Companii

Producatorii de placi ceramice incearca sa tina piept gresiei spaniole

07.08.2003, 00:00 391

Ce au in comun americanii, rusii si romanii ? In materie de gusturi de finisaje interioare,  gresia spaniola. In ultimii trei ani, importurile au explodat pe piata placilor ceramice de la un nivel de peste 10% la aproximativ jumatate din vanzarile totale.
"Importurile, provenite din Spania si Italia, au venit cu o cultura a expunerii produsului, foarte bine pusa la punct, au stiut sa ia, cum se spune, <<fata>> romanului, intrand pe piata cu culori vii, puternice, vesele. Din 2000, importurile au explodat pe piata romaneasca, tendinta care se confirma pe pietele din regiune. In Ungaria, cea mai dezvoltata piata din regiune cu un consum pe cap de locuitor de 5 ori mai mare decat la noi, importurile acopera circa 60% din cerere", a spus pentru Ziarul Financiar Adriana Apostolache, director economic al Cesarom Bucuresti, unul dintre principalii producatori de placi ceramice si obiecte sanitare de pe piata romaneasca.
Cesarom si Sanex sunt cei mai mari producatori de faianta si gresie din Romania, pe o piata estimata la circa 90 mil. $ in 2002. Pe piata mai concureaza producatorul Mondial Lugoj, producatori locali mai mici si sute de importatori, din randul carora se distinge Delta Distribution, cu o cifra de afaceri previzionata de 21 mil. $ in acest an.
Cesarom Bucuresti este detinuta de grupul ungar de placi ceramice Zalakeramia, jucator regional care detine capacitati de productie in Ungaria, Romania, Croatia.
"Daca in Romania, gusturile sunt apropiate de faianta si gresia spaniola, ungurii prefera in schimb placile de inspiratie italiana. Romanii, ca si rusii sau moldovenii, prefera modelele spaniole, cu un rustic mai pronuntat si elemente decorative mai stridente. De asemenea, piata americana, unde consumul este foarte mic, insa potentialul foarte mare, este orientata catre gresia spaniola, insa rusticul mat , de mai buna calitate, nu cel lucios, este in topul preferintelor romanilor sau rusilor", explica Adriana Apostolache. Spre deosebire de produsele spaniole, italienii promoveaza un design mai elegant, culori pastelate, satinate.
In Occident, consumatorii prefera culorile pale, bej, nuantele naturale si finisajele mate sau satinate, afirma directorul economic al Cesarom.
Spania si Italia sunt cei mai mari producatori de placi ceramice din Europa si chiar din lume, alaturi de China, avand o productie fiecare de aproximativ 600 milioane metri patrati pe an. Aceste state inregistreaza un excedent mare de capacitate si aveau deja la finele anului trecut stocuri mari de produse, care "se revarsa" pe intregul continent, dar si in America de Nord. Costurile de productie ale acestora se situeaza unde va la 3,3 euro/ metru patrat, potrivit unor surse de pe piata.
"Spania este creierul pietei mondiale de placi glazurate, bine vandute si la noi, in timp ce italienii sunt cei care,de obicei, vin cu noi modele si dau un trend pe piata", a spus pentru Ziarul Financiar Cristian Halmajan, director de marketing la Delta Distribution, cel mai mare distribuitor de placi ceramice provenite din Spania.
Intre cele doua superputeri, se da o lupta crancena pentru castigarea pietelor din Europa. Daca pana acum cinci ani, italienii aveau o productie mai mare decat spaniolii, in ultima perioada de timp situatia s-a echilibrat.
"Pe piata romaneasca, gresia spaniola a prins repede, observandu-se deja ca, pe masura ce cresc veniturile unei familii, aceasta trece peste etapa producatorilor interni si prefera gresia spaniola. Cresterea importurilor s-a mulat pe mentalitatea romanului "ce e strain, e bun". Noi am investit zeci de mii de dolari pe an din 2000 incoace in campanii de informare a consumatorilor, pentru a-i determina sa priveasca la calitatea produselor si la pret", a mai spus oficialul Cesarom. Potrivit acestuia, pretul de raft la gresia de import poate fi mai mare cu 20% pana la 200% comparativ cu cea de pe piata interna.
Adriana Apostolache spune ca in urma cu cativa ani, venea clientul si cumpara faianta de la un distribuitor, iar gresia de la alt distributor, pentru ca la dispozitia primului distribuitor nu erau familii de placi, ci placi de nuante complementare si cu design diferit. Producatorii au venit inca de acum un an cu familii de placi, convingand in primul rand distribuitorii, ca este profitabil si pentru ei acest lucru.
"Productia interna nu asigura mai mult de 200 - 250 de tipuri de placi, in timp ce numi Delta Distribution poate oricand pune la dispozitie 10.000 de modele de placi. Grosul vanzarilor noastre il fac placile cu pret de raft de 7 - 10 euro/ mp, urmate de pordusele de lux de 25 - 40 euro, iar a treia categorie cele economice, cu pret de 3- 5,5 euro/ mp", spune Halmajan.
Romanii cumpara faianta si gresie mai ales in trimestrul al treilea, cand vanzarile producatorilor ating chiar 35-40% din cele realizate pe intregul an. De asemenea, cel mai bine se vinde faianta produsa in Romania si gresia din import.
In ceea ce priveste piata de profil, piata va creste in medie cu 2- 3% pe an pana in perioada 2007 - 2010, cand rata de crestere ar putea fi de 5-10% pe an, in baza cresterii puterii de cumparare, dezvolarii pietei imobiliare si a imbunatatirii accesului la credite, sustin oficialii Cesarom.
Piata de placi ceramice din Romania este dominata in acest moment de Cesarom si Sanex Cluj Napoca, fiecare cu o cota de piata de 30-35%, urmati de Mondial Lugoj cu 18-20%, Delata Distribution cu 17%, restul cererii fiiind controlat de sute de importatori. Cesarom produce 4,8 mil. mp pe an si a avut un profit net de 4,5 mil euro la o cifra de afaceri de 24,5 mil. euro.
Sanex, detinuta de vehiculul de investitii Goodison Holdings BV cu circa 68% din actiuni, are o capacitate de productie de 6,8 mil. mp. Compania a raportat un profit net de 1,5 mil. $ la o cifrã de afaceri de 36,1 mil $ in 2002. Producãtorii interni sunt preocupaþi de reducerea costurilor proprii pentru a rezista presiunii crescande a importurilor. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO