Companii

Producatorul de dulciuri Alka ataca noi nise de piata pentru dublarea exporturilor in al doilea an consecutiv

Producatorul de dulciuri Alka ataca noi nise de piata pentru dublarea exporturilor in al doilea an consecutiv

Amir Krenzia, directorul general al Alka: "Cea mai mare provocare pe piata locala este gasirea resurselor umane de care avem nevoie. In privinta costurilor, cresterea preturilor la materiile prime la nivel mondial reprezinta o mare problema, si este de-abia la inceput, din pacate."

23.04.2008, 13:43 424

Vanzarile realizate de producatorul de dulciuri Alka pe pietele externe ar putea ajunge la 3 mil. euro in acest an, reprezentand circa 6% din cifra de afaceri. Compania mizeaza pe o dublare a exporturilor in acest an, un ritm similar de crestere fiind inregistrat si in 2007.
Amir Krenzia, directorul general al Alka, spune ca cele mai vandute produse din portofoliul companiei la export sunt fructele uscate, segment pe care producatorul detine prima pozitie la nivel local, cu o cota de piata de 30%.
"Vrem o prezenta si mai activa pe piata produselor health & diet, de aceea ne vom extinde in continuare cu noi categorii de fructe uscate", afirma Krenzia. Pe acest segment, compania a ajuns recent la o capacitate de productie de 1.000 de tone pe luna, dupa ce a achizitionat doua echipamente de prajire a fructelor uscate de la Strauss, producatorul cafelei Elita. Krenzia nu a comunicat suma platita, insa aceasta poate fi estimata la putin peste 0,5 mil. euro.
Strauss a anuntat in acest an ca iese de pe piata fructelor uscate pe care activa din 2004 cu brandul Delis, dupa ce in 2007 a vandut brandul de biscuiti dulci Merlin catre Dobrogea Grup. Cea mai mare pondere in vanzarile companiei israeliene Strauss este detinuta de cafea.
Directorul Alka vede un potential mare pe piata fructelor uscate, pe care concureaza cu producatori locali precum Star Foods, Standard Snacks, dar si cu importatori, cum ar fi Mogyi (Ungaria).
"2007 a insemnat o crestere importanta de aproximativ 35% a pietei de fructe uscate", spune Krenzia.
Napolitanele si fructele uscate au in prezent cea mai mare pondere in vanzarile companiei Alka. Producatorul din industria alimentara controlat de familia Krenzia, Alka, este o afacere dezvoltata la nivel local.
Anul trecut insa, compania a deschis prima sa subsidiara din afara tarii, in Ungaria.
Cu toate acestea, Krenzia spune ca Ungaria este o piata cu provocari mari pentru companiile romanesti.
"Exista o mica reticenta in Ungaria fata de produsele din Est. Iar la prima vedere, piata pare neinteresanta din cauza marimii", afirma acesta. El spune ca se bazeaza pe retelele mari de magazine pentru a castiga teren pe piata din Ungaria, deoarece acestea au ajuns in prezent la o cota foarte mare in retailul din tara vecina.
Alka vizeaza o cifra de afaceri de 51 mil. euro in acest an, in crestere cu 37% fata de valoarea inregistrata in 2007.
Compania si-a bugetat investitii de 3,5 mil. euro pentru 2008, vizand in principal segmentele de napolitane, fructe uscate si prajituri ambalate. Anul trecut, investitiile companiei in cele doua fabrici, in Bucuresti si Filipestii de Padure (Prahova), s-au ridicat la circa 1,5 mil. euro.
Krenzia mai spune ca in acest an ar putea initia un proiect mai mare de majorare a capacitatii de productie a companiei, fara a da insa detalii suplimentare.
"Cea mai mare provocare pe piata locala este gasirea resurselor umane de care avem nevoie. In privinta costurilor, cresterea preturilor la materiile prime la nivel mondial reprezinta o mare problema si este de-abia la inceput, din pacate", afirma directorul Alka.
Cifra de afaceri a Alka a ajuns in 2007 la 37 mil. euro, inregistrand un avans de 25% fata de perioada anterioara.
"Pe plan intern, cresterile au fost sustinute de o mai buna distributie pe piata traditionala - in 2007 am avut 10.000 de clienti activi in plus fata de anul anterior -, de intensificarea colaborarii cu lanturile de retail, precum si de noi campanii de comunicare", a precizat Krenzia.
Recent, compania s-a extins pe segmentul snacks-urilor sarate si pe cel al prajiturilor ambalate cu un ambalaj mai mic.
Piata locala a snacsk-urilor sarate si dulci (neincluzand ciocolata) este estimata de Kraft Foods la aproximativ 400 mil. euro. Kraft Foods este din acest an un jucator activ pe piata romaneasca a biscuitilor dulci si un competitor direct pentru Alka, cu brandul LU.
Un alt competitor important pentru Alka, insa pe piata napolitanelor, este compania elvetiana Nestle (producatorul Joe).
"Este estimata in continuare o crestere a pietei de fructe uscate, a prajiturilor ambalate, a biscuitilor, si o constanta in privinta pietei napolitanelor", a apreciat directorul Alka.
Anul trecut, compania si-a extins exporturile intrand pe piete noi, precum Anglia, Croatia, Grecia sau Polonia. Alte piete pe care producatorul isi distribuie produsele sunt Bulgaria, Italia, Spania sau Turcia, avand o acoperire de circa 9.000 de locatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO