Companii

O afacere care condimenteaza conturile investitorilor

10.07.2007, 19:12 157

De profesie economista, Claudia Barau, directorul general al fimei Anteca '93 din Banesti, judetul Prahova, a inceput sa se ocupe de productia si ambalarea condimentelor din 2005.
"Firma functioneaza din 1993, dar din anul 2005 obiectul principal de activitate a fost completat si schimbat in fabricarea si ambalarea condimentelor. Am ales aceasta afacere in urma experientei acumulata pe durata a catorva luni la o alta firma ce era pe piata la acea data. Nu pot spune ca aveam experienta de specialitate, pentru ca atat eu, cat si celalalt actionar, sora mea, suntem de profesie economiste", spune ea.
Lipsa experientei in domeniu au compensat-o insa prin cooptarea in managementul firmei a unei specialiste in domeniul chimiei alimentare, cu experienta si dorinta de afirmare, media de varsta a colectivului de conducere fiind la aceea data de 26 ani.
Primul pas in demararea afacerii a fost elaborarea unui plan de afaceri, menit sa asigure atat patrunderea, cat si mentinerea pe piata. In afara de finantarea afacerii, care momentan este asigurata din surse proprii, s-a insistat pe studiul pietei si in principal pe posibilitatile de distributie a produselor.
Pentru a reusi in piata si a-si crea o imagine, firma a trebuit sa-si conceapa propriul "brand". "Am conceput si inregistrat la OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci) brevetul de inventie cu sigla "COSTINA pe gustul tuturor" pentru care am incercat sa creem un design care sa atraga clientul. Conceperea unor ambalaje proprii, raportul bun calitate-pret oferit au constituit baza reusitei in afacere", mentioneaza Barau.
Etapa realizarii productiei a necesitat asigurarea unui spatiu adecvat productiei alimentare, care timp de un an a fost un spatiu inchiriat, ulterior productia a fost mutata intr-o locatie aflata in proprietatea firmei.
Au mai achizitionat de la firme specializate utilaje, specifice producerii si ambalarii condimentelor, si doua autovehicule specializate de transport marfa, second-hand, pentru a asigura atat aprovizionarea, cat si transportul produselor finite.
Ulterior, parcul auto a fost completat cu masini pentru agentii distribuitori si cu masini de tonaj mic cu consum redus de carburanti. Pentru a asigura calitatea produselor la standarde internationale, societatea a obtinut in 2006 certificatele de Managementul Calitatii ISO 9001 in 2001 si Managementul Sigurantei Alimentare ISO 22000 in 2005.
Investitia initiala in afacere a fost de 40.000 de euro localizata pe utilaje de productie specializate, pe masini de transport, dotari cu obiecte de inventar si pentru amenajarea spatiului de productie.
In faza de debut a afacerii, Anteca '93 a produs si comercializat o gama diversa de condimente si produse alimentare, in gramaje si ambalaje multiple, scopul a fost acela de a testa piata. In prezent gama a fost redusa la produse care au o rentabilitate mare.
Patrunderea pe piata s-a facut progresiv, incepand cu piata judeteana, printr-o retea proprie de distributie. Ulterior, prin contactarea unor retele de distributie produsele firmei au iesit pe piata nationala. Astazi produsele marca Costina se gasesc in 15 judete si in trei retele de hipermarketuri.
Desi este o firma care a aparut de curand pe piata din Romania, rezultatele reflectate de cifra de afaceri nu au incetat sa apara.
Conform datelor furnizate de site-ul Ministerului de Finante, in 2005 firma a inregistrat o cifra de afaceri de 100.000 de euro. Marja de profit inregistrata se situeaza intre 10 si 15%, influentata fiind si de mentinerea compartimentului de distributie ca parte activa a firmei.
"Anul trecut cifra de afaceri a crescut cu peste 35%, crestere datorata in primul rand numarului mai mare de colaboratori - distribuitori in tot mai multe zone ale tarii. Pentru 2007 cresterea estimata depaseste prognoza initiala cu peste 15-20%, datorita numarului tot mai mare de solicitari de colaborare din partea firmelor de distributie", spune Claudia Barau.
Costurile lunare ale firmei se cifreaza la 70-80%, pe o piata a condimentelor care are un ritm de dezvoltarea anual de 8-10%. La data pornirii afacerii, Anteca '93 avea noua angajati pentru ca astazi numarul acestora sa ajunga la 15 persoane.
Concurenta pe piata este dura, in conditiile in care sunt cateva firme consacrate cu un potential investitional imens.
"Multe dintre aceste firme vand mai mult imagine decat calitate. Aspectul ambalajului atrage clientul mai mult decat cantitatea sau calitatea condimentului. Totodata, reclama agresiva a unor mari producatori atrage clientul, cu toate ca se ofera produse scumpe", este de parere Barau.
Principalele dificultati intampinate au fost legate de lipsa fondurilor atat pentru dezvoltare, cat si pentru popularizarea produselor. "Un produs aflat pe un stand de prezentare fara o reclama insistenta, desi are calitate si pret competitiv, ramane pe raft. Costurile unei reclame performante nu sunt la indemana micilor producatori, desi suntem constienti ca 'reclama este sufletul comertului'. Reclama pe care produsul si-o realizeaza singur, prin consumul si aprecierea calitatii sale, este o reclama pasiva ce necesita timp pentru a ajunge informatia la masa de consumatori", este de parere Barau.
Planurile si strategia societatii vizeaza restrangerea gamei de produse oferite pietei, urmand sa fie excluse cele cu rentabilitate scazuta sau vanzari de sezon, si axarea pe imbunatatirea modului de prezentare al produselor. O alta idee pe care o analizeaza pe termen scurt este renuntarea la reteaua proprie de distributie, prin cedarea acesteia catre o firma de distributie colaboratoare.
Si firma Avreli Impex din Oradea, cu toate ca activeaza pe piata din 1992, isi desfasoara activitatea in domeniul alimentar, pe partea de condimente din 1997.
"Facand un calcul de piata in acea perioada, raportat la bugetul disponibil de atunci, am decis ca ar fi bine sa incercam acest segment de piata, condimentul fiind un produs des folosit in alimentatie. Am incercat sa ne integram cat mai bine pe piata, sa cercetam piata, incercand noi metode", povesteste Avram Petru, administratorul firmei.
Ideea de baza de la care au pornit a fost una foarte simpla: ca sa introduci pe piata produse de cea mai buna calitate la un pret cat mai bun, cauti o retea de furnizori de incredere. Acapararea clientilor pe piata a fost una dificila datorita unei concurente puternice. Petru considera ca o colaborare buna cu clientii se dobandeste prin oferirea de produse si servicii de calitate. Firma pune la dispozitie produse cum sunt condimente picante, boia, piper, hrean, condimente pentru mustar si ketchup, produsele cel mai des solicitate fiind boia si piperul.
Firma este una relativ mica, incadrandu-se in marja de 1-20 angajati, cu proiecte de extindere in viitor. Clientii tinta sunt in general firmele de profil en-gros, dar nu numai, iar administratorul Avreli Impex precizeaza ca in viitor va incerca sa creeze si o linie de distributie proprie.
Investitia initiala nu a fost foarte mare, dar pe parcurs, incercand sa ofere cat mai mult, s-au facut si cheltuieli care au dus la imbunatatirea serviciilor si a produselor.
Conform datelor furnizate de site-ul Ministerului de Finante, cifra de afaceri a firmei Avreli Impex pe 2005 a fost de 220.000 de euro, iar administratorul firmei precizeaza ca in acest an va scadea, pentru ca au fost nevoiti sa realizeze investitii pentru alinierea la noile reglementari ale UE.
"Dificultati au fost, dar s-au rezolvat prin multa munca si seriozitate. Planuri de viitor sunt mari si speram sa le solutionam cat mai repede, avand in vedere si concurenta. In acest segment de piata ar fi foarte greu sa pornesti de la zero, deoarece piata este saturata, relatiile cu clientela sunt deja facute in general de toate firmele concurente, dar ca orice afacere totul este greu la inceput si se poate obtine cu multa munca si daruire", spune Avram Petru.

Afacerea pe scurt

Reteta reusitei pe piata: crearea unui brand propriu, conceperea unor ambalaje proprii, un raport bun calitate-pret
Etapa realizarii productiei necesita asigurarea unui spatiu adecvat productiei alimentare
Achizitionarea de utilaje specifice producerii si ambalarii condimentelor
In faza de debut piata trebuie testata prin comercializarea unei game diverse de condimente si produse alimentare
Cifrele de afaceri pornesc de la 100.000 de euro si pot depasi milionul de euro pentru firmele consacrate pe piata
Marja de profit intre 10-15%
Piata condimentelor are un ritm de dezvoltarea anual de 8-10%
Piata este dominata de cateva firme puternice, trebuie adoptata o pozitie de nisa

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO