Companii

O barca prinde bine, mai ales daca ai unde s-o "parchezi"

22.01.2004, 00:00 21

Investitiile publice anuntate in porturile Tomis, Mamaia si Tulcea, cresterea din ultimul an a vanzarilor de ambarcatiuni a€“ de la barci de 100.000 de dolari pana la iahturi de peste 2 milioane de dolari a€“ si interesul strainilor pentru croazierele pe Dunare, vor face din turismul de navigatie una din principalele forme de atractie de pe litoralul romanesc. Turismul de navigatie este una din principalele forme de turism in tari meditareneene ca Franta, Grecia sau Italia.
Amenajarea acestor porturi turistice  este unul din obiectivele principale al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, a anunta la inceputul saptaminii Miron Mitrea, titularul acestui portofoliu.
Comertul cu vase agrement a cunoscut o crestere considerabila anul trecut, mai ales datorita oamenilor de afaceri romani - principalii cumparatori.
Mai mult, vanzarile ar putea cunoaste o "explozie", daca autoritatile vor realiza investitiile promise in amenajarea porturilor turistice.
"Foarte multi oameni de afaceri romani se gandesc sa-si cumpere o barca sau un iaht. Pretul unui iaht nou poate ajunge si la 3 milioane de dolari, si anul trecut in Romania, au fost cel putin sase achizitii de astfel de ambarcatiuni mari, pe langa alte zeci de achizitii de barci cu motor de sub 350.000 de euro", spune Paul Marasoiu, consultant in industria ospitalitatii si presedinte al companiei de management hotelier Peacock Hotels.
El considera ca exista toate conditiile pentru o explozie a vanzarilor de ambarcatiuni, singurul obstacol fiind infrastructura inadecvata porturilor turistice.
"Pana acum, turismul de in porturi a fost oarecum neglijat, dar cred ca daca ministerul va face investitiile de baza in infrastructura porturilor la Dunare, cum sunt cele de la Tulcea, Tomis, Constanta, ar urma cu siguranta investitiile din sectorul privat. Initial, ar trebui construite incinte pentru ambarcatiuni, puncte de alimentare cu combustibil, cu electricitate, puncte de catering. Apoi, cu siguranta isi vor face aparitia comercianti cu suveniruri, de echipamente pentru sporturi nautice, restaurante si chiar hoteluri ", spune Marasoiu.
Miron Mitrea, ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, a anuntat marti ca vor fi realizate lucrari de amenajare a porturilor turistice Tulcea, Tomis, Mamaia si a garii fluviale din Tulcea.
Comerciantii de ambaractiuni spun ca la ora actuala principalul impediment in calea cresterii vanzarilor lor este faptul ca noii proprietari nu au unde sa le tina.
"In fiecare port fluvial este normal sa existe o incinta pentru barci unde acestea sunt aflate sub supraveghere, sunt spalate alimentate cu combustibil, contra unei taxe. La noi nu exista in nici un port asa ceva. Cei care isi cumpara barci sunt fie cei care au si terenuri pe malul unei ape, fie au prieteni care detin astfel de proprietati", spune Remulus Chis, directorul general al companiei Euronautica, importator de barci, iahturi si motoare in Romania.
Chis spune ca in pofida tuturor acestor probleme, vanzarile companiei sale au crescut cu 50% in 2003, in dolari. "Cei mai multi dintre clientii nostri sunt oameni de afaceri care dupa ce si-au cumparat o casa, o masina, se gandesc si la o barca sau chiar la un iaht. Mai sunt si firmele care inchiriaza barci pentru traseele turistice in Delta Dunarii", spune Chis. Ambarcatiunile sunt importate din Italia si Statele Unite.
Nu numai afaceristii romani care isi cumpara barci sunt interesati de turismul in porturi ci si turistii straini, care fac croaziere pe Dunare.
"In ultimii ani s-au organizat tot mai multe croaziere pe Dunare. Anul trecut au fost intre 12.000 si 15.000 de turisti in croazierele pe Dunare si ne asteptam ca in acest an numarul acestora sa creasca cu 20%. Cei mai multi au fost europeni, neozeelandezi, australieni si americani", spune Cornel Gaina, presedintele Asociatiei Nationale Agentiilor de Turism din Romania.
Turismul de navigatie aduce venituri directe, pentru agentia de turism care organizeaza croaziera, pentru firmele care inchiriaza vase, pentru comeciantii de vase, dar si venituri indirecte.
"Cand vasul acosteaza in port, pasagerii vor sa viziteze orasul, sa-si cumpere suveniruri, sa vada obiectivele turistice, si atunci se fac cele mai mari cheltuieli", spune Gaina.
Pe langa croazierele pe Dunare, foarte multi straini solicita agentiilor de turism sejururi in Delta Dunarii.
"Turistii straini cer sa viziteze Delta Dunarii, vor sa observe pasarile, animalele in habitatul lor natural, sa faca diverse trasee", spune Gaina.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO