Companii

Orkla Foods, crestere de 21% bazata in primul rand pe produse noi

24.10.2005, 15:58 32

Orkla Foods Romania (OFR), filiala gigantului norvegian Orkla Foods cu afaceri anuale de peste 4 miliarde de euro, a inregistrat in primele opt luni din acest an o crestere in lei de 21% a cifrei de afaceri, sustinuta atat de produsele traditionale ale companiei (margarina si potentiatorii de gust), dar si de categoriile noi (gem si pate de ficat).

"Ne asteptam la cresteri semnificative in ultimul trimestru al acestui an, cand in special la margarina saltul vanzarilor este mare", a declarat Aliz Kosza, director general executiv al OFR.

Dupa ce la sfarsitul anului trecut compania a intrat pe segmentul gemurilor, unde detine in prezent o cota valorica de piata de 14,5%, luna aceasta OFR se va lansa si pe piata dulceturilor, unde mizeaza pe o cota de piata de 6%, dupa primul an de activitate.

"Asistam la o schimbare a comportamentului de consum dinspre activitatea casnica, in special din lipsa timpului. Deocamdata, 60% din consumul de gemuri si dulceturi este de tip casnic, iar piata are un potential de crestere foarte mare", a precizat Kosza.

Ea a mai spus ca dupa sapte luni de la lansare pe piata gemurilor, compania ajunsese deja lider de piata valoric, iar volumic se afla pe locul doi.

"Cu noile sortimente de gemuri ne propunem sa crestem in volum de la 9,5% la 15%, iar valoric de la 14% la 20% pana la sfarsitul anului 2006", a adaugat Kosza.



Ardealul, aproape de integrare

Compania are un plan de investitii de peste doua milioane de euro pentru fabrica de la Covasna, reprezentantii OFR anuntand ca intentioneaza sa exporte brandul Ardealul in statele din Uniunea Europeana.

"Exporturile ne vor ajuta sa crestem cu 10-15%, insa acest lucru nu se va intampla peste noapte", a mai spus Kosza. Ea a precizat ca rigorile pentru producatorii de preparate din carne si conserve sunt mult mai mari decat in cazul altor categorii din industria alimentara. "Exporturile in Uniunea Europeana solicita o serie de clasificari in plus", a mai spus Aliz Kosza.

Reprezentantii OFR iau in calcul si varianta fuziunii celor doua companii, fapt ce ar permite o mai mare eficienta a sistemului de management, al celui de tehnologie a informatiei, alaturi de avantajele fiscale. "Fuziunea ne permite sa avem o organizare integrata si o coordonare mai eficienta la nivel de management", a mai spus Kosza.

Dupa ce margarina a reprezentat multa vreme cel mai important produs ca pondere in totalul vanzarilor OFR, dupa achizitia companiei Ardealul, situatia se va schimba, pateul urmand sa devina lider de vanzari in cadrul companiei.

"Portofoliul existent era sezonier, iar pateurile realizeaza un echilibru al business-ului", considera directorul general al OFR.

Daca in 2004, compania s-a concentrat pe diversificarea portofoliului, fiind lansate 14 produse noi, anul acesta obiectivul Orkla este de a-si consolida business-ul. "Pentru 70% din produsele noastre am schimbat ambalajul, fapt ce a contribuit la cresterea vanzarilor si am decis sa reconstruim anumite categorii, care chiar daca nu au o pondere foarte mare, potentialul pietei insa pe care activeaza este imens", a spus Kosza.

Potrivit site-ului Ministerului de Finante, Orkla Foods Romania a avut anul trecut o cifra de afaceri de 76,1 milioane de lei (18,7 mil. euro), in crestere in lei cu 17% fata de anul precedent.



Crestere prin achizitii

Orkla a intrat pe piata romaneasca in urma cu trei ani cand a achizitionat Topway Food. Anul trecut, OFR a realizat una dintre cele mai importante tranzactii din industria alimentara, preluand compania numarul doi de pe piata locala a pateurilor, Ardealul Covasna, o afacere dezvoltata de doi antreprenori locali, Ovidiu Costea si Ionel Staicu. In 2004, Ardealul avea 200 de angajati si o cifra de afaceri de 10 milioane de euro.

Extinderea activitatii si in sectorul productiei de gemuri a avut loc tot in 2004, cand compania a achizitionat de la firma Grup JM din Targoviste mai multe linii de procesare a fructelor si legumelor.

"Romania este foarte tentanta din punct de vedere al achizitiilor, in special pentru ca se afla chiar inainte de integrarea in Uniunea Europeana, sunt companii care nu fac fata si nu pot investi pana in acel moment, practic nu pot sa sustina financiar aceste societati", este de parere Kosza.

Ea a mai spus ca grupul pe care-l reprezinta in Romania nu achizitioneaza decat afaceri care activeaza in pozitii de top pe piata, foarte rar fiind interesati de companii de pe locul 3.

Portofoliul de produse al OFR include marcile de Wiesana, Fruhstuck, Tomi, La Minut, Bunatati de la Bunica si Ardealul. Anul trecut, OFR a intrat si pe piata snacks-urilor, unde previziona o cota de piata de 10% inca din primul an.

Conform datelor proprii, la categoria margarina inclusiv cea industriala, OFR a obtinut in primele opt luni din acest an cele mai ridicate performante, in special cu gama de margarina, profesionala pentru patiserii si cofetarii.

Orkla Foods se afla intr-o continua expansiune, atat pe piata romaneasca, cat si pe cea est-europeana si a statelor baltice, unde a achizitionat numeroase branduri locale si capacitati de productie. Printre marcile achizitionate de Orkla in acest an se numara SladCo din Rusia, Hallofisk si Candeco din Suedia, Baechs Conditori din Danemarca si Panda din Finlanda.

Grupul norvegian are afaceri in industria bunurilor de consum, media, chimie si investitii financiare. Divizia sa de produse alimentare detine unitati de productie in 14 tari. Grupul are peste 35.000 de angajati si a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 4,8 miliarde de dolari (3,9 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO