Companii

"Pot sa va spun ce are PRO TV: spirit care s-a transformat in brand power. Spiritul, acest atribut, nu poate fi replicat"

"Pot sa va spun ce are PRO TV: spirit care s-a transformat in brand power. Spiritul, acest atribut, nu poate fi replicat"
30.11.2008, 18:18 139

De 13 ani, PRO TV este televiziunea lider din Romania, o tara in care exista astazi, 1 decembrie, 43 de canale de televiziune monitorizate de sistemul de masurare GfK. Dintre acestea 6 apartin PRO TV SA care a lansat conceptul multichannel. Posturile Acasa, PRO TV International, PRO Cinema, Sport.ro si MTV Romania (care a fost preluat anul trecut) s-au dezvoltat sub umbrela brandului PRO, atingand performante de rating si financiare importante.

Toate aceste canale, reunite in compania PRO TV S.A., au avut anul trecut afaceri de 215 mil. dolari si un profit operational (EBITDA) de 93 mil. dolari. La sfarsitul primelor noua luni ale acestui an, afacerile au ajuns la 197 mil. dolari, in crestere cu 45%, iar profitul operational a fost de 82 mil. dolari, ceea ce a insemnat un plus de 43% fata de valoarea inregistrata in aceeasi perioada a anului trecut.
Conform ultimului raport din noiembrie al bancii americane de investitii JP Morgan, valoarea companiei PRO TV S.A., calculata individual, este de 1,2 mld. dolari (aproape un miliard de euro).
PRO TV a aparut acum 13 ani, in urma unei investitii de 20 mil. dolari a grupului american Central European Media Enterprises (CME). La vremea respectiva, aceasta a fost cea mai mare investitie americana realizata in Romania. Daca americanii au venit cu banii, cel care a creat PRO TV a fost Adrian Sarbu, care in acest moment conduce operational intregul grup CME.
Grupul american detine 17 posturi de televiziune in sapte tari din Europa Centrala si de Est in care au un public de peste 90 de milioane de oameni. Grupul a inregistrat in primele noua luni ale acestui an un profit operational de 250 mil. dolari, in crestere cu 31%, la o cifra de afaceri de 730 milioane de dolari, cu 35% peste valoarea din aceeasi perioada a anului trecut.
Canalul PRO TV este lider de audienta pe piata locala, stirile, filmele, programele de divertisment si meciurile de fotbal din Champions League fiind cele mai vizionate programe de televiziune din Romania.
"PRO TV s-a nascut liber, raspunzand unei asteptari. Oamenii erau liberi, dar nu stiau, nu credeau. PRO TV a invatat sa fie lider pentru ca a invatat sa isi asculte audienta", a spus Adrian Sarbu, in urma cu zece zile la Gala Ziarului Financiar. (Ziarul Financiar face parte din grupul Media Pro, detinut de Adrian Sarbu.)
Anca Budinschi, directorul executiv al canalului spune ca PRO TV are un spirit care s-a transformat in brand power. "Spiritul, acest atribut, nu poate fi replicat."
STIRILE PRO TV sunt, fara indoiala, cel mai puternic brand construit sub brandul PRO TV. "Este greu sa bati o echipa de jurnalisti profesionisti, care isi respecta publicul si care ofera continut foarte spectaculos seara de seara. Exista, in diverse industrii, retete imbatabile. In media din Romania, reteta STIRILOR PRO TV, perfectionata si dezvoltata in ultimii 13 ani, este imposibil de batut. Cele mai puternice elemente ale acestei retete sunt: profesionalismul si adecvarea la asteptarile publicului", spune Anca Budinschi, 41 de ani, care lucreaza alaturi de Adrian Sarbu de 15 ani.
Ca urmare a succesului pe care il au STIRILE PRO TV, canalul a lansat in toamna acestui an un site special dedicat stirilor, www.stirileprotv.ro. "Brandul STIRILE PRO TV genereaza o cantitate foarte mare de continut. Unii useri vor sa vada doar stiri, iar stirile noastre au un foarte mare potential. Dezvoltarea internetului si cresterea interesului consumatorilor fata de acest media ne-au determinat sa facem aceasta investitie".
Secretul succesului Filmului PRO, fie el romanesc sau strain, se datoreaza, dupa spusele Ancai Budinschi, unui mix de elemente care il transforma in lider pe sloturile pe care este difuzat: selectia, programarea si marketingul. "In toti acesti ani, PRO TV a dezvoltat niste formule, cvasimatematice pe care isi bazeaza selectia si promovarea si o strategie de marketing coerenta. Oamenii care aleg si programeaza filmele stiu deja foarte bine ce sa ofere telespectatorilor, stiu care sunt elementele pe care trebuie sa le contina un program ca sa aiba succes pe PRO TV."
Puterea brandului PRO TV este deja o axioma. Nascut pe o piata in care profesionistii de televiziune puteau fi numarati pe degete, in care scolile de jurnalism abia apareau, dupa o istorie de zeci de ani in care educatia in acest domeniu a fost cvasinula, PRO TV a fost obligat sa-si dezvolte propria scoala de jurnalism si un star sistem, pe o piata care, la mijlocul anilor '90, nu putea sa sustina financiar succesul PRO TV.
"PRO TV a gasit solutii de format si de promovare care au pus in valoare calitatile oamenilor sai. Istoria ne arata ca majoritatea celor care au plecat nu au mai avut acelasi succes la alte televiziuni. Succesul fiecareia dintre vedete s-a datorat formatelor si echipelor care le-au produs emisiunile. Nu trebuie insa sa ignoram faptul ca succesul acestora s-a intamplat sub brandul PRO TV, cel mai puternic brand de media din Romania", spune directorul executiv al PRO TV, explicand de ce vedetele care au avut succes la PRO TV nu au mai performat pe alte canale.
Dupa 2000, cand piata de media din Romania a putut sa plateasca pentru ratingurile generate de brandul PRO TV, modelul de business al companiei s-a adaptat la noile conditii. Rentabilitatea programelor a devenit unul dintre criteriile de selectie a programelor, iar achizitiile de oameni si programe s-au adecvat la asteptarile targetului.
"Rentabilitatea este unul dintre criteriile care ajuta la mentinerea unui program in grila. Totusi, rentabilitatea financiara nu este singurul criteriu dupa care selectam programele. Noi calculam intotdeauna si beneficiile de imagine, ne facem strategii pe tipuri de programe pe termen lung, investim, de exemplu, in productiile de fictiune romanesti pentru a le reabilita in fata publicului si pentru a sustine industria de productie de fictiune autohtona", explica Budinschi.
PRO TV isi updateaza in permanenta grila, investeste in calitatea programelor sale, atat in zona de entertainment, cat si in cea de sport sau de film strain. "Preturile au crescut din ce in ce mai mult in ultimii ani, atat la ceea ce producem noi, cat si la ceea ce achizitionam din afara. Meciurile din Champions League, Dansez pentru tine si filmul romanesc 'Contratimp' sunt printre cele mai scumpe programe difuzate de PRO TV in 2008", mai spune Anca Budinschi.
"In 2009 vom continua sa investim in programe si vom aborda cu aceeasi creativitate toate zonele: continut, marketing, news. Continutul romanesc de toate tipurile ramane prima noastra optiune in dezvoltare si programare. Vom continua sa sustinem talentele autohtone din zona de fictiune si entertainment. Ma refer aici la actori, scenaristi, scenografi, regizori si producatori carora le vom da in continuare sansa sa creeze romaneste pentru publicul de limba romana", spune directorul executiv al PRO TV, explicand care este strategia de continut a statiei.
Anul 2008 este un an de exceptie pentru PRO TV, atat din punct de vedere financiar, cat si din punctul de vedere al continutului.
"Intentia noastra este sa cream in fiecare an un numar substantial de sub-branduri ale PRO TV. Noi investim in vedete si programe spectaculoase pentru ca ele fac diferenta pe piata din Romania. Anul acesta am investit in mai multe tipuri de formate si in oameni noi. Am creat un brand de identitate pentru PRO TV, emisiunea de public affairs "Romania, te iubesc!", la care targetul nostru a raspuns extrem de bine. Tot in 2008 Stirile PRO TV au castigat si unul dintre cele mai ravnite premii ale industriei de televiziune, premiul EMMY, pentru o campanie cu care am atras atentia asupra unui fenomen social din Romania: parintii care isi abandoneaza copiii atunci cand pleaca sa munceasca in alte tari. Recunoasterea valorii acestei campanii nu a facut decat sa ne reconfirme ca televiziunea lider are un rol social foarte important", explica Anca Budinschi.
PRO TV atrage cel mai mare volum de publicitate de pe piata locala, fiind cel care da tonul, celelalte canale pliindu-se dupa lider. In ultimii ani, preturile pentru publicitatea TV au crescut cu cel putin doua cifre pe an. Insa, in conditiile actuale, toata lumea se intreaba care sunt previziunile pentru anul viitor.
"Daca vorbim de TV, preturile cu siguranta vor creste. Cu cat vor creste, depinde de asteptarile fiecarei statii si de cum si-a facut sau nu fiecare calculele. Cel mai posibil scenariu este acela in care statiile mari vor creste preturile, iar agentiile vor pune presiune pe statiile mici pentru a scadea preturile vs. 2008 pentru a furniza clientului un mix cat mai eficient. Cine se asteapta ca in 2009 pretul pe GRP la statiile mari (primele 5 ca audienta) sa scada ar trebui sa revina asupra calculelor. Nu exista motive ca acest lucru sa se intample. Bani vor fi suficienti in piata pentru ca cei mai importanti playeri sa nu se gandeasca la un plan de recesiune", spune Ciprian Stancu, Head of TV Sales PRO TV SA.
Piata totala de publicitate depaseste 530 de milioane de euro, din care catre TV se aloca aproximativ 61% din bugete. "Cred ca procentul va ramane aproximativ asemanator si in 2009.
Toate estimarile noastre privind dinamica pietei de publicitate sunt pozitive. Chiar daca vom avea o crestere de piata mai redusa decat in ultimii 3 ani, aceasta va exista cu siguranta. Oricum, vom avea o crestere cu "double digit" a pietei de advertising, iar TV-ul va creste cu un procent aproape de 15% ( 3%)", spune Stancu.
Se vor orienta companiile catre alte metode de promovare decat cele utilizate pana in prezent? "Greu de crezut ca intr-un an in care toata lumea va sta cu ochii pe costuri se vor gasi companii care sa faca experimente de advertising sau proiecte speciale. Fiind un an plin de incertitudini, advertiserii vor folosi mediile cunoscute, testate, fara sa isi asume riscuri." 
In Romania, cheltuielile de publicitate pe cap de locuitor sunt in continuare mult mai mici decat in alte tari din Europa Centrala si de Est: "Din analizele si calculele facute de noi pentru unele tarile in care CME detine statii TV, rezulta ca in Romania indicatorul TV ad-spend per capita este inca foarte mic comparativ cu alte tari central si est-europene", explica Stancu.
Astfel, daca in Cehia, cheltuielile de publicitate pe cap de locuitor sunt de 52 de dolari, in Slovacia de 36 de dolari, iar in Croatia de 32 de dolari, in Romania acestea ajung la doar 24 de dolari.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO