♦ Lanţul de cafenele Tucano are o reţea de aproape 20 de unităţi la nivel naţional în oraşe precum Bucureşti, Constanţa, Braşov şi Cluj ♦ Tucano a fost înfiinţat în urmă cu nouă ani, în 2011, când a fost deschis primul coffee shop sub acest brand în Republica Moldova.
Ruslan Cojocaru, fondatorul lanţului de coffee shop-uri Tucano, spune că piaţa cafelei din România este în creştere, dat fiind că local consumatorii au început să se educe în ceea ce priveşte acest produs. Astfel, dacă la deschiderea primelor unităţi sub brandul Tucano existau doar câţiva jucători în piaţa cafelei de specialitate, în prezent sunt circa 40 de companii active pe segment.
„România îmi pare o piaţă extraordinară, cu o dinamică bună şi cu o cultură a cafelei în creştere. Când am început noi erau doar câteva branduri de segment, acum suntem peste 40 de jucători în piaţă. Pandemia ne-a afectat industria, dar cred că pas cu pas vom trece peste această perioadă“, spune Ruslan Cojocaru, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.
Lanţul de cafenele Tucano a fost înfiinţat în 2011, când a fost deschisă prima unitate sub acest brand în Republica Moldova, în Chişinău. În prezent însă, Ruslan Cojocaru spune că Tucano se identifică ca un brand românesc care deţine peste 20 de unităţi pe plan local. Cafenelele Tucano sunt prezente însă în mai multe ţări precum Rusia, Germania, Emiratele Arabe, dar şi în Kazahstan şi Kîrgîzstan. Totuşi, Ruslan Cojocaru spune că piaţa de bază a afacerii sale rămâne România, unde deţine atât cafenele proprii, cât şi în sistem de franciză.
„Iniţial, după ce am deschis patru cafenele, am decis să testăm şi formatul dezvoltării prin franciză, care are atât avantaje, cât şi dezavantaje. Principalul avantaj ar fi acela că partenerul fiind local înţelege mai bine piaţa, este proprietar şi antreprenor, dar minusul sistemului de franciză este faptul că e nevoie de un control foarte riguros pentru că partenerii sunt prea creativi. Mergem în sistem de franciză atât local, cât şi internaţional“, explică Ruslan Cojocaru, punctând faptul că localurile din Bucureşti sunt deţinute de el, iar în restul ţării sunt operate în sistem de franciză.
Antreprenorul spune că nu îşi doreşte doar creşterea numărului de cafenele şi a afacerilor, ci şi îmbunătăţirea actualelor unităţi. El este de părere că în anii următori businessul va avea o creştere organică şi speră ca afacerile companiei să se dubleze.
Cafenele sub brandul Tucano se găsesc mai mult stradal şi mai puţin în cadrul unor malluri, aproximativ trei unităţi se află în cadrul unor centre comerciale. „Noi am experimentat şi am deschis cafenele şi în ţări mai îndepărtate, dar atât logistic, cât şi cultural este mult mai complicat pentru a putea reuşi să faci o poveste de succes într-o ţară în care este greu să oferi suport logistic şi unde brandul nu este atât de cunoscut“, spune Ruslan Cojocaru.
În ţări precum Kazahstan şi Kîrgîzstan este dificil să ai un business în industria cafelei de specialitate, spune antreprenorul, fiind ţări cu o cultură mai dezvoltată în zona ceaiului decât a cafelei. „Nu suntem singurii care promovăm cultura cafelei şi acum suntem focusaţi pe piaţa de specialitate care este mai deosebită decât cea de masă“.
Antreprenorul este de părere că Bucureştiul are o cultură a cafelei destul de dezvoltată, dar încă nu este la nivelul marilor capitale europene precum este Berlinul.
Compania Tucano Coffee a avut afaceri de peste 7 mil. lei anul trecut, plus 64%. Fiecare cafenea operată de francizaţi este administrată separat, astfel că acesta nu este businessul întregii reţele.