii care opereaza pe piata romaneasca si detinute de firma americana New Century Holdings (NCH). Cel mai reprezentativ fond este Broadhurst. NCH a investit peste 15 milioane de dolari in a achizitiona aceste magazine.

Stapler a fost angajat de NCH, intr-un contract de management pe cinci ani, pentru a crea o retea de magazine generale in aceste spatii.

Toate magazinele vor opera sub un singur nume si sub un singur concept. In urmatoarele luni United Capital are in plan sa mai achizitioneze inca 3-6 magazine universale pentru a avea in final sub administrare 150.000 metri patrati de spatiu comercial. In Bucuresti nu au inca nici un magazin.

"Daca se va gasi ceva in Bucuresti suntem interesati", a spus Stapler.

In doi ani de zile, Stapler trebuie sa termine proiectul. In aceste magazine se vor investi in jur de 13 milioane de dolari, pentru a le moderniza si reamenaja.

Stapler afirma ca la toate magazinele se merge cu o echipa completa de arhitecti, de marketing si de promovare.

Cele doisprezece magazine aflate in proprietatea United Capital sunt:Carpati din Sinaia, Crinul Nou din Alexandria, Dunarea din Braila, Diana din Tulcea, Somesul din Cluj-Napoca, Modern din Galati, Oltul din Slatina, Omnia, Junior si BIG din Ploiesti, Petrodava din Piata Neamt, Dacia din Buzau si Cozia din Ramnicu Valcea.

Prima etapa este modernizarea magazinului Omnia din Ploiesti, acesta fiind estimata ca se va incheia in 5-6 luni. Stapler spune ca poarta negocieri cu firmele Billa, Gima, La Fourmi si Mega Image pentru inchirierea spatiilor alimentare din Omnia.

"In proprotie de 80% toate magazinele vor arata la fel, vor avea aceeasi mod de impartire. Restul va fi potrivit specificului zonei sau acelui oras. Cum ar fi Sinaia, care are un specific aparte. De exemplu, raionul de sport de iarna care acum este la etajul patru va fi automat mutat la parter", spune Stapler.

Stapler sustine ca stie ce trebuie sa faca pentru a creea acest lant de magazine generale, avand in vedere experienta de peste 25 de ani in domeniul administrarii magazinelor.

"Eu cred ca sunt omul specializat in acest domeniu, Sunt destul de matur ca sa stiu ce trebuie sa fac", afirma Stapler. El a mai lucrat in Statele Unite, Elvetia si Israel.

Dupa ce in 1957, la 12 ani, a plecat din Romania, Staper s-a intors in 1998, iar dupa un anumit timp a preluat administrarea magazinului Tomis din Constanta, pe care l-a adus la un standard occidental.

Intre timp a fost contactat de o agentie de recrutare si de cei de la NCH , cu care a negociat 2-3 luni pana a acceptat conducerea United Capital.

El spune ca in cativa ani peisajul comercial romaneasc se va schimba fundamental, tendinta fiind data de marile grupuri occidentale. "Cum este in occident asa va fi si la noi. in toata lumea totul se petrece mai mult sau mai putin la fel", a conchis Stapler.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO