Companii

Premieră în industria falimentului: fraţii Cuc vând prin licitaţie online rafturile, calculatoarele şi frigiderele reţelei Spar

Premieră în industria falimentului: fraţii Cuc vând prin licitaţie online rafturile, calculatoarele şi frigiderele reţelei Spar

Autor: Cristina Rosca

24.10.2011, 19:55 3129

Lanţul de magazine Spar, cel care a dat tonul insolvenţelor din retail în 2009, este din nou primul jucător din retailul local care în timpul actualei crize îşi scoate la vânzare bunurile, precum case de marcat, mobilier şi articole publicitare.

Dacă la momentul intrării în insolvenţă circa 400 de furnizori, bănci şi alţi parteneri de afaceri încercau să obţină de la Spar circa 30 de milioane de euro, acum bunurile scoase la licitaţie ale retailerului nu valorează mai mult de o sută de mii de euro. "În ultima zi a licitaţiei ni s-a întâmplat să dublăm valoarea de pornire a bunurilor. Totul depinde însă de apetit. Pentru moment am observat că există interes, însă adevăratele bătălii se dau în ultima zi, a spus Cristian Vârtaci-Aconi, reprezentantul în România al casei de licitaţii Troostwijk, cu sediul în Belgia, care este însărcinată de administratorul judicial al Spar SRL cu vânzarea bunurilor.

În cadrul licitaţiei, care se desfăşoară doar online, se înscriseseră până luni la ora 15.00 peste 730 de oferte (biduri), cele mai multe pentru produse IT&C, precum computere, printere şi altele. Nimeni nu licitase însă pentru rafturile oferite spre vânzare de companie. "În cazul unui alt client de-al nostru, în ultima zi de licitaţie dimineaţa aveam 300 de oferte, iar seara ajunseserăm la 1.665. Ne aşteptăm ca şi în cazul Spar Srl numărul să crească", a spus Cristian Vârtaci-Aconi. Administratorul judiciar al Spar SRL, Expert Sprl din Arad, a spus că nu se ştie ce se va întâmpla cu compania fraţilor Cuc după încheierea licitaţiei dacă va intra în faliment sau se va restructura.

Povestea unei insolvenţe

La momentul intrării în insolvenţă Spar Srl era unul dintre cei mai mari retaileri alimentari români, cu afaceri de 44 mil. euro în 2008 şi peste 20 de magazine.

Pariul pe retailul modern a fost pierdut însă nu doar de Spar Srl, ci de mai multe afaceri româneşti, reţeaua de hipermarketuri Pic şi reţeaua de supermarketuri Trident intrând de asemenea în insolvenţă. Despre acestea din urmă nu există informaţii privind starea procesului de insolvenţă.

În ceea ce priveşte compania Spar Srl, aceasta nu mai deţine niciun magazin, în urmă cu un an reprezentanţii companiei din Arad spuneau că Spar SRL nu mai operează magazine, ci acordă franciza Spar.

Retailerul olandez Spar International a intrat pe piaţa din România în 2005 prin intermediul companiei locale Spar SRL deţinută de fraţii Ioan şi Floare Cuc din Arad, care mai deţin şi firma de distribuţie Astral Impex, aflată la rândul său în insolvenţă. Fraţii Cuc au deschis primul magazin Spar în 2006 prin licenţa de operare luată de la compania-mamă.

Mai mult, criza a determinat operatorul local al Spar să închidă magazine, iar până la finalul lui 2009 reţeaua a închis şapte magazine şi a pierdut circa 60% din rulaje, raportând o cifră de afaceri de 18 milioane de euro în acel an. Cei doi acţionari ai Spar au deschis singuri procedura de reorganizare a reţelei de supermarketuri în luna august 2009, la mai puţin de un an de la încheierea fără rezultat a negocierilor de vânzare a companiei către un fond străin de investiţii.

O nouă structură Spar în România

În aceste condiţii trendul închiderilor de magazine a continuat şi în 2010, când au fost închise alte şapte magazine. În România mai există în prezent magazine Spar, însă nu sunt controlate de compania arădeană.

Spar Internaţional a anunţat la jumătate lui 2011 că a avut anul trecut afaceri de numai 10 milioane de euro pe piaţa locală, de patru ori mai mici decât în 2008, cel mai bun an pentru companie. Acestea sunt printre primele informaţii publice după ce în urmă cu circa doi ani reţeaua intra în insolvenţă la cererea operatorului local al acesteia, Spar SRL din Arad.

"Spar România a traversat o perioadă dificilă în care vânzările au scăzut la 10 milioane de euro. Numărul de magazine a scăzut de asemenea de la 14 la 7. Ne aşteptăm să implementăm o nouă structură Spar în România prin care să dezvoltăm reţeaua de magazine", spun reprezentanţii companiei-mamă în raportul anual. Acestea sunt în continuare singurele informaţii disponibile pe site-ul companiei olandeze despre business-ul în România.

În România fraţii Cuc au cedat anul trecut ultimele lor zece magazine Spar de pe piaţa locală competitorilor de la Billa şi Profi şi unor francizaţi care urma să le opereze sub acelaşi brand.

La momentul respectiv existau trei francizaţi. În aceeaşi perioadă, în state precum Ungaria lanţul Spar era cel care făcea achiziţiile şi cumpăra magazine ale lanţului Plus Discount.

Potrivit raportului financiar pe 2010 România este a doua cea mai slabă ţară ca rezultate după Nigeria, care cu un singur magazin a adus grupului olandez aproape trei milioane de euro. În medie, fiecare dintre cele şapte magazine din România are vânzări de 1,4 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO