Companii

Piata auto va reveni pe plus din vara, dar nu inainte sa mai scada, spune seful Mazda

Piata auto va reveni pe plus din vara, dar nu inainte sa mai scada, spune seful Mazda
26.01.2010, 23:09 50

Ponderea service-ului din cifra de afaceri a dealerilor Mazda aurcat in 2009 chiar si aproape de 75%, fata de aproximativ 50% in2008, potrivit oficialilor companiei, pe fondul scaderii pieteiauto.

"Service-ul este foarte important pe timp de criza. In cazulunui dealer, anul trecut 70-75% din venituri au fost din service,iar restul din vanzarea de masini noi. Afacerea fara service nupoate exista", a subliniat Cristian Rigu, country manager pentruRomania in cadrul Mazda Austria.

Anul trecut cifra de afaceri generata de piata locala pentruMazda a fost de aproximativ 12 milioane de euro din vanzarea demasini, la care se adauga aproximativ 1,8 milioane de euro,importuri de piese de schimb si accesorii.

"In 2010 ne asteptam la o crestere in ceea ce priveste vanzarilede componente, de la aproximativ 1,8 milioane de euro in 2009 la2,2 mil. euro", a spus Rigu.

Reteaua Mazda pe piata locala este alcatuita din 12 dealeri,care detin 15 showroomuri. Vanzarile Mazda pe piata locala auinregistrat in 2009 o scadere de aproximativ 70%, de la aproximativ2.500 de masini, la putin peste 750, declin mai accentuat decatpiata autoturismelor de import, care a scazut cu aproximativ55%.

Interesati de profit

"Spre deosebire de alte marci de pe piata, noi nu am avutstocuri mari, asadar nu am avut campanii de lichidari de stocuri cureduceri de 40%, ci am mers pe strategia ca dealerii nostri sainregistreze in continuare profit, iar discounturile au fost maimici", a subliniat Cristian Rigu.

Pentru 2010 Mazda Romania pariaza pe o crestere cu aproape 50% avanzarilor, ritm comparabil cu cel realizat de constructorul niponinaintea crizei financiare. "Anul trecut am vandut 752 de masini.In 2010 estimam o crestere la aproximativ 1.000 de unitati,echivalentul a 1,2% cota de piata din inmatriculari autoturisme deimport."

Clientii Mazda prefera in continuare modele de top, cumotorizari diesel, din segmentul superior de pret. "In cazulSUV-ului CX7, acum aproape toate masinile care se vand dispun demotorizarea diesel si in general clientii opteaza pentru versiuneade top. Nu cred ca am vandut mai mult de cateva unitati din modelulde baza", a subliniat Cristian Rigu.

In primele sase luni ale acestui an oficialii Mazda estimeaza oscadere a pietei autoturismelor de import de 17% comparativ cuperioada similara a anului trecut, la aproximativ 37.000 deunitati.

"Incepand cu luna iulie a acestui an estimam o revenire pe plusa pietei auto locale, la peste 46.000 de masini in a doua jumatatea anului, in crestere cu 24% fata de a doua jumatate a anuluitrecut", a declarat directorul Mazda pentru Romania.

Principalul motor de crestere in 2010 va fi programul "Rabla",dar si "dezghetarea" creditarii, care in ultimul trimestru din 2008a si determinat declinul pietei auto locale.

"Atunci cand am realizat aceste estimari am luat in calculmediul economic actual, neclaritatile legate de taxa de poluare,dar si mediul politic. Pana cand aceste lucruri nu se asaza pefagasul normal, nici oamenii nu vor dori sa realizeze o achizitiepe termen lung", a subliniat Rigu. Directorul Mazda a subliniat cain prezent din piata bancara sunt semne care indica o dezghetare acreditarii, numai ca efectele se vor resimti peste trei-patru luni,pe masura ce si clientii vor contracta credite pentru achizitiaunei masini.

Promovare pe TV si online

Ca promovare a marcii, la fel ca si Honda, in 2010 si Mazda vainvesti mai mult pentru prezenta pe TV, dar in acelasi timp vacontinua si dezvoltarea pe online.

"Din studii de piata reiese ca romanul petrece mult timp in fatatelevizorului. In campaniile care le vom avea in primul trimestruvom avea si expunere la TV, dar si in presa de specialitate si peinternet", a spus Cristian Rigu.

In ceea ce priveste bugetul Mazda pentru Romania, oficialiicompaniei nu au oferit cifre exacte, dar au subliniat ca in anulfiscal 2009 bugetul a fost similar cu cel din anul anterior.

Anul acesta Mazda va lansa pe piata locala noua Mazda6 facelift,dar si motorizarile Euro5 pentru modelele Mazda2 si Mazda3.

Reteaua de dealeri a constructorului nipon a fost extinsa anultrecut cu un centru in partea de sud a Capitalei ,dar si in Brasov,investitii care apartin dealerului Arian, parte a grupuluiRadacini, in timp ce anul acesta va fi deschisa un nou magazin laFocsani si un showroom in centrul Bucurestiului, alaturi de noicentre la Iasi si Oradea.

Compania nationala de vanzari nu este printreprioritati

Pe fondul scaderii pietei auto locale, planul Mazda Europa cuprivire la infiintarea unei companii nationale de vanzari inRomania care sa gestioneze importurile a fost amanat pe termennedeterminat. Inainte de criza, era in plan infiintarea companieiin intervalul 2008-2009. "Tot ce tine de deschiderea companieinationale de vanzari si dezvoltare este pus la punct, dar lamomentul actual aceasta nu este pe lista de prioritati", asubliniat directorul Mazda pentru Romania.

In prezent in cadrul filialei locale a Mazda Austria, caregestioneaza vanzarile companiei in regiunea de est si sud-est aEuropei, lucreaza patru angajati, inclusiv directorul responsabilde Romania, in timp ce dealerii marcii importa direct masinile dinAustria.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO