Companii

Producatorii locali nu intra in razboiul bugetelor de promovare ale multinationalelor pe piata inghetatei

Producatorii locali nu intra in razboiul bugetelor de promovare ale multinationalelor pe piata inghetatei
07.07.2009, 14:22 205

Cei mai mari producatori romani de inghetata mizeaza si in acest an pe cresteri de vanzari intre 10-30%, cu toate ca bugetele lor de promovare par a fi neinsemnate in comparatie cu investitiile Unilever, cel mai nou jucator de pe piata, devenit un adversar de temut al firmelor locale.

Unilever a demarat o campanie puternica de promovare a inghetatei pe TV la scurt timp dupa ce a anuntat ca intra pe piata romaneasca cu divizia Algida, adica la inceputul verii. In acest moment, Unilever este singurul jucator de pe piata inghetatei care isi promoveaza produsele pe televizor, avand in derulare 4 campanii pentru brandurile Big Milk, Carte D'Or, Magnum si Napoca - marca romaneasca achizitionata anul acesta de la Friesland Foods.
Pentru a-si face loc pe piata, gigantul din industria bunurilor de larg consum pariaza astfel pe TV, cel mai scump canal de promovare, pe care companiile locale mai mult l-au ocolit din cauza costurilor mari. Investitiile sale in promovare sunt de ordinul milioanelor de euro, potrivit estimarilor ZF. De partea cealalta, producatorii au bugete de promovare de maxim un milion de euro, cei mai multi investind in comunicare mai putin de 500.000 de euro.
Nestlé Ice Cream nu a comunicat valoarea investitiilor in promovare pentru acest an, insa reprezentantii companiei au precizat ca acestea vor fi mai mari cu peste 10% fata de cele din 2008. In acest moment, Nestlé nu are spot-uri TV pentru inghetata. Oficialii companiei elvetiene au declarat ca vizeaza in acest an si dezvoltarea businessului in HoReCa, prin investitii in brandul La Cremeria si prin extinderea distributiei la nivel national.
 
Antreprenorii locali au bugetat maxim un mil. euro
„Avem un buget de promovare de circa 300.000 de euro pentru acest an. Nu am planificat spot-uri TV", spune Vasile Armenean, patronul Betty Ice, cel mai mare producator roman de inghetata. El previzioneaza ca in acest an companiile detinute de investitori locali isi vor diminua cota de piata, estimata in jurul a 70% la nivelul lui 2008. Intreaga piata este estimata la 120-140 mil. euro. „Estimez ca vom avea in acest an o crestere usoara a cotei de piata, de un punct procentual, comparativ cu 2008, cand am avut 20-21% din piata. Vrem sa avem o crestere de vanzari de peste 15% in 2009", afirma proprietarul Betty Ice.
La randul sau, Ioan Istrate, proprietarul producatorului inghetatei Alpin, cu vanzari de 15 mil. euro in 2008, estimeaza ca cheltuielile de promovare vor fi sub 300.000 de euro in acest an. Compania tinteste in 2009 segmentele super premium si economic pentru lansari de produse noi. „Pana acum avem o crestere de 25% a vanzarilor de inghetata, dar nu putem da o estimare pe intregul an, pentru ca de-pindem de temperaturile din vara si de situatia economica in ansamblu", a spus Istrate.
La randul lor, reprezentantii Top Gel au precizat ca investitiile companiei in promovare sunt sub 500.000 de euro in acest an. Compania mizeaza pe o crestere de 30% a vanzarilor sale de inghetata in 2009 fata de anul anterior. „Anul acesta suntem foarte atenti la cheltuieli. Nu iesim pe TV, ne vom promova produsele pe outdoor, radio si la punctele de vanzare", a spus Adriean Asan, directorul general al Top Gel.
Problema recuperarii banilor
Precautia producatorilor pentru banii investiti in acest an vine in contextul accentuarii problemelor de recuperare a creditelor de la clienti din cauza crizei financiare. „Din pacate, micii comercianti se confrunta cu probleme financiare grave care ne pun in fata unor situatii nedorite, in care produsul nostru se cere, se vinde excelent, dar clientii nu achita facturile. In acest caz bineinteles ca trebuie sa stopam livrarile catre acesti clienti. Nu sunt cazuri izolate, dimpotriva situatia a inceput sa se generalizeze", afirma Florin Rosescu, actionar si director general al companiei Kubo Ice, producatorul inghetatei Amicii.
Rosescu a mai precizat ca bugetul de promovare al produselor Kubo Ice in 2009 va fi acelasi ca si anul trecut, deoarece rezultatele financiare estimate pentru acest an sunt similare celor din 2008.
„Bugetul de promovare este de aproximativ un milion de euro si va fi directionat in campanii de promovare in reviste, la radio, in mediul online, afise, cataloage cu produse, samplinguri si promotii la raft", a spus Rosescu.
In ciuda dificultatilor de recuperare a banilor de la comercianti, producatorii de inghetata spun ca retailul traditional ramane si in acest an cel mai important canal de distributie.
„Pentru majoritatea producatorilor, cu precadere pentru cei autohtoni, constatam ca retailul traditional ramane cel mai profitabil canal de vanzare al produselor. Statisticile arata ca mai mult de 90% din vanzari se realizeaza in magazinele mici, care datorita formatului si specificului consumatorului roman s-au pretat cel mai bine acestei piete. Totusi, tendinta uniformizarii consumului de inghetata pe toata perioada anului se datoreaza si expansiunii retailului modern", mai spune Asan.
 
Branduri de top
TOP 5 branduri de inghetata dupa cotele in volum
1. Top Gel (detinut de compania Top Gel)
2. Alpin (produsa de Alpin'57 Lux)
3. Amicii (din portofoliul Kubo IceCream)
4. Aloma (Nestlé)
5. Lido (Betty Ice)
Sursa: MEMRB, studiu realizat in comert in perioada mai-septembrie 2008
 
Cat investesc in promovare
Betty Ice: aproximativ 300.000 de euro
Alpin: mai putin de 300.000 de euro
Top Gel: mai putin de 500.000 de euro
Kubo Ice Cream: un milion de euro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO