Companii

"Buy Romanian" nu s-a aplicat pe piata auto in 2002

17.12.2002, 00:00 30

Anul 2002 trebuia sa insemne consolidarea pietei auto romanesti prin cresterea puternica a vanzarilor de masini produse local si incetibnirea ascensiunii fulminante pe care au avut-o in ultimii ani importurile. Chiar daca volumul total al pietei era estimat la inceputul anului la 125.000 de automobile, ceea ce corespundea unei cresteri de peste 35%, acesta nu va depasi in acest an 115.000 de unitati.
"Cresterea a fost mai mica decat se anticipa in cazul vanzarilor de automobile din productia nationala, insa a depasit estimarile in cazul importurilor" a declarat Marius Carp, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
In primele unsprezece luni ale anului piata auto a crescut cu 21%, valoare relativ constanta pe ansamblul acestui an, dupa ce automobilele romanesti s-au vandut mai mult cu peste 17%, iar importurile cu 41%. La inceputul anului pentru masinile romanesti era estimata o crestere de peste 40%, avand la baza "efectul euro 3", adica reducerea pietei second-hand o data cu introducerea obligativitatii normelor de poluare Euro 3 si reorientarea unei parti a clientilor potentiali catre masini din productia nationala.
"Stocurile mari de masini second-hand constituite la sfarsitul anului trecut au durat mai mult decat se anticipa" spune Carp. La aceasta se adauga, potrivit oficialului APIA, lipsa unor oferte noi din partea producatorilor locali. "In aceste conditii tot mai multi potentiali clienti ai masinilor romanesti s-au orientat catre masini de import ieftine" adauga Carp.
Lucrurile se vor schimba insa anul viitor cand Dacia va lansa face-lift-ul modelului Dacia SuperNova. "In mod cert acesta va fi perceput ca un produs al grupului Renault, ceea ce va determina o crestere importanta in vanzarile Dacia" a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia, care arefuzat sa precizeze cand va avea loc lansarea noului model." Nu pot avansa o data exacta, insa in mod cert se va intampla anul viitor" a mai spus Stroe.
In aceste conditii, piata auto isi va continua trendul de crestere si anul viitor.
"Ritmul de crestere va fi chiar mai accentuat ca in acest an, mai ales pe fondul cresterii puternice a vanzarilor de masini romanesti" mai spune Carp.
Importurile vor creste si anul viitor, adauga acesta, insa ritmul va scadeea fata de anul acesta. "In 2000 importurile au crescut cu 100%, in 2001 cu 70%, anul acesta cu 40%. Anul viitor va scadea din nou ritmul de crestere al importurilor, insa trebuie sa avem in vedere ca baza de raportare pentru calculul acestor cresteri a crescut an de an" mai spune Carp. Importurile de automobile noi vor depasi anul acesta 40.000 de unitati, adica de patru ori mai mult decat in "cel mai bun an" al pietei auto din ultimii ani, 1998. In acest an in Romania s-au vandut 143.000 de autovehicule. Ulterior piata auto a scazut puternic, ajungand la 85.000 de untati vandute in 2000 si 92.000 in 2001, pentru ca anul acesta sa se apropie de 115.000 masini vandute.
"Nivelul record din 1998 nu va fi atins nici anul viitor, acest lucru urmand a se intampla cel ami devreme in 2004 in conditiile in care ritmul de crestere al pietei auto se va mentine" conchide Carp.
Cea mai vanduta marca din Romania in acest an an a ramas Dacia, cu peste peste 48.000 de masini vandute in perioada ianuarie-noiembrie 2002, ceea ce inseamna ca obiectivul de 52.000 de autovehicule anuntat de producatorul de la Pitesti la inceputul anului este in grafic. Pe locul doi din punct de vedere al vanzarilor de masini pe piata locala se afla Daewoo, cu peste 11.800 masini vandute in perioada ianuarie-noiembrie, adica dublu fata de anul trecut.  Cea mai vanduta marca de import a fost in acest an, ca si anul trecut, Renault, cu aproape 8.500 de automobile vandute in primele 11 lunidupa ce reprezentantii sai mizau la inceputul anului pe 8.000 de unitati. Al doilea producator francez ca volum al vanzarilor pe piata romaneasca, Peugeot, si-a depasit la randul sau estimarile de la inceputul anului, ceea ce i-a creat chiar unele probleme logistice. Daca la inceputul anului reprezentantii Eurial Invest, importatorul Peugeot in Romania mizau pe 3.000 de masini vandute, in primele11 luni ale acestui an vanzarile au depasit 3.800 de unitati.
Romcar, importatorul producatorului american Ford pe piata locala miza la inceputul acestui an pe vanzari de 1.800 de unitati, insa dupa primele 11 luni a depasit nivelul de 2.000 de automobile vandute.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO