Companii

Oriflame: Am iesit bine din iarna, dar greul de-abia acum urmeaza

05.06.2003, 00:00 27

Distribuitorul de cosmetice Oriflame Romania a inregistrat o crestere a vanzarilor cu 10% pe primul trimestru, la 7,5 milioane de euro fata de 6,8 milioane euro cat a avut anul trecut in aceeasi perioada.
"Structura ofertelor noastre in aceasta perioada s-a schimbat, orientandu-ne spre promovarea unor produse cu pret mai mic. Pentru a contracara trendul negativ al pietei, am aplicat politicile din 1997, cand am redus rata de profit pentru a scuti ulterioare cheltuieli de recastigare a pietei," a declarat Monica Tatoiu, director general al companiei.
Astfel, in volum, vanzarile companiei au crescut cu 16%, dar ponderea produselor ieftine in volumul total a crescut de la 60% la 80%.
Cu toate ca firma a trecut cu bine peste primul trimestru, al doilea, si poate chiar restul anului, da semne ca lucrurile merg pe trendul negativ al pietei.
"Un motiv pentru care trimestrul al doilea din acest an a venit cu scaderi, fata de aceeasi perioada a anului trecut, este acela ca anul trecut, in luna aprilie, au existat mai multe lichiditati. De asemenea, anul trecut nu a existat vacanta de zece zile, iar anul acesta iarna a fost mai grea ca de obicei," a spus Tatoiu.
Diectoarea Orflame este de parere ca prelungirea vacantelor a dat peste cap bugetele familiilor, care in acest fel au fost nevoite sa renunte la anumite cheltuieli.
"Nu numai ca oamenii au plecat din locul unde domiciliaza, dar au avut si cheltuieli suplimentare. In acest mod, consumul s-a diminuat in luna mai cel putin inca zece zile dupa terminarea mini-vacantei. In concluzie, ceea ce consumau normal in primele trei saptamani s-a diminuat cu cel putin 30% in rezultatele noastre," a spus Tatoiu.
Ea apreciaza ca trendul negativ va continua si din cauza instabilitatii cursului euro/dolar (si deci leu/euro-n.red), precum si a creditelor contractate de catre persoane fizice la banci.
"Ne pregatim si de concedii, de sfarsitul scolii, de examene. Totul trebuie acoperit dintr-un salariu care n-a prea crescut in acest an," a mai declarat Tatoiu.
Studii de piata si comentarii ale reprezentantilor unor companii din industria bunurilor de larg consum au aratat ca, pe ansamblu, cateva industrii au inregistrat scaderi in primele luni ale anului.
Pe langa cosmetice, scaderi au inregistrat si vanzarile de cafea ambalata, vanzarile la ulei sau la detergenti.
Cosmeticele au scazut si la nivelul anului trecut, din cauza micsorarii puterii de cumparare, conform explicatiilor analistilor.
Oriflame Romania, a carei companie-mama isi are sediul in Suedia, a avut anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 22,2 milioane de dolari, in crestere cu 47% fata de 2001.
In 2001, Oriflame a avut o cifra de afaceri de 15,1 milioane de dolari si pierderi nete de 150.000 dolari.
Compania aloca, in general, bugete destul de mici pentru promovare, preferand campaniile ocazionale sau proiectele sociale.
Compania isi distribuie produsele prin intermediul vanzatorilor directi.
Pentru 2003, compania si-a propus ca obiectiv o crestere de 30%, prin diversificarea gamei de produse, mentinerea preturilor sub nivelul inflatiei, si cresterea numarului de oferte.
Cele mai vandute produse din portofoliul companiei sunt fardurile, care au reprezentat 35% din vanzarile pe anul trecut, urmate de parfumuri, cu 30% si produsele de toaleta cu 12%.
Segmentul produselor de toaleta reprezinta doar 12%, datorita pretului destul de mare, impus de materia prima folosita la fabricare, care are un pret destul de mare.
Din cele mai vandute produse din categoria parfumuri fac parte marcile Giordani si Volare, aflate in topul primelor zece produse ale companiei, ca vanzari.
Anul acesta, compania a lansat un nou parfum sub marca Freya.
Compania are aproximativ 90 de angajati permanenti, o retea de 2.000 dealeri si aproximativ 80.000 cumparatori.
Principalul competitor al Oriflame este compania Avon Romania, care foloseste acelasi sistem de vanzari.
Acesteia i se adauga companii ca Beiersdorf si L’Oreal.
Piata cosmeticelor se ridica la aproximativ 200 milioane de dolari, conform unor estimari. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO