Companii

Ostahie, Altex: Companiile locale au noroc ca marile retele internationale nu sunt prezente inca in electro-retail

Ostahie, Altex: Companiile locale au noroc ca marile retele internationale nu sunt prezente inca in electro-retail

Dan Ostahie, proprietarul Altex, inconjurat de directorul operational al companiei, Adrian Urda (stanga) si Cristian Moanta (dreapta), directorul de marketing si vanzari, au prezentat ieri planurile de restructurare ale retelei

13.08.2009, 00:00 227

"Scopul nostru nu este supravietuirea, ci sa ramanem lider de piata si sa ne pregatim pentru 2014, cand retelele internationale vor fi in plina expansiune in Romania. De ce sa supravietuiesti daca apoi mori din cauza competitiei ?", afirma Ostahie.

Piata estimata la 1,5 miliarde de euro la nivelul anului trecut este inca in mainile antreprenorilor locali si ale fondurilor de investitii, cei mai mari jucatori fiind Altex, Domo si Flamingo.

Alte segmente importante din comert, precum cel alimentar sau bricolajul, au fost deja vizate de companii internationale care s-au extins agresiv in Romania in ultimii ani, ceea ce a accentuat caderea unor retaileri locali in acest an.

 

"Criza ne da un ragaz"

"Criza mai da ragaz companiilor locale sa-si puna lucrurile la punct, pentru ca estimez ca nu vom vedea curand vreo retea internationala intrand in Romania. Dificultatile existente la nivelul pietei europene i-ar putea pune in situatia de a nu se putea extinde pe noi piete", mai afirma actionarul Altex. El crede ca integrarea in Uniunea Europeana a fost unul din motivele pentru care electro-retailul s-a dezvoltat in ultimii ani, insa i-a prins pe multi antreprenori nepregatiti sa faca fata competitiei internationale.

Tinta Altex, retea care realizeaza vanzari medii de 3.000 de euro pe metru patrat, este sa se apropie in urmatorii cinci ani de performanta retailerilor europeni, care ajung chiar la vanzari de peste 7.000 de euro pe metru patrat, potrivit unui studiu citat de companie.

Chiar si fara competitie internationala, in ultimul an piata a fost zguduita de esecurile a doua retele locale, Cosmo si Ultra Pro Computers.

 

Niciun jucator mare nu va capitula

Ostahie spune ca este putin probabil ca cei doi competitori ai sai din top 3, Domo si Flamingo, sa capituleze in fata declinului pronuntat al pietei - care in S1 a ajuns la 50%, comparativ cu aceeasi perioada din 2008. El prognozeaza ca cele doua retele concurente isi vor consolida afacerile in acest an.

De partea cealalta, la inceputul lui 2009 Lorand Szarvadi, directorul lantului Domo, estima ca niciun retailer nu poate supravietui pe piata mai mult de jumatate de an in cazul unui declin al cererii de 50%.

Retailerii au devenit insa mai optimisti dupa a doua jumatate a anului, cand piata a dat semne de revenire. Astfel, estimarile Altex indica o scadere de 35-40% a pietei in acest an fata de nivelul din 2008 si o revenire usoara a cererii in al doilea semestru, comparativ cu primele sase luni din an.

 

Pe ce prognoze se bazeaza restructurarea Altex

"Varful declinului pe aceasta piata a fost atins in luna iunie, iar in primul semestru a fost o scadere de 50% a vanzarilor totale. Credem ca va fi o dinamica de tip Nike - o scadere brusca urmata de o revenire treptata, iar pentru a doua jumatate a anului estimam o crestere usoara de vanzari fata de primul semestru", a afirmat Ostahie.

Cel mai mult au scazut in acest an vanzarile de produse IT, cu un ritm de 40-80%, potrivit datelor Altex referitoare la piata de profil.

Dinamica a fost pusa pe seama faptului ca majoritatea companiilor au renuntat la proiectele de dezvoltare a sistemelor informatice, din cauza reducerii bugetelor.

Ostahie mizeaza pe stabilitatea pietei in 2010 si pe cresteri de 15-20% in 2011, insa apreciaza ca piata nu va reveni nici in 2011 la nivelul de anul trecut, respectiv in jurul a 1,5 mld. euro, dupa cum arata datele citate de Altex. Proprietarul Altex spune insa ca este posibil ca piata sa mai treaca printr-o perioada de declin in prima parte a anului viitor.

 

Primul care anunta planuri ample de restructurare

 In ultimele 7 luni din an Altex a reconfigurat reteaua prin mutari, inchiderea magazinelor neprofitabile sau redimensionarea spatiilor de vanzare, iar planurile pentru urmatoarea perioada includ restructurarea financiara si extinderea in spatii noi.

Compania a standardizat suprafetele de vanzare ale magazinelor, astfel incat toate unitatile Altex vor avea o suprafata de vanzare de 1.500 de metri patrati, iar cele Media Galaxy vor avea dimensiuni duble, de 3.000 mp. Reteaua detine in acest moment 48 de magazine Altex si 15 unitati Media Galaxy.

Reprezentantii companiei au mai anuntat ca in aceasta luna vor fi deschise doua magazine in Satu Mare si Cluj-Napoca. In acelasi timp, compania va continua mutarile, ceea ce ii va permite sa se extinda in spatii noi cu stocuri de marfa existente.

Reteaua este in plin proces de reorganizare financiara in acest moment, vizand optimizarea fluxurilor de lichiditati, proiect pe care intentioneaza sa-l finalizeze in noiembrie-decembrie.

 

500 de angajati au plecat din retea

In acest an Altex a redus numarul de angajati cu 25%, de la circa 2.000 anul trecut ajungand in prezent la 1.500 de persoane, si a diminuat cu 20% salariile celor care lucreaza in sediul central, in cadrul procesului de restructurare operationala.

Directorul operational al Altex, Adrian Urda, a declarat ca retailerul si-a redus costurile operational cu 43% in S1 fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Printre masurile luate se numara si renegocierea contractelor de inchiriere a spatiilor comerciale sau renuntarea la un etaj de birouri ocupat de companie.

Estimarile Altex indica pentru intregul an vanzari de 187 mil. euro, la jumatate fata de valoarea raportata anul trecut.

Altex Romania este si actionar majoritar la producatorul de echipamente IT Complet Electro Serv si la firma de dezvoltari imobiliare Cometex. Din grupul Altex mai face parte si compania de credite de consum Credex, la care 30% din actiuni sunt detinute de Raiffeisen Bank.

 

Firmele din grupul Altex

Altex Romania S.R.L

Domeniu: retail de electronice si electrocasnice

  • cifra de afaceri de 344 de milioane de euro in 2008
  • compania detinea in 2008 prima pozitie din piata locala de electroIT, cu 2.000 de angajati
  • opereaza o retea de 75 de magazine si o suprafata de 100.000 de metri patrati

Cometex

Domeniu: real-estate

  • cifra de afaceri de 21,4 milioane de euro in 2007
  • profit de 6 milioane de euro cu 30 de angajati
  • a dezvoltat pentru Altex centrul comercial Aurora Shopping Mall din Buzau

Credex Finantari IFN

Domeniu: credite de consum

  • afaceri de 71 de milioane de euro in 2007, in crestere cu 190%
  • reteaua este formata din 85 de puncte de lucru
  • 22.000 de credite acordate in 2007

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO