Companii

Marile retele din comert nu renunta la piata locala: au venit cu peste 100 mil. euro si anunta investitii de doua ori mai mari in S2

Marile retele din comert nu renunta la piata locala: au venit cu peste 100 mil. euro si anunta investitii de doua ori mai mari in S2
21.07.2009, 00:00 54

Retailul modern s-a extins in prima jumatate a anului intr-un numar mai mare de locatii fata de semestrul intai din 2008, insa investitiile finalizate sunt mai mici, pentru ca lanturile de hipermarketuri si-au franat puternic expansiunea in acest an, pe fondul inghetarii majoritatii proiectelor de mall-uri sau parcuri de retail asteptate in 2009.

Marii investitori din comert din ultimii ani, retelele de hipermarketuri, au tras linie la finalul primei jumatati din 2009 la investitii totale de 56 mil. euro, aproape la jumatate fata de aceeasi perioada a anului trecut. La randul lor, cele doua retele de magazine cash & carry active pe piata, Metro si Selgros, si-au redus inca de anul trecut ritmul de expansiune, dupa ce si-au asigurat locatii in aproape toate orasele mari din tara.

De partea cealalta, supermarketurile operate de retaileri de talie internationala, care in ultimii doi ani au avut cresteri modeste ale cotei de piata din cauza expansiunii agresive a hipermarketurilor, si-au majorat in S1 investitiile si ritmul de extindere la nivel local, iar discounterii mizeaza pe accelerarea expansiunii.

 

Deschiderile erau in buget din 2008

"Lucrurile merg foarte bine pe segmentul magazinelor alimentare cu discount. Chiar daca vanzarile n-ar fi mers bine, este imposibil sa opresti expansiunea de la un an la altul, pentru ca deschiderile din 2009 sunt bugetate de anul trecut. Este posibil ca la anul sa apara franarea extinderii pe anumite segmente afectate de conditiile din economie", afirma Caius Crisan, directorul general al retelei de magazine cu politica de discount Profi, al treilea mare retailer de profil de pe piata.

El a precizat ca rezultatele in primul semestru au fost peste asteptari.

"La noi se observa o temperare a cresterii: am inceput anul cu un avans de 45% al vanzarilor in magazinele mai vechi, iar acum am ajuns la un ritm de 25-30% care oricum este peste asteptari, tinand cont ca suntem intr-un an de criza", mai spune Crisan.

Vasile Gogescu, presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Comert, spune ca nu se poate vorbi de o criza in comertul alimentar, nici in retailul modern si nici in cel traditional.

 "Nu este criza in retailul alimentar. Consumul de alimente nu are cum sa scada, deja este redus in comparatie cu media europeana. Micile magazine sunt afectate mai mult de extinderea retailului modern decat de situatia economica", afirma Gogescu.

 

Discounterele s-au extins mai mult decat anul trecut

Retelele de magazine cu discount, care mizeaza in acest an pe accelararea cresterii cotei de piata in retail, au inaugurat in primul semestru 24 de unitati, fata de 19 locatii noi bifate in primele sase luni din 2008.

Investitiile totale s-au mentinut la acelasi nivel, in jurul a 22 mil. euro, iar planurile retailerilor de profil pentru intregul an indica mentinerea ritmului de expansiune cel putin la acelasi nivel ca si in 2008.

Operatorii de profil merg in acest an pe strategii diferite: de exemplu, germanii de la Plus mizeaza doar pe extinderea in locatii in proprietate si spun ca sunt foarte activi in achizitii de terenuri, in timp ce MiniMax, retea controlata de investitori austrieci, se extinde mai mult in centre comerciale.

In ambele variante insa, investitiile retelelor in noile locatii s-au redus in acest an datorita diminuarii pretului terenurilor si al chiriei.

 

E loc pentru noi jucatori pe piata

 In comertul alimentar cu discount activeaza si un investitor nou in acest an, insa cu o vizibilitate foarte mica - grupul german LIDL & Schwartz, care pregateste in acest moment primele deschideri de magazine in Romania.

Chiar daca la finele lunii mai retailerul nu avea in constructie niciun magazin, LIDL se numara printre cei mai activi cumparatori din imobiliare in orasele cu peste 30.000 de locuitori.

Mai mult chiar, actionarii retelei cu politica de discount au adus pana acum peste 70 mil. euro la capitalul social al subsidiarei locale, LIDL Romania, conform datelor de la Registrul Comertului.

 

Retelele romanesti de supermarketuri pierd teren

Segmentul supermarketurilor a fost dinamizat de reluarea expansiunii fostei retele Artima, preluate de Carrefour in 2007 si transformate ulterior in Carrefour Express. Compania franceza a extins reteaua de supermarketuri in 3 locatii noi, fiind planificate alte inaugurari pentru a doua jumatate a anului. Astfel, retailerii de profil au incheiat primul semestru cu 10 locatii noi, fata de 7 unitati adaugate retelelor in S1 din 2008.

In plus, belgienii de la Mega Image, cel mai mare operator de supermarketuri din Capitala, au continuat si in acest an expansiunea prin achizitii de magazine. In martie, acestia au anuntat ca au preluat patru supermarketuri operate sub brandul Prodas de catre compania cu actio-nariat roman Mialan Comimpex.

Magazinele cumparate nu au fost integrate inca in reteaua Mega Image.

De cealalta parte, operatorii locali de supermarketuri, printre care se numara Astral Impex (reteaua SPAR), Ivet Comprod (Ethos) si Canserv (Primavara) au facut pasi inapoi pe piata prin renuntarea la anumite locatii. Operatorul SPAR a motivat inchiderea magazinul din Targu Mures, singurul hipermarket din retea, printr-o schimbare de strategie, anuntand continuarea expansiunii doar pe supermarketuri. In acest an retailerul nu a deschis insa nicio unitate noua.

La randul lor, operatorii lanturilor de supermarketuri Ethos si Primavara au motivat inchiderile de magazine din acest an prin dorinta de a elimina anumite pierderi. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO