Companii

Producatorii cu terenuri de vanzare vand pe bucati sau asteapta alte vremuri

Producatorii cu terenuri de vanzare vand pe bucati sau asteapta alte vremuri

Producatorul Albalact se numara printre cele opt companii din industrie care au scos terenuri la vanzare

05.08.2009, 17:58 165

Producatorul brandurilor de margarina Unirea si Wiesana, Orkla Foods Romania a decis in prima parte a acestui an inchiderea fabricii de margarina industriala de la Craiova si relocarea productiei in cadrul fabricii de margarina pentru retail detinuta in Bucuresti. 

Potrivit reprezentantilor Orkla Foods Romania, activitatea companiei se va incheia complet la Craiova la sfarsitul acestui an, activitatile logistice continuand pana atunci. Din 2010 insa, filiala locala a grupului norvegian are noi planuri pentru terenul si unitatea de productie de la Craiova.

„Vom incerca sa valorificam locatia de la Craiova fie prin vanzare, fie prin inchiriere. Inca nu s-a luat o decizie finala din cauza situatiei actuale de pe piata imobiliara. Pana la acea decize, locatia va fi pregatita pentru conservare", a declarat Manuela Banu, CEO al Orkla Foods Romania, companie cu afaceri de peste 30 de milioane de euro pe plan local.

Reprezentantii companiei nu au dezvaluit suprafata terenului pe care este situata fabrica din Craiova, insa suprafata medie a unei fabrici din industria alimentara cu o capacitate de productie pentru a acoperi distributia la nivel national este de aproximativ 20.000 de metri patrati. 

„Pretul unui metru patrat in zona in care este amplasata fabrica este in prezent de intre 200 si 250 de euro, cu aproape 100 de euro mai mic decat anul trecut. Chiar daca preturile au scazut, nu se vinde nimic in aceasta perioada", au declarat reprezentantii unei companii imobiliare din Craiova.

Si berarii vor sa vanda

Filiala Orkla nu este insa singura companie din industria alimentara care are in acest moment un teren de vanzare, pentru a face rost de lichiditati si a inregistra o crestere a profitului, dupa ce a inchis o capacitate de productie.

 De la inceputul acestui an, si reprezentantii Heineken Romania, filiala locala a producatorului de bere olandez cu acelasi nume, a anuntat ca intentioneaza sa renunte in 2009 la activele care nu fac parte din businessul de baza al Heineken, inclusiv terenurile fostelor fabrici din Bucuresti (Grivita) si din Arad. Producatorul nu a dezvaluit suprafata acestor foste centre de productie, aflate in conservare de mai multi ani.

Cu doar doi ani in urma, americanii de la Bunge, producatorul brandului Floriol si liderul pietei locale de ulei vegetal, a vandut terenul fostei fabrici de ulei Muntenia din Capitala, cu o suprafata de 58.000 mp, pentru 30 de milioane de euro.

In prezent, filiala companiei americane are de asemenea la vanzare un teren de aproximativ 60.000 de metri patrati, al fostei fabrici de ulei Interoil din Oradea, pe care ar putea obtine insa doar intre 3 si 6 milioane de euro, respectiv intre 50 si 100 de euro metrul patrat. Diferenta dintre pretul obtinut in urma cu doi ani si cel pe care il va obtine in urma vanzarii acestui teren este data atat de scaderea preturilor din piata imobiliara, cat si de locatia terenului.

Sanse mai mari pentru o tranzactie in Capitala

„Cu siguranta, terenul unei foste fabrici din Bucuresti are mai multe sanse sa fie vandut decat cel al uneia din tara, deoarece achizitia unui teren de dimensiune mare este privita acum ca o investitie destul de riscanta", a declarat Attila Peli, directorul departamentului de terenuri al firmei de consultanta imobiliara Colliers International.

Potrivit lui Peli, in prezent, doar retailerii mari realizeaza achizitii de terenuri in provincie, dar suprafetele pe care acestia le vizeaza nu sunt foarte mari.

„Acum este o piata a cumparatorilor, iar vanzatorul unui teren nu reuseste sa ia mai mult de 50% din pretul pe care l-ar fi obtinut anul trecut, iar asta in conditiile in care ar exista cumparatori interesati", a adaugat reprezentantul companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

De aceea, producatorilor care au in acest moment un teren de vanzare nu le mai raman decat doua solutii, potrivit directorului Colliers.

„Multi vanzatori realizeaza ca nu au foarte multe solutii in aceasta perioada si atunci iau in calcul vanzari partiale ale terenului sau amanarea vanzarii", a completat Attila Peli.

Unilever si Cadbury, pe lista multinationalelor care vand

Suprafata cumulata a terenurilor pe care erau situate fabrica de maragarina Orkla de la Craiova, cele doua fabrici de bere Heineken, fabrica de panificatie Lujerul din Bucuresti, fabrica de ulei Bunge de la Oradea si fabricile de lactate din Deta (judetul Timis), detinuta de Friesland, si Alba Iulia, detinuta de Albalact, depaseste 180.000 de metri patrati, potrivit estimarilor ZF.

Calculand in functie de pretul mediu pe metru patrat al fiecarei locatii, valoarea acestor terenuri depaseste in acest moment 100 de milioane de euro.

Insa, si multinationalele Unilever sau Cadbury detin terenuri care ar putea face subiectul unei tranzactii, daca vor exista cumparatori interesati. In timp ce producatorul de ciocolata Cadbury a anuntat ca vrea sa vanda doua terenuri din Capitala si apropierea acesteia, Unilever incearca sa vanda locatia fostei fabrici de margarina din Targu-Mures. Ambele companii nu au declarat suprafata acestor terenuri.

 

Ce se vinde

  • Producatorii din industria alimentara au peste zece terenuri de dimensiuni mari scoase la vanzare
  • Suprafetele lor variaza intre 16.000 si 60.000 de metri patrati
  • Suprafetele cumulate ale acestora depasesc 180.000 de metri patrati
  • Valoarea cumulata a acestor terenuri este de peste 100 de milioane de euro. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO