Companii

Mai multi oameni de vanzari, cateva benzinarii in plus si costuri mult mai mici - masurile luate de petrolisti anul trecut

Mai multi oameni de vanzari, cateva benzinarii in plus si costuri mult mai mici - masurile luate de petrolisti anul trecut

Cererea totala de carburanti a scazut anul trecut la nivel de piata cu 6% comparativ cu 2009

07.03.2010, 23:20 61

Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului petrolierRompetrol, controlat in proportie de 100% de catre compania kazahade stat KazMunaiGaz, spune ca a reusit sa vanda anul trecut cu 5%mai multa benzina si motorina, dar cresterile nu au fost aduse devanzarile cu amanuntul.

"Cresterea provine in special din zona de en-gros care ainregistrat variatii de 24% pe total si respectiv 13% in comparatiecu ultimele trimestre. Zona de retail a inregistrat reduceri devolume de 8% in 2009 comparativ cu anul precedent. Reducerile dinzona de retail au fost determinate de situatia economica precara in2009, cand o serie de companii de transport si distributie si-aurestrans sau chiar inchis activitatea", explica reprezentantii Rompetrol, al doilea mare jucator de pe piatalocala.

In acest context, compania a inceput inca de la primele semneale reducerii consumului sa-si creasca echipa de vanzari. Aurezultat cu 40% mai multi vanzatori care au dus la crestereavolumelor distribuite catre marii clienti finali.

"Petru a contracara acest efect negativ din piata de retail,compania a compensat minusurile create pe aceasta zona cu volumeaduse suplimentar din zona de en-gros in special prin crestereanumarului de clienti cu preponderenta consumatori finali", explicareprezentantii Rompetrol.

Astfel, la finalul anului trecut, reteaua Rompetrol ainregistrat o crestere semnificativa nu pe partea de benzinariipropriu-zise, cat mai ales pe partea de produse destinateconsumatorilor mari, cum ar fi bazele interne (unitati umplute cucarburanti plasate la sediile consumatorilor - n.r.)

"La sfarsitul lunii decembrie, segmentul de distributie alRompetrol Dowsntream cuprindea 800 de statii, in crestere cu 31%fata de anul 2008. Componenta statiilor pe canale la sfarsitulanului 2009 era repartizata astfel: 129 de statii proprii, 160 destatii partener, 161 de statii Expres (statii mobile - n.r.), 160de statii baze interne si 181 de cuve" , mai spun reprezentantiiRompetrol.

Pentru alti jucatori, cum este cazul Petrom, cea mai marecompanie din Romania, reteaua mare si preturile mici au fostfactorii care au facut diferenta in fata crizei, in cazul lor,vanzarile comerciale fiind cele care au avut de suferit.

"In pofida stagnarii economice si a scaderii cu 30% ainmatricularilor de masini noi in Romania in 2009, vanzarile cuamanuntul au crescut cu 12% comparativ cu 2008. Investitiileconsiderabile in reteaua de benzinarii a Petrom, efectuate intreanii 2006 si 2008, ne-au ajutat sa avem o performanta mai bunachiar si in contextul economic nefavorabil", spun reprezentantiiPetrom. Pe de alta parte insa, compania spune ca vanzarilecomerciale au fost cu 10% mai mici comparativ cu cele din 2008.

Potrivit datelor Petrom, cererea totala de carburanti a scazutanul trecut la nivel de piata cu 6% comparativ cu 2008. Vanzarilecu amanuntul au scazut cu 3%, in timp ce vanzarile comerciale,excluzand pacura, s-au diminuat cu 14%. "Tendinta de scadere acererii inregistrata in 2009 continua si in ianuarie 2010", spunreprezentantii Petrom potrivit carora piata de carburanti vacontinua sa scada si anul acesta cu circa 5%, cel mai afectatsegment fiind cel de retail unde se vor simti mai puternic efectelesomajului. Chiar daca au evoluat diferit in ceea ce privestesegmentele de piata, majoritatea jucatorilor de profil auinregistrat dinamici similare ale rezultatelor financiare. Adica,au avut afaceri in scadere, dar au reusit sa-si tina in fraupierderile si chiar sa-si creasca profitul.

"Cifra de afaceri este in scadere 2009 versus 2008, desicantitatile vandute de companie au inregistrat o crestere peaceeasi perioada de analiza din cauza reducerii pretului mediu devanzare ca urmare a reducerii cotatiilor internationale", explicareprezentantii Rompetrol. Anul trecut, motorina si benzina au fostin medie mai ieftine cu 14%, respectiv 3% fata de 2008, candcotatiile internationale au ajuns la niveluri record.

In cazul Rompetrol, afacerile raportate pe partea de distributieau scazut cu 21% in dolari, dar la fel si pierderile s-au comprimatcu 26% pe fondul unor masuri de reducere a costurilor.

Petrom la randul sau si-a diminuat de aproape doua oripierderile operationale pe partea de rafinare si marketing, desicele mai mari economii au fost pe partea de rafinare.

MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, ainregistrat la randul sau o reducere de 23% a afacerilor anultrecut fata de 2008, dar a obtinut un profit cu peste 45% mai marefata de 2008, de 17 milioane de euro. Si in acest caz, in timp cevanzarile au fost atacate de scaderea volumelor si a preturilor devanzare, profitul a fost impulsionat de masurile de reducere acosturilor. In acelasi timp insa, MOL nu a blocat investitiile inretea, deschizand patru noi benzinarii anul trecut.

Printre masurile de taiere a costurilor enuntate de-a lungulanului trecut de catre companii s-au numarat renegociereacontractelor cu furnizorii sau disponibilizari in unele cazuri.

"Economia Romaniei se estimeaza ca va incepe sa creasca usor in2010. Totusi, rata somajului, atat in sectorul public, cat si incel privat, se preconizeaza ca va continua sa creasca pe parcursulanului, sporind costurile cu protectia sociala suportate de stat siexercitand presiune asupora consumului privat", cred reprezentantiiPetrom, in opinia carora anul acesta piata va continua sa scada cu5%. Potrivit acestora, in ceea ce priveste investitiile pentru2010, ele vor fi limitate la optimizarea operatiunilor.

"Pentru 2010 ne asteptam ca pretul titeiului sa ramana volatil,osciland intre 60 si 80 de dolari pe baril. Cursul de schimb alvalutelor relevante pentru activitatea Petrom (dolar, euro) seestimeaza ca va fluctua in jurul valorilor medii inregistrate in2009. Piata produselor de rafinare este de asteptat sa se mentinanefavorabila pe parcursul anului 2010, cu un nivel foarte scazut almarjelor de rafinare, ca efect al capacitatii excedentare ce vacaracteriza industria, atat in Romania, cat si in toata Europa.Nivelul vanzarilor si al marjelor din activitatea de marketing sepreconizeaza ca va ramane sub presiune pana cand semnele derevigorare economica vor deveni vizibile", au mai precizatreprezentantii Petrom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO