Companii

Papetaria promotionala, o nisa cu vanzari in crestere

23.10.2003, 00:00 117

Articole de papetarie promotionale sau personalizate. Aceasta este o noua nisa de industria papetariei, aparuta in urma cu doar cativa ani, si care se dezvolta exploziv, spun reprezentantii firmelor prezente la editia din acest an Targului de birotica si papetarie din Bucuresti.
Vanzarile de papetarie si birotica obisnuite cresc cu 4-6% pe an, insa cele promotionale depasesc cu mult acest ritm.
"Avem mai multe contracte cu agentiile de publicitate, care cer articole personalizate: agende cu sigla firmei, pixuri, ceasuri de birou si multe altele. Noi importam aceste produse de la firme din Spania, Germania sau Italia. Acestea sunt in general mai ieftine si sunt special facute pentru scopuri promotionale, avand o suprafata care pote fi gravata cu laser sau inscriptionata", explica Giancarlo di Salvatore, manager general al companiei Italian Espress, care vinde agende, serviete si obiecte promotionale.
Cele mai cautate sunt agendele. Salvatore spune ca vanzarile de agende catre agentiile de publicitate au crescut an de an si au ajuns 200.000 de bucati pe an pentru cele cu coperta din material sintetic si 15.000 de bucati pe an din piele naturala.
O alta companie care a sesizat potentialul acestei nise este Lecon Birotica, firma cu capital integral german, prezenta pe piata romaneasca de mai bine de zece ani. Pe acest segment insa compania a intrat in urma cu doi ani.
"Companiile solicita foarte mult produse personalizate a€“ mape, brichete, cani, genti, bloc-notes. Practic, aproape orice produs poate deveni promotional", spune Sorin Bumbu, director comercial al firmei Lecom.
"Clientul ne trimite sigla sau imaginea promotionala, noi o transferam la fabrica din strainatate de unde importam produsul si acesta este inscriptionat din fabrica si livrat ca atare", explica elspune Bumbu.
"In general, vanzarile de produse de papetarie au clar o tendinta de crestere, iar clientii se indreapta tot mai mult catre produse de calitate in detrimentul celor chinezesti ieftine", adauga el.
Firma Lecon este importator al marcilor germane Pelikan si Rotring, precum si al hartiei business Xerox si are vanzari anuale de circa 6 milioane de euro.
"Piata de papetarie a fost impulsionata foarte mult de aparitia hypermarketurilor, care a dus la cresterea vanzarilor de retail. Pe de alta parte, jucatorii incearca sa obtina contracte de exclusivitate cu firme mari care au multe birouri in toata tara, cum sunt marile firme de telecomunicatii sau de asigurari", spune Bumbu.
Alti clienti fideli si foarte disputati de firmele din domeniu sunt institutiile de stat a€“ ministere, agentii guvernamentale, ambasade, primarii a€“ care in general organizeaza licitatii pentru a-si selecta furnizorii.



Doar din import
La Targ sunt prezente doua firme straine a€“ una din Taiwan si una din Marea Britanie. Cu toate acestea majoritatea firmelor locale sunt si ele reprezentante ale unor companii straine. Piata romaneasca de produse de papetarie si birotica este dominata de importatori. "Importam din Germania, Italia, SUA si am ajuns sa importam chiar din Bulgaria. Pe piata romaneasca sunt foarte putini producatori", spune Cristina Prodea, directoare de vanzari la firma Dacris din Constanta. "Producatori romani exista mai mult pe partea de hartie, dar calitatea este mult mai slaba decat a produselor importate. Chiar daca pretul e mai mic, ei tot au concurenta din partea articolelor chinezesti", spune Bumbu de la Lecom.
La aditia de anul acesta a Targului, participa 59 de companii fata de 48 anul trecut.
"Ne asteptam ca numarul vizitatorilor sa fie undeva in jur de 4.000, mai multi decat anul trecut cand am avut 3000-3.500 de vizitatori", spune Madalin Chivu, PR manager la Elga Expo, una din firmele organizatoare.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO