Companii

Planurile de extindere ale Dacia si venirea Ford la Craiova vor tripla productia locala de automobile

Planurile de extindere ale Dacia si venirea Ford la Craiova vor tripla productia locala de automobile

La uzina Kia din Slovacia, cea mai moderna din Europa, productivitatea este de 100 de masini per angajat, in comparatie cu 24 per angajat la uzina Dacia de la Mioveni, considerata cea mai eficienta a grupului Renault din punct de vedere al costurilor.

17.04.2008, 20:47 55

In 2007 in Romania s-au produs 241.712 autovehicule, in crestere cu 13,2% in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Dintre acestea, putin peste 234.000 au reprezentat autoturismele, in timp ce comercialele usoare au atins un nivel de 7.444 de unitati, toate reprezentand versiunea Van a Dacia Logan.
La nivel european, Romania se afla pe locul al treilea de la capatul clasamentului, devansand doar Serbia, tara in care General Motors a asamblat 9.903 automobile, si Slovenia, unde s-au produs 198.402 autovehicule.
Primii trei producatori de automobile din Europa Centrala si de Est au fost in 2007 Rusia, cu 1,66 milioane de autovehicule, urmata de Turcia cu aproape 1,1 milioane de unitati si Cehia cu 0,9 milioane de unitati. Spre comparatie, Germania, tara cu cele mai multe uzine auto din Europa, a avut o productie de peste 6,2 de milioane de autovehicule, in contextul unei piete de 3,3 milioane de masini.
Daca in Ungaria, cea mai mare productie o are Suzuki, in timp ce pe locul doi se afla Audi cu modelele A3 si TT, in Romania suprematia o detine Dacia.
Uzina de la Mioveni are, incepand cu luna februarie a acestui an, o capacitate de productie de 61,3 autovehicule pe ora sau o masina la fiecare 52 de secunde. Astfel, compania detinuta de Grupul Renault a ajuns in acest an la o productie de 1.300 de vehicule pe zi, din care 690 reprezinta Logan Sedan, 560 sunt Logan MCV si 50 Logan VAN.
Pentru atingerea acestui ritm de productie, Dacia a angajat la inceputul acestui an aproape 900 de noi salariati in cadrul uzinei de vehicule. Potrivit oficialilor companiei, daca in 2007 s-au asamblat la Mioveni 222.914 autovehicule, in acest an se vor produce peste 320.000 de masini, inclusiv noul Sandero si versiunea Pick-Up a modelului Logan.
Cu toate ca angajatii uzinei Dacia s-au aflat in greva trei saptamani, oficialii companiei au declarat ca obiectivul de productie pe acest an va fi atins.
Ca parte a planului Renault pentru 2009, Dacia va produce la Mioveni in 2009 peste 400.000 de autovehicule, potrivit obiectivului impus de Carlos Ghosn, directorul executiv al Grupului Renault.
Dupa ce in 2007 productia de la Craiova a ajuns la 18.825 de automobile, in scadere cu aproape 20% in comparatie cu anul precedent si va ajunge in acest an la un minim de aproximativ 3.000 de unitati, Ford Motor Company, noul proprietar al Automobile Craiova, va majora productia la 300.000 de unitati in 2012.
Numarul locurilor de munca de la Ford Craiova va fi majorat pana in 2012 la 7.000 -9.000 de persoane, ceea ce ar putea determina un numar total de pana la 36.000 de locuri de munca, in timp ce investitia totala va ajunge la 675 de milioane de euro.
Spre comparatie, la noua uzina Kia din Slovacia, cea mai moderna din Europa, unde se produc in prezent 225.000 de autovehicule anual, lucreaza 2.300 de persoane, la un nivel de productivitate de 100 de masini per angajat, in comparatie cu cel de 24 de masini per angajat la Dacia. Capacitatea maxima a uzinei de 300.000 de automobile va fi atinsa in 2010.
Cumulat, Dacia si Ford vor produce in Romania in 2012 peste 700.000 de autovehicule, valoare comparabila cu cea a Poloniei din 2007.
In cazul in care Mercedes-Benz ar lua decizia de a construi in Romania o noua uzina de automobile cu o capacitate de productie de 350.000 de unitati in care sa asambleze viitoarea generatie a modelelor A si B-Klasse, dupa 2012 in Romania s-ar produce anual peste un milion de autovehicule.
Industria auto din Europa Centrala si de Est a inregistrat o crestere puternica in ultimii ani - aproape 6,2 milioane de autovehicule au fost asamblate in aceasta regiune potrivit statisticilor OICA.
In 2007 productia de autovehicule in Europa Centrala si de Est s-a apreciat cu 18,7%, ritm mult mai accelerat fata de cel de 5,5% realizat la nivel mondial. Cele mai notabile cresteri s-au realizat in Ungaria, unde se produc automobile marca Audi si Suzuki, si in Slovacia, unde Kia a infiintat la finele lui 2006 cea mai moderna uzina de productie din Europa.
Tot in 2007, cifrele au confirmat rolul tot mai important al Europei Centrale si de Est in industria auto mondiala - cei mai importanti zece constructori de automobile din lume detin uzine de productie in aceasta regiune, utilizate in principal pentru export pe pietele occidentale.
Peste 27% din totalul autovehiculelor produse in Europa anul trecut au fost asamblate in tari din centru si est - in crestere fata de 15% in anul 2000, in timp ce valoarea ramane majora chiar daca nu se ia in calcul Rusia. In aceeasi perioada numarul de automobile fabricate in Europa Centrala si de Est s-a dublat de la 3 milioane la 6,2 milioane de unitati.
O schimbare in ierarhiile la nivel mondial este iminenta. Cresterea competitiei dintre constructori la nivel mondial a facut ca realocarea productiei de automobile sa fie inevitabila pentru principalii constructori, iar Europa Centrala si de Est este principalul beneficiar, inregistrand rate de crestere "explozive".
Iar acest lucru este vizibil in Vest. In tarile Europei Occidentale s-au produs anul trecut cu 600.000 de autovehicule mai putin decat in urma cu opt ani, numarul acestora scazand de la 17,5 milioane la 16,9 milioane de unitati. In termeni de cota de piata, acest lucru semnifica o scadere la 73% fata de 85% in 2000.
De asemenea trebuie subliniat faptul ca in Europa Centrala si de Est s-au asamblat cu peste 1 milion de autovehicule mai mult in comparatie cu anul precedent, in timp ce cresterea la nivel mondial a fost de 3,8 milioane de unitati. In plus, productia de automobile din Europa Centrala si de Est detine 10% din totalul productiei mondiale de autoturisme si 5% din cel de autovehicule comerciale.
Primul automobil marca Ford care va fi produs la Craiova, incepand cu vara anului viitor, va fi utilitara usoara Transit Connect, care in prezent este produs la uzina din Kocaeli, Turcia.
Productia modelului Transit Connect va fi de 30.000 de unitati in 2009 si de aproximativ 50-60.000 de unitati in 2010, potrivit declaratiilor anterioare ale lui John Fleming, CEO si presedinte al Ford Europa.
Modelele Ford Transit Connect asamblate la Craiova vor avea ca piata principala continentul american, constructorul anuntand la inceputul lunii februarie comercializarea acestuia in SUA.
Pe piata locala vanzarile modelului Ford Transit Connect au fost in 2007 de 506 unitati, in crestere cu 5,4%, in timp ce in Europa acesta s-a comercializat in aproape 110.000 de unitati. Pretul acestui model este in Romania cuprins intre 11.850 de euro, fara TVA, si 12.974 de euro. Astfel, cifra de afaceri a Ford Romania obtinuta numai din productia de autovehicule ar putea fi in 2009 de aproximativ 360 de milioane de euro, valoare aferenta unui volum de 30.000 de unitati.
La Craiova, incepand cu mijlocul anului 2010, Ford va demara productia unui automobil de clasa mica, care va fi comercializat pe piata locala si exportat in Europa, care nu va fi noua Fiesta. Noul model va face parte dintr-o noua nisa a pietei.
In total in Europa sunt peste 250 de uzine de automobile, in care lucreaza 2,3 de milioane de persoane, care indirect sustin alte 10 milioane de locuri de munca in industria pe orizontala. Productia anuala este de 18,5 de milioane de autovehicule, care include 32% din productia mondiala de autoturisme.
Peste 170 de uzine din cele 250 sunt operate de catre 14 constructori, precum BMW, Volkswagen, Daimler. Fiat, Ford sau PSA Peugeot Citro?n. Diferenta pana la 250 o reprezinta facilitati de productie mai mici, detinute de companii mai reduse sau de catre companii din Japonia.
Cele mai multe uzine de automobile sunt concentrate in Germania (aproape 40), Marea Britanie cu 32 de fabrici, Italia cu 29 si Franta in care sunt 25, potrivit ACEA, Asociatia Europeana a Constructorilor de Automobile.
In Europa Centrala si de Est principalele centre de productie se regasesc in Polonia, Cehia si Rusia, fiecare cu mai mult de zece uzine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO