Companii

Oglinzile si mobilierul din sticla decoreaza conturile antreprenorilor cu marje de profit de 10%

25.06.2007, 20:25 192

De profesie economist, Neculae Juncu, directorul firmei Com LeJun, specializata in productia de oglinzi, geamuri sablate, mobilier din sticla si corpuri de iluminat tip rustic, a inceput afacerea in 1994 cu productia unei game restranse de materiale pentru decoratiuni interioare. Gama s-a largit apoi prin inceperea productiei de oglinzi si geamuri sablate.
"Am intuit ca va fi nevoie de oglinzi si geamuri frumoase. Era inceputul dezvoltarii domeniului constructiilor de tot felul, inclusiv in cel al locuintelor, vilelor, caselor de odihna", spune Juncu.
Pentru inceput s-a documentat din cataloage straine, trecand ulterior la faza de proiectare a unor modele proprii de diferite forme si dimensiuni, do-tate cu spoturi luminoase, cu etajere, cu sistem de prindere ascuns, cu diferite motive florale sau geometrice sablate. Cu modelele realizate a realizat primul catalog din Romania specializat pe oglinzi si geamuri sablate.
Clientii i-a castigat in timp, majoritatea fiind firme care detineau magazine de desfacere a articolelor tehnico-sanitare sau de mobila, inclusiv firme de constructii. Asta a dus la diversificarea ofertei in timp, ajungand astazi la peste 200 de modele de oglinzi, pentru toate tipurile de incaperi: bai, holuri, sufragerii, dormitoare.
Oglinda folosita este adusa din import, fiind dublu argintata si ecologica. "Colaboram cu firme care importa si prelucreaza oglinda pe baza modelelor noastre, inregistrate la OSIM. Partea de dotare cu sistemul de prindere ascuns, spoturile luminoase, etajerele, ambalajul, etichetarea sunt executate tot de firma noastra, sens in care ne-am dotat cu o serie de masini, scule si dispozitive", mentioneaza directorul Com Lejun.
Din 1998 firma a trecut, in paralel, la executarea de corpuri de iluminat tip rustic, pornind de la prozaica lampa cu gaz si continuand cu lustre, lampadare, opaite, in prezent avand inregistrate peste 100 de modele, pentru care a creau un site si un catalog de prezentare separate.
Inca de la inceput s-a axat pe productie cu toate ca, dupa cum marturiseste, in acest moment toata lumea se inghesuie sa faca importuri cu castiguri mari si mai usoare, ignorand faptul ca in tara exista inca resurse materiale si umane care pot fi valorificate.
"Am tinut sa produc in Romania, creand astfel cateva locuri de munca unor familii care erau aruncate in somaj. Am reusit sa creez un colectiv de 15 muncitori care ma sprijina si in proiectarea si realizarea de noi modele", precizeaza Neculae Juncu.
Concurenta o vede ca un motor puternic care te impulsioneaza permanent sa fii "cu arma la picior", sa inovezi mereu, sa fii mereu inaintea celor care incearca sa iti fure ideile copiindu-le. A trait deja asemenea tentative si considera ca apararea drepturilor de autor inca nu functioneaza in Romania. La cei aproape 70 de ani, Neculae Juncu este o persoana activa, careia ii place sa munceasca, isi iubeste produsele pe care le realizeaza si ii place sa fie in permanenta in mijlocul oamenilor.
Viziunea sa privind afacerile si modul de promovare este cat se poate de moderna. "Folosesc cele mai noi mijloace de documentare. Particip la 3-4 expozitii specializate, ma agat de toate mijloacele de promovare gratuita sau cu plata, desigur in functie de mijloacele financiare pe care le am la dispozitie", marturiseste Juncu.
Lunar firma inregistreaza intre 100.000 si 150.000 lei (cca 31.000-46.000 euro), in 2005, Com LeJun inregistrand o cifra de afaceri de 326.000 de euro, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finante, iar profitul este in jur de 8-10%. La inceputul afacerii, avand nevoie de fonduri, a incercat sa ia imprumuturi de la banci insa era refuzat. Astazi, cu toate ca primeste permanent cate 2-3 oferte, spune ca nu-l mai intereseaza, deoarce profitul pe care il obtine il reinvesteste. Un principiu dupa care se ghideaza in afaceri este acela de a fi cinstit atat cu furnizorii, cat si cu clientii.
Birocratia este cea care, in viziunea directorului Com LeJun, impiedica cel mai mult productia. "Ma irita foarte mult birocratia. Tot mai multe si complicate dari de seama. Finantele, Garda Financiara, Administratiile financiare si alte atatea organe de control care parca nu sunt create sa te stimuleze in afaceri. Ce sa faci mai intai, productie sau situatii pe care nu le citeste nimeni", spune el.
Experienta acumulata in cei 13 ani de dezvoltare a propriei afaceri il recomada ca fiind in masura sa dea sfaturi unor tineri aflati la inceput de drum. Neculae Juncu considera ca fiind foarte importanta documentarea si inceperea unei afaceri pe profilul pe care te-ai pregatit.
"Tineti seama ca multe din marile afaceri transnationale de azi au inceput cu 1-2 oameni, cu bani foarte putini, dar inarmati cu multa munca si dorinta de reusita. Cel mai bine ar fi de cautat un produs, un domeniu inca neexplorat. Ar fi ideal. Iti asigura suprematie pentru o anumita perioada", precizeaza Juncu.
Instruirea in domeniul conducerii unei afaceri, in relatiile cu oamenii, cunostintele de marketing, notiuni financiar-contabile si un abonament la Monitorul Oficial sunt alte repere de care trebuie sa tina cont un novice.
"In strainatate am observat ca o dezvoltare nechibzuita a unei afaceri mici poate duce usor la faliment. Piata este cea care te dirijeaza, te sfatuieste, te ridica sau te coboara. Trebuie prudenta, trebuie sa ai rabdare, trebuie sa-ti placa ceea ce faci, sa fii in permanenta miscare, sa organizezi bine aprovizionarea, productia, sa cauti in permanenta noi zone de desfacere", concluzioneaza Neculae Juncu.
"Inceputurile Glassworks sunt legate de Ziarul Financiar, cand in 2001, la startul afacerii noastre, Cecilia Stroe a realizat un articol intitulat 'Acvariile fara pesti' pe care noi le faceam atunci. Intre timp am progresat si ne-am specializat in executarea unor piese de mobilier din sticla pentru diverse spatii comerciale, office, casa", povesteste Dragos Sabareanu, designer si partener al Glassworks.
Afacerea a inceput-o impreuna cu prietenul sau, Nita Sorin, avand amandoi pasiune pentru amenajare si oferirea de solutii in acest sens. Fara studii de specialitate si fara experienta, au actionat mai mult din instinct, dupa cum marturisesc, fara a face compromisuri in ceea ce priveste calitatea si termenele de executie. Primul parteneriat pe care au reusit sa-l realizeze a fost cel cu Mobexpert. "Dupa articolul aparut in ZF ne-am dus la ei si le-am propus o colaborare. Cu greu au acceptat si ne-au vandut primele produse in showroom-ul lor", spune Sabareanu.
Mobilierul unicat pe care-l produc a ramas in mare acelasi, diversificand in timp serviciile oferite, de la proiectare, transport, montaj, stergerea produsului si pana la amplasarea acestuia pe pozitie. Dragos Sabareanu marturiseste ca in general clientii prefera sa dea banii si sa lase firma sa se ocupe de toate aceste etape.
Majoritatea clientilor sunt companii si persoane cu venituri ridicate. "Romanii care doresc mobilier unicat sunt in general foarte receptivi la propuneri si au devenit tot mai exigenti si documentati cu privire la materiale, metode de asamblare", spune Sabareanu. Asociatul Glassworks marturiseste ca isi permit sa refuze clientii care nu stiu ce vor sau cei care vor lucruri imposibile: produs de calitate, foarte ieftin si livrat foarte repede.
Afacerea a inceput cu doi angajati si o investitie de 2.000 de dolari (1.500 de euro). Pe parcurs profitul a fost cel care a sustinut afacerea, fiind reinvestit, iar numarul angajatilor a ajuns la 8 persoane.
In 2005, cifra de afaceri a firmei a ajuns la 4 mld. de lei (aprox. 124.000 de euro), in fiecare an, cei doi parteneri incercand sa obtina cel putin o dublare a acesteia.
Dificultati a intampinat permanent cu gasirea angajatilor specializati, cu platile intarziate de la clienti si cu traficul din Bucuresti care ingreuneaza livrarile.
Pentru viitor, cei doi parteneri isi doresc sa mentina firma la un nivel stabil, sa creeze un studio de design (unde sa promoveze tinere talente) si sa deschida un showroom. "Cu siguranta am mai face o gradina zoo, o gradinita si o fundatie prin care sa promovam voluntariatul in Romania", spune Sabareanu.

Afacerea pe scurt:
Investitii initiale - 1.500 euro
Oferirea a peste 200 de modele de oglinzi
Cifra de afacerei - peste 300.000 euro
Marja de profit - intre 8 si 10%

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO