Companii

Parfumeriile au fugit în malluri după consumatori

Parfumeriile au fugit în malluri după consumatori

Autor: Cristina Rosca

02.11.2010, 23:52 296

În toamna lui 2005, compania care deţine franciza pentrubrand­ul britanic The Body Shop pe piaţa românească, Gingko &Sarantis România, închidea cel mai mare magazin al său, situat pebulevardul Magheru. Dana Tudorache, directorul executiv al The BodyShop în România, motiva atunci că a decis să renunţe la spaţiul dincentrul Capitalei din cauza chiriei: "Magazinul a fost închis laexpirarea celor 5 ani de con­tract de închiriere, deoarecepro­prie­tarul a pre­tins o chirie mărită cu aproa­pe 100% (pânăatunci, The Body Shop plătea pe Ma­gheru o chirie lunară de 8.000de euro - n.red.), condiţii în ca­re ma­gazinul ar fi operat înpierdere."

Dacă puţină lu­me îşi mai aminteşte de Body Shop de pe Ma­gheru, cusigu­ranţă o altă schim­ba­re pe această piaţă a atras atenţiaoricui se plimbă prin centrul Capitalei: magazinul Ina Center de lapar­terul Unirea Shop­ping Center a fost în­chis după nouă ani defuncţionare. Deşi era parte a unui centru comercial, Ina Center dela Unirii era văzut ca un magazin stradal şi nu s-a mai pli­at pestrategia Unirea, care pre­vede acordarea de supra­feţe mari unorretaileri de volum. Aşadar, pe fostul spa­ţiu al Ina s-a deschis unma­gazin Bershka, iar alt spaţiu mare din Unirea se pregăteşte devenirea H&M.

Magazinele de parfumuri nu sunt privite ca ancore pentrudezvoltarea unui centru co­mer­cial, dar cen­trele comer­ciale suntcele în care îşi pun acestea toate spe­ranţele, dat fiind căma­ga­zinele stradale nu au adus prea mulţi clienţi re­tailerilordin domeniu. Închi­derea magazinului Ina Cen­ter nu a avut, aşadar,de-a face atât de mult cu perfor­manţele ante­rioa­re alemagazi­nului, ci cu strate­gia proprietarului Unirea Shop­pingCenter, dar şi cu faptul că lanţul de par­fu­merii Ina se afla înmijlocul unei pre­luări. În iulie 2009, Ina International şiPrivilége International, deţinut de com­pania franceză MarionnaudParfu­me­ries (51%) şi de omul de afaceri elen George Georgandas(49%), au fost pre­luate de AS Watson, prin interme­diulMarion­naud Germania. AS Watson face parte din grupul HutchisonWham­poa, cu se­diul central în Hong Kong.

Tran­zacţia, a cărei valoare nu a fost făcută publică, a cuprinsma­gazinele din România, Un­garia, Cehia, Un­garia şi Polo­nia.Magazi­nele Ina Center şi Privilége re­pre­zintă laolaltă cea maiextin­să reţea de magazine de cos­metice, cu 24 de magazine Ina şi29 de magazine Privilége la ni­vel naţional, care au avut anultrecut o cifră de afaceri cumu­lată de 12,3 milioane de euro şipierderi de circa două milioane de euro, după cum arată datelepubli­ca­te de Ziarul Financiar. Principala strate­gie de extinderea Marionnaud Parfu­me­ries a fost extinderea în malluri şi înga­leriile comerciale ale Carrefour şi Selgros.
Cu alte cuvinte, o strategie care ur­mă­reşte clientul, după cumspun cei mai mulţi retaileri de cosmetice, care au re­marcat căromânii au tendinţa de a mer­ge în locuri de unde pot cumpăra câtmai multe produse din diverse magazine.
Lanţul de magazine Sephora numă­ră în prezent 20 de puncte devânzare, iar "marea majoritate a magazinelor noas­tre se află încentre comerciale şi malluri", după cum spune Roxana Rasu, directorgeneral al Sephora. Ro­xana Rasu spune că în spatele acesteipo­litici stă faptul că "suprafaţa de vân­zare necesară unuimagazin Sephora este destul de mare, iar spaţiile stradale care săsatisfacă toate exigenţele sunt relativ puţine". Compania deţine unsingur magazin stradal, în capitală.
La fel, The Body Shop deţine în total şapte magazine, cinci înBu­cureşti şi câte unul în Timişoara şi Constanţa, iar "majoritateafunc­ţionează în malluri". Acestea din ur­mă sunt şi cele maiperformante ma­gazine ale grupului, conform da­telor prezentate deDana Tudo­ra­che: "Aplicăm aceeaşi politică în toate magazinele -fie că vorbim de no­menclator de produse, de supra­fa­ţă, număr deangajaţi, preţuri sau oferte. În aceste condiţii putem afirma căcele mai performante magazine ale noastre sunt am­pla­sa­te înacele malluri care investesc real în atragerea clienţilor, care auun management eficient şi nu oferă doar o clădire spreînchiriere".

Deşi deschideri de malluri se mai anunţă, magazine noi ale The BodyShop nu. Au existat planuri de extin­dere, însă acestea "au fostsistate pe ter­men scurt din cauza mediului neprielnic de finanţarede pe piaţă". Ultimul ma­gazin deschis a fost la sfârşitul lui 2009în centrul comercial AFI Palace Cotroceni.
Deşi criza s-a simţit în încasări şi a adus pentru The Body Shop o"con­tracţie semnificativă a cifrei de afaceri, con­tracţie dincare credem că vom re­cupera o parte până la sfârşitul anului",com­pania nu a închis niciun magazin "şi facem eforturi să putemdepăşi această pe­rioadă dificilă susţinând magazinele careperformează mai slab". 2010 a fost pentru The Body Shop cel maigreu an de la intrarea pe piaţa din România, iar esti­mările pentruanul viitor nu sunt nici ele optimiste.

Şi Roxana Rasu consideră că "2010 este cu siguranţă un an maidificil decât 2009 din cauza tuturor schimbărilor care auintervenit, de la criza financiară, creşterea TVA la scăderile desalarii". În acest context Sephora a fost nevoită să închidă în2009 magazinul din Brăila şi să sisteze planurile de deschidere denoi magazine. Totuşi există planuri ca în următorii doi anicompania să acopere toate oraşele mari în care nu este pre­zen­tămomentan. Ultimul magazin des­chis a fost în Arad, în AtriumCenter, în luna martie, şi a urmat celor din Bu­cu­reşti,Constanţa, Cluj, Suceava, Iaşi şi Pi­teşti. Deşi magazinul Sephoradin Arad are "rezultate mai bune decât aş­teptările noastre", celmai bun magazin din punc­tul de vedere al vânzărilor este cel dinMall Vitan, acesta având cea mai mare suprafaţă de vânzare (700mp), dublă faţă de restul magazinelor.

General vorbind, vânzările din Bucureşti sunt cel puţin duble faţăde cele din provincie, însă se pot observa variaţii în funcţie desezon. Cele mai mari vânzări sunt în semestrul al doilea al anului,în special în perioada Crăciunului. Zilnic însă, circa 400 devizitatori trec pragul unui magazin Sephora. Dintre aceştia, 80devin clienţi. "În pofida condiţiilor economice mai puţinfavorabile, am terminat cu bine prima jumătate de an, ne-am atinsbu­getul pe care ni l-am propus şi sperăm să ne menţinem înaceleaşi tendinţe şi pentru cealaltă jumătate", afirmă direc­torulgeneral al Sephora.

Hainele, concediile şi produsele fi­nan­ciare de investiţii şieconomisire re­prezintă principalele categorii pe care românii aufost dispuşi să le sacrifice pen­tru a reduce costurile, potrivitunui studiu recent al companiei de cercetare GfK. Produselecosmetice nu s-au aflat însă pe listă.
"Deşi criza financiară a afectat mare parte din populaţie, oameniiîşi împart bugetul astfel încât să îşi permită şi achiziţionareaproduselor cosmetice", crede Roxana Rasu, care consideră şi că"mulţi clienţi fideli unei anumite mărci se reorientează cătregramajul mai accesibil, dar există şi o altă categorie de clienţicare şi-au schimbat opţiunea, preferând mărcile mai ieftine".
Deşi atât femeile, cât şi bărbaţii con­tinuă să cumpere produsecosmetice şi de îngrijire, "valoarea bonului a scăzut şi la fel şinumărul de produse cumpărate pe bon", afirmă Dana Tudorache,exe­cu­tive manager al The Body Shop. Ea spune că, potrivitcalculelor com­paniei sale, bonul mediu de casă reprezintă 10% dinvenitul mediu al unei femei din mediul urban.
Reprezentanţii Sephora afirmă că, "din ce am putut observa, bugetulalocat de clientele noastre pentru achiziţio­narea de produsecosmetice şi de în­grijire are o valoare de plecare de 190-200 delei lunar".

Aşa arată piaţa de cosmetice după primele nouă luni ale celui maidificil an pentru vânzătorii de produse de înfru­mu­seţare. Deşi afost afectată mai târziu de criză, specialiştii spun că "se poateob­serva o contracţie cu 10% a con­sumului şi poate o revenireuşoară în 2012"; sau potrivit reprezentanţilor The Body Shop:"Atâta timp cât banii lip­sesc din piaţă, nu vom putea vorbi decreşteri spectaculoase ale consumului".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO