Companii

Programul "Rabla" in retailul de electrocasnice este sustinut din banii producatorilor

Programul "Rabla" in retailul de electrocasnice este sustinut din banii producatorilor
30.03.2009, 00:00 633

Daca programul de innoire a parcului auto national, cunoscut sub numele Rabla, este sustinut de Ministerul Mediului prin fonduri de 228 de milioane de lei, programul de reciclare a electrocasnicelor este sustinut de producatori si retaileri din bugete proprii.

Campaniile de reciclare au pus stapanire pe rafturile celor trei mari retaileri, Altex, Domo si Flamingo, iar diverse marci de electrocasnice sunt promovate sub o reducere sau printr-un voucher, in functie de oferta: fie o reducere de 15% la pretul de raft, fie un voucher de reducere de 150 de lei sau 250 de lei pentru achizitia unui aparat nou. Conditia de baza si caracteristica care apropie cel mai tare aceste campanii de programul Rabla este predarea spre reciclare a unui aparat electrocasnic uzat. Pe langa reducerea de 250 de lei, Electrolux arata ca prin inlocuirea unui frigider mai vechi de 10 ani se obtine si o reducere a costurilor de exploatare cu 60%, ceea ce reprezinta 800 de euro in perioada normata de utilizare a produsului.
"Daca toate produsele electrocasnice de acum zece ani ar fi inlocuite (...) impactul asupra emisiilor de CO2 ar fi evident, -20 de milioane de tone CO2, adica 6% din obiectivele Tratatului de la Kyoto", a declarat Carmen Georgescu, director de marketing al Electrolux.
Producatorii si retailerii din sector trebuie sa colecteze anual o cantitate de deseuri electrocasnice stabilita in functie de volumul productiei sau de volumul comercializat. Norma de colectare impusa la nivel european este de 4 kg/ cap de locuitor, iar in Romania au fost colectate anul trecut 0,5 kg/cap de locuitor.
Producatorul de frigidere Arctic a fost prima companie care a oferit in acest an o reducere de 150 de lei la achizitia unui aparat frigorific sau masina de spalat daca clientul preda spre reciclare un aparat similar uzat, iar ideea principala a campaniei a fost conturata tot in jurul consumului de electricitate. "Electrocasnicele vechi consuma foarte multa energie (...). De exemplu masinile noi de spalat consuma astazi cu 50% mai putina energie si 60% mai putina apa comparativ cu cele care au o vechime de 20 de ani", a spus Gabriela Geana, directorul de marketing al Arctic.
Stimularea consumului de electrocasnice prin colectarea/predarea unui produs uzat se aseamana cu sistemul buy-back folosit de dealerii de automobile, care considera automobilul vechi avans pentru achizitia celui nou.
Niciuna dintre companiile care promoveaza colectarea de electrocasnice uzate prin acordarea unor reduceri nu a lansat estimari cu privire la rata de colectare a deseurilor sau o tinta de vanzari pentru programul promovat. Singurul retailer specializat care a promovat propriile produse prin programul de reciclare este Altex, care desfasoara promotii atat pentru brandurile proprii, cat si pentru producatorii internationali. Pentru achizitia unui televizor Myria, Teletech sau Uniden, Altex ofera o reducere de 150 de lei, iar pentru televizoarele Philips, LG si electrocasnicele Whirlpool sau Ariston fiecare dintre producatori a taiat 15% din pret.
Dintre producatorii straini fara facilitati de productie pe plan local, precum Electrolux sau Arctic (detinut de grupul turc Arcelik), Indesit este singurul producator care a promovat o campanie similara, -250 de lei sau -15% din pret, in doua retele de retail electroIT, Altex si Flamingo.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO