Companii

Petrom se extinde pe pietele internationale, dar nu mai deschide benzinarii pe piata locala

Petrom se extinde pe pietele internationale, dar nu mai deschide benzinarii pe piata locala

Click pentru imaginea marita

10.03.2008, 14:14 93

Petrom, cea mai mare companie romaneasca, a ajuns la sfarsitul anului trecut sa detina 31% din piata de produse petroliere vandute prin benzinarii in Moldova, 18% din piata bulgara si 13% din piata fostei Iugoslavii, respectiv in Serbia si Muntenegru, printr-un numar de 257 de benzinarii, comparativ cu cele 211 detinute de companie la sfarsitul lui 2006.
Astfel, investitiile in retailul extern derulate de Petrom anul trecut sunt de aproximativ 70 de milioane de euro, tinand cont de faptul ca investitia intr-o benzinarie se ridica la aproximativ 1,5 milioane de euro.
Petrom a intrat pe pietele internationale din Bulgaria, Serbia si Muntenegru, la inceputul anului 2006 cand a achizitionat retelele de benzinarii prin care OMV, actionarul majoritar al companiei, era activ pe aceste piete.
Practic, pietele externe sunt singurele pe care Petrom a crescut in ceea ce priveste numarul de benzinarii, compania anuntand ca in ceea ce priveste piata locala planurile sunt acelea de a pastra reteaua de 550 de benzinarii la un nivel constant, tinta fiind aceea de a atinge pragul de rentabilitate in urmatorii doi ani. Pe piata locala, Petrom chiar a renuntat la aproximativ 100 de benzinarii in scopul eficientizarii activitatii.
In conditiile in care, in medie, o benzinarie OMV vinde aproximativ 5 milioane de litri de carburanti anual, dublu fata de una Petrom, vanzarile internationale ale companiei petroliere au ajuns anul trecut la aproximativ 1,1 miliarde de euro.
Vanzarile la nivelul pietei de retail (prin benzinarii - n.r.) din Moldova reprezinta aproximativ 20% din vanzarile inregistrate pe piata din Romania unde anul trecut s-au vandut 3,7 milioane de tone de carburanti exclusiv prin retelele de benzinarii, restul de pana la 5 milioane de tone reprezentand vanzarile pe wholesale. In aceste conditii retailul pe pitata din Bulgaria se ridica la aproximativ 1 mld. euro anual. Piata de retail din Bulgaria se situeaza la aproximativ 50% din piata locala de retail, in timp ce pietele din Serbia si Muntenegru reprezinta cumulat sub 50% din vanzarile prin benzinarii pe piata locala.
La momentul tranzactiei cu OMV, Petrom a achizitionat cu 234 milioane de euro 178 de benzinari, din care 73 erau ale OMV Romania. Practic, in doi ani Petrom a reusit sa-si creasca prezenta in Bulgaria si fosta Iugoslavie cu aproximativ 40%, tinand cont de faptul ca la inceputul lui 2006 in Bulgaria erau 74 de benzinarii OMV si in Serbia si Muntenegru erau 31 de benzinarii, iar la sfarsitul anului trecut Petrom avea 90 de statii in Bulgaria si 55 pe pietele din Serbia si Muntenegru.
Potrivit datelor furnizate de companie, Petrom avea la sfarsitul anului trecut un numar de 112 benzinarii pe piata din Moldova, fata de cele 81 inregistrate in 2006, cota de piata pe retail a companiei ajungand la 31%, de la 28%.
In Bulgaria, cota de piata a Petrom a ajuns la 18% in 2007 de la 17%, iar in fosta Iugoslavie cota de piata a companiei a crescut de la 9% in 2006 la 13% la sfarsitul anului trecut. Tinta declarata a companiei este aceea de a ajunge la o cota de piata de aproximativ 20% atat pe piata din Bulgaria, cat si pe cea din fosta Iugoslavie. In acest moment, Petrom este al treilea jucator ca marime de pe piata din Bulgaria si unul dintre cei mai importanti pe piata din Moldova.
Luand in considerare si partea de wholesale, cota de piata a Petrom in totalul pietelor externe a fost de 21% in Moldova fata de 18% in 2006, 15% in Bulgaria comparativ cu 14% si 7% in fosta Iugoslavie de la 6% in 2006. Tendinta exprimata pe pietele internationale pe care este activa compania a fost remarcata si la nivel local unde vanzarile prin statii au crescut anul trecut, in timp ce vanzarile comerciale au scazut, lucru care a diminuat si avantajul companiei pe ansamblul pietei de profil.
In ceea ce priveste piata din Bulgaria, Petrom va concura la fel ca pe piata locala cu Rompetrol, grupul condus de omul de afaceri Dinu Patriciu, care spera ca in 2009 sa detina o cota de piata de 20%, in conditiile in care in prezent controleaza o cota de piata de trei ori mai mica. O alta piata de interes pentru extinderea Petrom ar putea fi cea din Ucraina, unde compania a anuntat ca este interesanta sa intre atat pe sectorul de explorare si productie. Cat si pe cel de retail prin intermediul unei retele de benzinarii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO