Companii

Oriflame: pentru noi 2003 a fost un an slab pe piasa romaneasca

05.02.2004, 00:00 135



Oriflame Romania, filiala locala a producatorului suedez de cosmetice, asteapta pentru acest an o crestere de 14% a vanzarilor in euro, dupa cresterea de 3% de anul trecut.



De asemenea, compania pregateste o investitie de 2,5-3 mil. euro, intr-un centru de distributie in vestul tarii.



Cifra de afaceri a companiei, care distribuie cosmetice prin intermediul vanzarilor directe, a fost anul trecut de 21,7 milioane de euro, ceea ce inseamna ca, daca previziunile conducerii se adeveresc, anul acesta ar putea ajunge la aproape 25 de milioane de euro.



"Pentru noi, anul 2003 a fost mai slab din cauza reorientarii cosumului catre bunurile de folosinta indelungata, favorizate de facilitatile de vanzare in rate. Alti factori care ne-au defavorizat a fost deschiderea noilor hipermarketuri, care au luat din piata vanzarilor directe, precum si aprecierea puternica a euro fata de leu. Anul acesta, insa, consumul se va relansa", a spus Monica Tatoiu, directorul general al companiei Oriflame Romania.



Compania a inregistrat anul trecut o rata a profitului operational de 6%, dar o pierdere fiscala de 23 de miliarde de lei, cauzata in principal de cursul nefavorabil leu/euro.



Cele mai bine vandute produse anul trecut au fost parfumurile, care au crescut de la 17% din total, la 25%, dar si sampoanele si produsele de ingrijire a picioarelor.



Pentru acest an, compania si-a propus sa se concentreze pe segmentul de creme, unde va lansa cinci sau sase noi game.



"Piata este foarte receptiva la noile produse. De asemenea, datorita sistemului de vanzari directe, ne extindem foarte repede in mediul rural", mai spune Tatoiu. Principalii concurenti ai companiei Oriflame pe piata din Romania sunt Avon, L'Oreal, Beiersdorf si Nivea. Piata cosmeticelor din Romania este estimata la 200 de milioane de euro anual.



Proiectele pentru acest an ale companiei includ si o investitie intr-un nou centru de distributie in vestul tarii.



"Noul centru de distributie va fi localizat intre Timisoara si Arad, intrucat credem ca vestul tarii are un mare potential de crestere, si va presupune investitii de 2,5-3 mil. euro, care vor proveni din majorarea capitalului social al companiei", a precizat Monica Tatoiu.



Compania are 98 de angajati directi, iar investitia in noul centru de productie ar mai putea intre 40 si 50 de noi locuri de munca.



Oriflame are la ora actuala in Romania 2.000 de distribuitori.



Momentan, Oriflame Romania are un centru de distributie national la Bucuresti, in regiunea Baneasa, pe o suprafata de 3.800 de mp, alaturi de care mai detine un teren de 4.000 de mp.



"Pe acest teren ne propusesem sa construim o fabrica, insa am renuntat la acest proiect pentru ca am ajuns la concluzia ca este mai ieftin sa importam produsele decat sa le producem aici", mai spune ea.



"Chiar daca salariile sunt mici in Romania, costurile salariale pe care le suporta angajatorii sunt destul de ridicate, din cauza nivelului mare de impozitare", apreciaza Tatoiu.



Produsele Oriflame comercializate in Romania sunt fabricate in Suedia sau in Polonia.



Recent, Oriflame International a lansat o noua strategie de reducere a costurilor produselor prin reducerea costurilor ambalajelor.



"Reducerea costurilor provine din uniformizarea formei ambalajelor, in sensul ca ambalajul pentru un anumit produs - crema, sampon, tonner - va avea aceeasi forma, indiferent de gama", explica Tatoiu. In urma aceste strategii, costurile produselor scad cu 25%.



In viitor, Oriflame Romania si-a propus infiintarea unei divizii de transport si a uneia de turism. De asemenea anul acesta va fi infiintata o divizie care va avea ca scop extinderea retelei de distribuitori in randul tinerilor. "Aceasta divizie va acorda finantare studentlor pentru a-si deschide o firma de distributie. Speram ca pana in vara acestui an sa devina functionala", spune Tatoiu.



Investitiile in publicitate ale companiei se vor ridica la 5% din cifra de afaceri. "Publicitatea va consta in publireportaje sau aparitii in emisiuni cu caracter educativ, dar nu in spoturi TV", spune directoarea companiei.



Monica Tatoiu a decis sa candideze pentru functia de primar general al capitalei din partea Partidului Umanist Roman (PUR), conducerea firmei urmand sa fie preluata de sotul ei.



Compania Oriflame a fost fondata de Robert si Jonas Jochnick, in 1967. Anul trecut, Oriflame International a avut vanzari de 544 mil.euro si un profit brut de 106 mil.euro. Compania va fi in curand listata la bursa de la Stockholm.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO