Companii

Micile hoteluri din Capitală sunt pline de turişti străini: „Nu străini cu afaceri, ci tineri cu rucsacul în spate“

Micile hoteluri din Capitală sunt pline de turişti străini: „Nu străini cu afaceri, ci tineri cu rucsacul în spate“

Citiţi mai multe despre cum s-au dezvoltat hotelurile mici anul trecut în revista BUSINESS Magazin.

13.07.2010, 23:11 93

În acea perioadă nimeni nu voia să construiască hoteluri maimici de 100 de camere. Consultanţii din domeniu chiar se plângeaucă toţi investitorii aveau doar planuri măreţe de hoteluri de zecisau sute de camere de cel puţin 4 sau 5 stele. Aşa se face că nunumai Bucureştiul, oraş predispus turismului de business, dar şialte oraşe din ţară şi-au atins necesarul de camere de hotel dinunităţi mari, cum ar fi Radisson Sas (450 de camere) sau Rin Grand(1.500 de camere), respectiv hotel Europa din Iaşi (210 camere) sauContinental Forum (Sibiu) care, alături de Ibis Sibiu (deţinut totde Radu Enache, proprietarul Continental), cumulează peste 200 decamere.
Surpriza de anul trecut a venit din faptul că, deşi au fostconstruite hoteluri mici, preţul per cameră construită a fost maimare decât în anii trecuţi, iar cei mai mulţi bani s-au dus peatenţia la detalii şi pe marketing. Aşa se face că cinci hoteluride mici dimensiuni deschise anii trecuţi în Bucureşti au urcatprintre primele locuri pe booking.com şi tripadvisor.com înclasamentul celor mai populare din capitală.
Aceleaşi câteva hoteluri vorbesc şi de profit net pentru acest an,dar şi de mai bine de jumătate de hotel ocupat de turişti străini.În piaţa hotelieră bucureşteană, unde 2009 a marcat pierderi şiscăderi de venituri cu aproximativ o treime sau chiar mai bine,aceşti hotelieri par că vin de pe altă lume. Şi totuşi. "Camera afost minunată, luminoasă, curată, patul şi draperiile erauacţionate electric. Sigur voi sta aici când voi vizita din nouBucureştiul. Foarte bun raport calitate-preţ", spune Alastair, unturist din Marea Britanie, care a stat la începutul anului la hotelChristina şi care a comentat şederea pe booking.com. Alături deHemingway Residence, Starlight Suiten, Michelangelo şi MarshalHotel - toate hoteluri noi, inaugurate în 2008-2009, cu investiţiiîntre 3 şi 8 milioane de euro -, Christina este cel mai bine cotathotel de către turişti pe site-urile de specialitate în ultimeleluni. "A fost o întâmplare că l-am făcut hotel", povesteşte CălinMunteanu, proprietarul şi directorul general al hoteluluiChristina. Munteanu, care e de profesie inginer şi care a cochetatmult cu afaceri mici în zona online-ului şi a cafenelelor, aconstruit clădirea în care e hotelul Christina cu scopul de a oînchiria sau de a o vinde, la roşu, unor investitori care voiau săo facă aparthotel. "În 2009, tot oraşul era de închiriat, aşa că amriscat să construiesc fără o înţelegere fermă", povesteşteMunteanu. Până a terminat de construit, piaţa a scăzutsemnificativ, investitorii s-au retras şi Munteanu a decis să îlfacă propriul hotel. Iniţial, a vrut să apeleze la consultanţi, dari-au cerut "o grămadă de bani", aşa că a apelat la o echipă dearhitecţi (Ioana Păunescu şi Dan Ionescu) care i-au făcut proiectulde design interior.

O investiţie foarte mare pentru un hotel atât demic
Călin Munteanu a vrut încă de la început să clasifice hotelul lapatru stele ("aveam două avantaje competitive pentru asta:construisem camerele mari şi eram bine situaţi, în centru"), darinvestiţia care a fost necesară pentru finisaje şi amenajare adepăşit ceea ce credea el iniţial despre un hotel de patru stele de24 de camere: "A fost o investiţie foarte mare pentru un hotel atâtde mic", consideră Munteanu, care estimează costul de construcţieşi echipare a camerelor la aproximativ 150.000 de euro fiecare.Statisticile ultimilor ani arată că o cameră de hotel de două stelecostă aproximativ 30.000 de euro, una de trei stele 60.000 de euro,una de patru stele ajunge sau depăşeşte uşor 100.000 de euro, iaruna de cinci stele trece de cele mai multe ori de 150.000 deeuro.
Ce-a fost atât de scump la Christina nici proprietarul nu mai ştieprea bine: că mobilierul din restaurant şi din camere a fostrealizat pe o comandă specială de Dupont, că paturile suntelectrice şi saltelele au costat peste o mie de euro bucata sau căa montat panouri solare şi centrala aferentă care îi asigură pestejumătate din necesarul de apă caldă din hotel? Una peste alta,hotelul a costat cam 3,5 milioane de euro, iar Munteanu spune cămai are de plătit peste un milion la bănci.

95% din turişti sunt străini
Băncile sunt şi motivul pentru care Călin Munteanu nu se gândeştedeocamdată la extindere - ar vrea întâi să treacă 2-3 ani pentru atermina de plătit ratele, iar apoi s-ar putea gândi la al doileahotel Christina. Deocamdată, modelul merge: "Profitabilitatea ebună, iar costurile sunt jumătate din încasări - fără a socotiratele la bancă", spune Munteanu, care practică la Christina untarif mediu de 78 de euro pe noapte. Despre ratele de ocupare,Munteanu estimează că, din 3 noiembrie 2009, când a deschishotelul, a avut în fiecare noapte cel puţin 20 de camere ocupate(din 24), inclusiv în weekend - în general, hotelierii dinBucureşti vorbesc despre grade diferite de ocupare în timpulsăptămânii şi în weekend, la sfârşit de săptămână cifrele mergândspre jumătate.
Dincolo de faptul că are hotelul plin în weekend, Munteanu e foarteîncântat de faptul că "95% dintre turiştii care se cazează aicisunt străini, dar nu străini cu afaceri, ci tineri cu rucsacul înspate, care vin să descopere România". Faptul că Munteanu segândeşte la profit net pentru 2010 poate părea ciudat, însă şicifrele anilor trecuţi arată că hotelurile mici au trecut mult maibine şi peste alte perioade mai dificile. Hotelurile mari dinBucureşti au încheiat 2009 şi chiar 2008 cu pierderi: JW Marriott,Athénée Palace Hilton sau Howard Johnson Grand Plaza au avutpierderi nete la sfârşitul lui 2008, an considerat încă destul debun faţă de 2009. Tot în 2008 însă, încheiau anul pe plus CarolParc Hotel sau Casa Capşa - cele două hoteluri de cinci stele avândîn comun numărul redus de camere, sub 30.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO