În toamna lui 2005, compania care deţine franciza pentrubrandul britanic The Body Shop pe piaţa românească, Gingko &Sarantis România, închidea cel mai mare magazin al său, situat pebulevardul Magheru. Dana Tudorache, directorul executiv al The BodyShop în România, motiva atunci că a decis să renunţe la spaţiul dincentrul Capitalei din cauza chiriei: "Magazinul a fost închis laexpirarea celor 5 ani de contract de închiriere, deoareceproprietarul a pretins o chirie mărită cu aproape 100% (pânăatunci, The Body Shop plătea pe Magheru o chirie lunară de 8.000de euro - n.red.), condiţii în care magazinul ar fi operat înpierdere."
Dacă puţină lume îşi mai aminteşte de Body Shop de pe Magheru, cusiguranţă o altă schimbare pe această piaţă a atras atenţiaoricui se plimbă prin centrul Capitalei: magazinul Ina Center de laparterul Unirea Shopping Center a fost închis după nouă ani defuncţionare. Deşi era parte a unui centru comercial, Ina Center dela Unirii era văzut ca un magazin stradal şi nu s-a mai pliat pestrategia Unirea, care prevede acordarea de suprafeţe mari unorretaileri de volum. Aşadar, pe fostul spaţiu al Ina s-a deschis unmagazin Bershka, iar alt spaţiu mare din Unirea se pregăteşte devenirea H&M.
Magazinele de parfumuri nu sunt privite ca ancore pentrudezvoltarea unui centru comercial, dar centrele comerciale suntcele în care îşi pun acestea toate speranţele, dat fiind cămagazinele stradale nu au adus prea mulţi clienţi retailerilordin domeniu. Închiderea magazinului Ina Center nu a avut, aşadar,de-a face atât de mult cu performanţele anterioare alemagazinului, ci cu strategia proprietarului Unirea ShoppingCenter, dar şi cu faptul că lanţul de parfumerii Ina se afla înmijlocul unei preluări. În iulie 2009, Ina International şiPrivilége International, deţinut de compania franceză MarionnaudParfumeries (51%) şi de omul de afaceri elen George Georgandas(49%), au fost preluate de AS Watson, prin intermediulMarionnaud Germania. AS Watson face parte din grupul HutchisonWhampoa, cu sediul central în Hong Kong.
Tranzacţia, a cărei valoare nu a fost făcută publică, a cuprinsmagazinele din România, Ungaria, Cehia, Ungaria şi Polonia.Magazinele Ina Center şi Privilége reprezintă laolaltă cea maiextinsă reţea de magazine de cosmetice, cu 24 de magazine Ina şi29 de magazine Privilége la nivel naţional, care au avut anultrecut o cifră de afaceri cumulată de 12,3 milioane de euro şipierderi de circa două milioane de euro, după cum arată datelepublicate de Ziarul Financiar. Principala strategie de extinderea Marionnaud Parfumeries a fost extinderea în malluri şi îngaleriile comerciale ale Carrefour şi Selgros.
Cu alte cuvinte, o strategie care urmăreşte clientul, după cumspun cei mai mulţi retaileri de cosmetice, care au remarcat căromânii au tendinţa de a merge în locuri de unde pot cumpăra câtmai multe produse din diverse magazine.
Lanţul de magazine Sephora numără în prezent 20 de puncte devânzare, iar "marea majoritate a magazinelor noastre se află încentre comerciale şi malluri", după cum spune Roxana Rasu, directorgeneral al Sephora. Roxana Rasu spune că în spatele acesteipolitici stă faptul că "suprafaţa de vânzare necesară unuimagazin Sephora este destul de mare, iar spaţiile stradale care săsatisfacă toate exigenţele sunt relativ puţine". Compania deţine unsingur magazin stradal, în capitală.
La fel, The Body Shop deţine în total şapte magazine, cinci înBucureşti şi câte unul în Timişoara şi Constanţa, iar "majoritateafuncţionează în malluri". Acestea din urmă sunt şi cele maiperformante magazine ale grupului, conform datelor prezentate deDana Tudorache: "Aplicăm aceeaşi politică în toate magazinele -fie că vorbim de nomenclator de produse, de suprafaţă, număr deangajaţi, preţuri sau oferte. În aceste condiţii putem afirma căcele mai performante magazine ale noastre sunt amplasate înacele malluri care investesc real în atragerea clienţilor, care auun management eficient şi nu oferă doar o clădire spreînchiriere".
Deşi deschideri de malluri se mai anunţă, magazine noi ale The BodyShop nu. Au existat planuri de extindere, însă acestea "au fostsistate pe termen scurt din cauza mediului neprielnic de finanţarede pe piaţă". Ultimul magazin deschis a fost la sfârşitul lui 2009în centrul comercial AFI Palace Cotroceni.
Deşi criza s-a simţit în încasări şi a adus pentru The Body Shop o"contracţie semnificativă a cifrei de afaceri, contracţie dincare credem că vom recupera o parte până la sfârşitul anului",compania nu a închis niciun magazin "şi facem eforturi să putemdepăşi această perioadă dificilă susţinând magazinele careperformează mai slab". 2010 a fost pentru The Body Shop cel maigreu an de la intrarea pe piaţa din România, iar estimările pentruanul viitor nu sunt nici ele optimiste.
Şi Roxana Rasu consideră că "2010 este cu siguranţă un an maidificil decât 2009 din cauza tuturor schimbărilor care auintervenit, de la criza financiară, creşterea TVA la scăderile desalarii". În acest context Sephora a fost nevoită să închidă în2009 magazinul din Brăila şi să sisteze planurile de deschidere denoi magazine. Totuşi există planuri ca în următorii doi anicompania să acopere toate oraşele mari în care nu este prezentămomentan. Ultimul magazin deschis a fost în Arad, în AtriumCenter, în luna martie, şi a urmat celor din Bucureşti,Constanţa, Cluj, Suceava, Iaşi şi Piteşti. Deşi magazinul Sephoradin Arad are "rezultate mai bune decât aşteptările noastre", celmai bun magazin din punctul de vedere al vânzărilor este cel dinMall Vitan, acesta având cea mai mare suprafaţă de vânzare (700mp), dublă faţă de restul magazinelor.
General vorbind, vânzările din Bucureşti sunt cel puţin duble faţăde cele din provincie, însă se pot observa variaţii în funcţie desezon. Cele mai mari vânzări sunt în semestrul al doilea al anului,în special în perioada Crăciunului. Zilnic însă, circa 400 devizitatori trec pragul unui magazin Sephora. Dintre aceştia, 80devin clienţi. "În pofida condiţiilor economice mai puţinfavorabile, am terminat cu bine prima jumătate de an, ne-am atinsbugetul pe care ni l-am propus şi sperăm să ne menţinem înaceleaşi tendinţe şi pentru cealaltă jumătate", afirmă directorulgeneral al Sephora.
Hainele, concediile şi produsele financiare de investiţii şieconomisire reprezintă principalele categorii pe care românii aufost dispuşi să le sacrifice pentru a reduce costurile, potrivitunui studiu recent al companiei de cercetare GfK. Produselecosmetice nu s-au aflat însă pe listă.
"Deşi criza financiară a afectat mare parte din populaţie, oameniiîşi împart bugetul astfel încât să îşi permită şi achiziţionareaproduselor cosmetice", crede Roxana Rasu, care consideră şi că"mulţi clienţi fideli unei anumite mărci se reorientează cătregramajul mai accesibil, dar există şi o altă categorie de clienţicare şi-au schimbat opţiunea, preferând mărcile mai ieftine".
Deşi atât femeile, cât şi bărbaţii continuă să cumpere produsecosmetice şi de îngrijire, "valoarea bonului a scăzut şi la fel şinumărul de produse cumpărate pe bon", afirmă Dana Tudorache,executive manager al The Body Shop. Ea spune că, potrivitcalculelor companiei sale, bonul mediu de casă reprezintă 10% dinvenitul mediu al unei femei din mediul urban.
Reprezentanţii Sephora afirmă că, "din ce am putut observa, bugetulalocat de clientele noastre pentru achiziţionarea de produsecosmetice şi de îngrijire are o valoare de plecare de 190-200 delei lunar".
Aşa arată piaţa de cosmetice după primele nouă luni ale celui maidificil an pentru vânzătorii de produse de înfrumuseţare. Deşi afost afectată mai târziu de criză, specialiştii spun că "se poateobserva o contracţie cu 10% a consumului şi poate o revenireuşoară în 2012"; sau potrivit reprezentanţilor The Body Shop:"Atâta timp cât banii lipsesc din piaţă, nu vom putea vorbi decreşteri spectaculoase ale consumului".
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels