Companii

Pepsi creste mai rapid pe segmentul cu "bule" decat pe cel al bauturilor plate

Pepsi creste mai rapid pe segmentul cu "bule" decat pe cel al bauturilor plate

Click pentru imaginea marita

15.08.2008, 19:18 142

Vanzarile de bauturi racoritoare carbonatate distribuite de Pepsi Americas Romania au crescut in primul semestru al anului cu 16% in volum fata de aceeasi perioada din 2007, ritm dublu fata de cel inregistrat de bauturile necarbonatate din portofoliul companiei, se arata intr-un raport al producatorului american.
Pe piata locala de soft drinks insa, vedetele sunt in prezent bauturile necarbonatate, precum sucurile plate de fructe sau ice tea-ul, care inregistreza cresteri de vanzari mult mai importante decat cele "cu bule".
In ultimul an, compania si-a directionat bugetul de promovare in special catre brandurile Pepsi si Mountain Dew, dar investitiile de 3 milioane de dolari anuntate recent in relansarea Prigat ar putea revigora portofoliul de sucuri plate al Pepsi Americas in Romania.
In ultimii ani, Prigat a pierdut din cota de piata pe segmentul still drinks (bauturi racoritoare plate cu o concentratie de fruct de maxim 25%), pe care in 2004 era lider.
Categoria still drinks reprezinta circa 80% din vanzarile de bauturi racoritoare necarbonatate la nivel local, ceea ce explica interesul manifestat de companiile de pe piata pentru acest segment.
Practic, toti jucatorii mari din soft drinks au atacat segmentul still drinks estimat in prezent la 250 - 300 mil. euro.
Portofoliul local al companiei Pepsi Americas cuprinde bauturile carbonatate Pepsi, Mirinda, 7UP, Mountain Dew, Everess Tonic, in timp ce segmentul bauturilor necarbonatate este acoperit de sucurile si nectarurile Prigat, ceaiul gata-preparat Lipton si bautura sport Gatorade.
Imbuteliatorul Pepsi detine si brandul de apa minerala Roua Muntilor, produs care se incadreaza in ambele segmente de piata. Prigat si Roua Muntilor sunt branduri care nu apartin portofoliului PepsiCo.
Ritmul de crestere inregistrat pe segmentul bauturilor "cu bule" s-ar putea datora si schimbarii imaginii Pepsi, miscare anuntata in primavara anului trecut.
Sub o noua strategie de branding, Pepsi a introdus in 2007, mai intai in Statele Unite si apoi pe celelalte piete, o noua grafica a ambalajelor produselor Pepsi-Cola, care va fi schimbata de cateva ori pe an. Miza acestei schimbari a fost segmentul consumatorilor tineri.
La nivel local, segmentul bauturilor racoritoare carbonatate (care include si apa minerala carbogazoasa) - estimat la peste 1,2 miliarde de litri pe an - este dominat de multinationalele Pepsi Americas si Coca-Cola Hellenic.
Cele doua companii detin cumulat aproximativ doua treimi din vanzarile totale din Romania, potrivit informatiilor din piata.
Operatiunile din Romania au sustinut in acest an cresterea Pepsi Americas, se mai arata in raporturile financiare ale companiei. Astfel, in al doilea trimestru al anului in curs, Romania a adus producatorului american cel mai mare ritm de crestere al vanzarilor din Europa Centrala si de Est.
In raportul pe primul trimestru se precizeaza ca o contributie importanta la cresterea cu 11% a vanzarilor de bauturi carbonatate in Europa Centrala si de Est a avut-o strategia de dezvoltare a brandului Mountain Dew in Romania.
Si in 2006, bautura Mountain Dew, care targeteaza consumatorii tineri, a fost unul dintre produsele "vedeta" din portofoliul PepsiCo pe piata locala, conform declaratiilor anterioare ale reprezentantilor companiei.
Pepsi Americas nu a comunicat valoarea afacerilor realizate in Romania in 2007. In anul 2006, imbuteliatorul a raportat o cifra de afaceri de 153,5 mil. euro pe piata locala, in crestere cu circa 24% fata de valoarea din anul anterior.
Compania deruleaza in prezent investitii in constructia unei fabrici la marginea Bucurestiului, urmand sa renunte la facilitatile de productie din soseaua Viilor. Pepsi mai detine o fabrica la Covasna. Investitiile totale in noua unitate de productie vor ajunge la 100 mil. dolari in 2010 - 2011, potrivit datelor comunicate de imbuteliator.
Fabrica va fi dezvoltata in trei etape pe un teren de 80.000 mp, iar prima faza - care va fi incheiata in trimestrul al doilea din 2009 - va permite companiei sa imbutelieze bauturi necarbonatate la cutie, renuntand la o parte din importuri.
Compania americana a intrat in Romania prin preluarea Quadrant-Amroq Beverages, fostul imbuteliator local al bauturilor PepsiCo, pe care l-a integrat in Pepsi Americas in 2006.
Cei mai mari producatori locali activi pe piata de soft drinks sunt in prezent Coca-Cola Hellenic, Pepsi Americas, European Drinks si Romaqua Group.
Consumul de bauturi non-alcoolice in Romania, estimat la 110 litri pe cap de locuitor - potrivit unui studiu din 2007- este mult sub media pietelor din regiune.
In Ungaria, de exemplu, consumul este aproape dublu fata de nivelul din Romania, in timp ce in Cehia se consuma anual 272 de litri pe cap de locuitor, iar in Polonia 168 de litri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO