Companii

Michael Whitney, Bunge: Speram sa trecem pe profit in acest an

Michael Whitney, Bunge: Speram sa trecem pe profit in acest an

Michael Whitney, directorul general al Bunge Romania: Vanzarile de marci private s-au dublat in primele opt luni din acest an fata de anul trecut. E adevarat ca baza de la care am pornit era destul de mica, dar dublarea e importanta pentru noi.

22.09.2006, 22:08 20

Michael Whitney, directorul general al Bunge Romania, cel mai mare jucator de pe piata uleiurilor vegetale, spune ca anul viitor compania poate ajunge la o cota de piata de 40%, in crestere cu 3-4% fata de acest an.
"Cred ca vom inregistra pierderi mult mai mici in acest an. As vrea sa cred ca vom putea trece pe profit, insa chiar daca vor fi pierderi, vor fi mult mai mici ca anul trecut", sustine Whitney.
Cele trei fabrici detinute de grupul american pe piata locala (Interoil, Unirea si Muntenia) au inregistrat anul trecut afaceri cumulate de 106 mil. euro si pierderi de 13,3 mil. euro, potrivit rezultatelor financiare publicate pe site-ul Ministerului de Finante.
Interoil Oradea a raportat cele mai mici pierderi, doar 2,2 mil. euro, comparativ cu Muntenia Bucuresti, care a inregistrat pierderi de 7,7 mil. euro. Performantele slabe ale acestei fabrici i-au determinat pe reprezentantii Bunge sa inchida anul trecut fabrica din Bucuresti si sa vanda terenul de 6 hectare situat aproape de zona centrala a Capitalei.
"Suntem in negocieri cu un numar de potentiali cumparatori si estimam ca aceste negocieri se vor finaliza pana la sfarsitul anului. Speram sa obtinem un pret bun pentru ca e o locatie atractiva", spune Whitney. El nu a oferit mai multe detalii privind negocierile, insa a precizat ca societatile interesate provin din sectoare diferite si sunt atat companii romanesti, cat si straine.
"Dupa ce vindem trebuie sa vedem ce facem, cel mai probabil pana in martie 2007 ne vom schimba si sediul administrativ", a completat el.
Whitney a preluat functia de director general al Bunge Romania in iulie, insa experienta sa pe piata romaneasca mai cuprinde doua etape, prima in 1995 cand a condus filiala locala a companiei din industria bauturilor alcoolice, Allied Domecq.
In a doua etapa, derulata in perioada 2000-2002, s-a aflat la conducerea operatiunilor companiei Reckitt Benckiser in Egipt, Romania si Bulgaria.
"Avem o platforma de business foarte buna in Romania si o cota de piata de circa 33%. Cota de piata a companiei creste la circa 37% daca se iau in calcul si marcile private produse pentru retelele internationale", spune directorul general al Bunge.
Principalele marci ale companiei sunt Unisol, Floriol, Muntenia, Horea si Raza Soarelui.
Whitney considera ca anul viitor compania poate ajunge la o cota de piata de 40%, incluzand aici si marcile private.
"Vanzarile de marci private s-au dublat in primele opt luni din acest an fata de anul trecut. E adevarat ca baza de la care am pornit era destul de mica, dar dublarea e importanta pentru noi", crede Michael Whitney.
Productia de marci private nu reprezinta mai mult de 6% din businessul Bunge pe piata locala, dupa cum spune directorul general al companiei. Bunge produce in sistem private label pentru cateva dintre retelele de key-accounts.
Potrivit reprezentantilor companiei, ponderea productiei de marci private in totalul afacerii nu poate creste foarte mult, pentru ca Bunge ramane o afacere orientata catre branduri.
Pentru a sustine aceasta strategie, grupul american nu a renuntat la niciun brand dupa inchiderea fabricii de ulei Muntenia din Bucuresti, in august 2005.
"Nu am renuntat la branduri, ci am mutat productia la Iasi si la Oradea. Ne-am mentinut si cota de piata, in timp ce bugetul de marketing a fost cu 30% mai mare decat in 2005", spune Whitney. El adauga ca decizia de a inchide fabrica de ulei Muntenia nu va afecta in niciun fel businessul companiei pe piata locala. "Anul acesta vom pastra cifra de afaceri la nivelul celei din 2005", a precizat el.
Whitney considera ca situatia de acum de pe piata uleiurilor vegetale, cand majoritatea producatorilor nu mai raporteaza profituri, se datoreaza jucatorilor mici, care au practicat de la inceputul anului preturi extrem de scazute, obligandu-i si pe ceilalti jucatori sa reduca pretul. "Noi am adoptat o politica agresiva de pret si am decis sa nu scadem pretul brandurilor noastre, sustinandu-le cu investitii in marketing", mai spune Whitney.
Modelul fabricilor de biodiesel agreat de un numar din ce in ce mai mare de producatori de uleiuri vegetale ii atrage si pe reprezentantii Bunge.
"E o oportunitate, dar nu am luat o decizie clara privind ceea ce vom face. Suntem puternici in biodiesel peste tot in lume, astfel ca daca decidem sa intram, o vom face foarte repede", a mai spus Whitney.
Piata uleiului este estimata la 220 de milioane de litri anual, adica in jur de 200 de mil. euro Cei mai importanti jucatori de pe piata sunt grupurile americane Bunge si Cargill, precum si companiile romanesti Argus Constanta, Expur Urziceni, Ultex Tandarei, Agricover Buzau sau Prutul Galati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO