Companii

PAGINA AUTO - Maserati deschide calea masinilor de lux

04.12.2002, 00:00 20

26 de milioane de dolari. Atat valoreaza cele aproape 300 de automobile "scumpe" (cu preturi de peste 50.000 de euro fiecare) cate s-au vandut in primele zece luni ale acestui an. Anul trecut, in aceeasi perioada s-au vandut putin peste 200 de astfel masini, ceea ce inseamna ca progresia realizata in acest an este de peste 40%.
In cazul automobilelor mai scumpe de 90.000 de euro, cresterea anuala este si mai mare, depasind 130%, adica de aproape trei ori mai mult decat ritmul de crestere al importurilor. Era normal astfel ca aceasta situatie sa fie speculata de jucatorii de pe piata auto, primul pas fiind facut de Auto Italia, importatorul pe piata locala al marcilor produse de grupul Fiat. Compania va deschide la inceputul anului viitor in Calea Dorobantilor un show-room pentru marca Maserati.
"Se vand din ce in ce mai multe masini al carui pret se apropie sau depasesc 100.000 de dolari (pretul unui automobil Maserati este situat in Europa in jurul a 100.000 de euro, fara taxe - n.red). Noi am vrut sa aducem in Romania si Ferrari, intrucat am avea cerere pentru cateva masini, insa conditiile impuse de italieni au fost mult prea prea restrictive pentru a putea fi indeplinite pentru moment: investitiile implicate de show-room si stocul de piese de schimb erau foarte mari. In cazul Maserati situatia este mai accesibila, mai ales ca ar exista in acest moment cerere stabila pe piata pentru o astfel de masina" spune Herbert Stein, presedintele Auto Italia.
Cum se procedeaza insa ca sa devii importator al unei marci auto de lux in Romania ?
"La baza deciziei de acceptare a noastra ca reprezentanti pentru marca Maserati a stat o analiza a activitatii desfasurate pana in prezent, precum si a potentialului de dezvoltare" apun reprezentantii Auto Italia. Altfel spus, nu trebuie sa depui nici un fel de garantie, ci este de ajuns sa dovedesti ca ai experienta necesara si posibilitatile financiare pentru a reprezenta marca respectiva in Romania.
Investitia implicata de noul show-room va depasi 200.000 de dolari, acesta urmand a fi similar ca structura cu orice show-room Maserati din lume.
"Cei de la Maserati ne-au trimis o carte de aproape 200 de pagini care se numeste "Corporate brand manual", in care sunt prezentate cu lux de amanunte toate detaliile necesare pentru dezvoltarea show-room-ului, de la numarul de masini si asezarea lor in spatiu pana la ce tip de hartie trebuie folosit pentru invitatii, sau chiar distanta la care trebuie impaturita hartia (90 de milimetri de la margine) pentru a intra cat mai bine in plicuri" spun oficialii Auto Italia.
Conditiile sunt si mai stricte in ceea ce priveste materialele de constructii folosite in amenajarea show-room-ului. Siglele luminoase au fost aduse din Germania, de la unul dintre furnizorii agreati ai Maserati. Italienii au stabilit ca marmura de pe jos sa fie la randul ei de anumit tip adus din import de la furnizori agreati de Maserati, costul acesteia fiind de aproape 90 de dolari pe metrul patrat.
"Mai mult cei de la Maserati ne-au impus pana si tipul de caracter pe care trebuie sa-l folosim cand redactam comunicatele de presa"
Initiativa Auto Italia nu este singulara. Porsche Romania, cel mai mare importator auto local, intentioneaza la randul sau sa aduca pe piata romaneasca, pe langa marca Porsche, pe care o distribuie in prezent, si alte marci de lux aflate sub umbrela grupului german Volkswagen, precum Bentley, Lamborghini sau Bugatti. Potrivit lui Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania, marca Bentley este pentru moment cea mai indicata dintre marcile de lux ale grupului care ar putea fi comercializata pe piata locala.
Daca pretul unui automobil Porsche variaza intre 75.000 de euro (modelul Carrera) si 115.000 de euro fara taxe (modelul 911 Turbo), pretul unui Bentley variaza intre 250.000 si 350.000 de euro.
Care ar fi insa potentialul client al unor astfel de masini ? Potrivit celor de la Auto Italia aceste masini sunt destinate "oricui vrea sa fie trendy, sa aiba o masina sportiva, si are si banii pentru a-si permite o astfel de masina". Si astfel de clienti nu sunt putini, una dintre principalele tinte fiind vedetele, fie ele de televiziune sau sportive, care sunt cele mai sensibile la aspectul de noutate.
Analistii apreciaza si ei ca normala orientarea importatorilor de automobile din Romania catre promovarea pe piata locala a unor marci de lux. "Pentru orice importator din Romania, aducerea uneia dintre aceste marci celebre reprezinta un puternic castig de imagine" spune Marius Carp, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Desi datorita investitiilor mult mai mari implicate promovarea unei marci de lux pe piata romaneasca nu pare neaparat o afacere rentabila pentru moment, aceasta ar putea avea indirect efecte pozitive si in privinta indicatorilor financiari.
"Chiar daca producatorii in cauza au standarde foarte inalte si solicita show-room-uri de anumite dimensiuni si un anume stoc de piese de schimb din partea celor care vor sa distribuie automobilele lor, de beneficiul de imagine vor profita si celelate marci distribuite de importatorul respectiv" adauga Carp. Astfel, este foarte posibil ca de pe urma plusului de imagine adus de Maserati sa beneficieze si marcile Fiat sau Alfa Romeo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO