Retail&Agrobusiness

15 minute cu un antreprenor. Ruslan Cojocaru, fondatorul Tucano: Piaţa de cafenele din România are o dinamică bună. La început eram doar câţiva jucători, acum suntem peste 40

ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare? Un proiect ZF şi First Bank

Autor: Miruna Diaconu

01.10.2020, 10:30 1322

♦ Lanţul de cafenele Tucano are o reţea de aproape 20 de unităţi la nivel naţional în oraşe precum Bucureşti, Constanţa, Braşov şi Cluj ♦ Tucano a fost înfiinţat în urmă cu nouă ani, în 2011, când a fost deschis primul coffee shop sub acest brand în Republica Moldova.

Ruslan Cojocaru, fondatorul lan­ţului de coffee shop-uri Tu­cano, spune că piaţa ca­felei din România este în creştere, dat fiind că local consumatorii au început să se educe în ceea ce priveşte acest pro­dus. Astfel, dacă la deschiderea primelor uni­tăţi sub brandul Tucano existau doar câ­ţi­va ju­cători în piaţa cafelei de specialitate, în pre­zent sunt circa 40 de companii active pe seg­ment.

„România îmi pare o piaţă extraor­dinară, cu o dinamică bună şi cu o cultură a cafelei în creş­tere. Când am început noi erau doar câ­te­va branduri de segment, acum suntem peste 40 de jucători în piaţă. Pandemia ne-a afectat in­dustria, dar cred că pas cu pas vom trece peste această perioadă“, spune Ruslan Cojo­ca­ru, în ca­drul emisiunii ZF 15 minute cu un an­tre­prenor: Cum facem ca economia să func­ţio­ne­ze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Lanţul de cafenele Tucano a fost înfiinţat în 2011, când a fost deschisă prima unitate sub acest brand în Republica Moldova, în Chişinău. În prezent însă, Ruslan Cojocaru spune că Tucano se identifică ca un brand românesc care deţine peste 20 de unităţi pe plan local. Cafenelele Tucano sunt prezente însă în mai multe ţări precum Rusia, Germania, Emiratele Arabe, dar şi în Kazahstan şi Kîrgîzstan. Totuşi, Ruslan Cojocaru spune că piaţa de bază a afacerii sale rămâne România, unde deţine atât cafenele proprii, cât şi în sistem de franciză.

„Iniţial, după ce am deschis patru ca­fenele, am decis să testăm şi formatul dez­vol­t­ării prin franciză, care are atât avantaje, cât şi dezavantaje. Principalul avantaj ar fi acela că partenerul fiind local înţelege mai bine piaţa, este proprietar şi antreprenor, dar minusul sistemului de franciză este faptul că e nevoie de un control foarte riguros pentru că par­te­nerii sunt prea creativi. Mergem în sistem de fran­ciză atât local, cât şi internaţional“, ex­plică Ruslan Cojocaru, punctând faptul că loc­alurile din Bucureşti sunt deţinute de el, iar în restul ţării sunt operate în sistem de fran­ciză.

Antreprenorul spune că nu îşi doreşte doar creşterea numărului de cafenele şi a afacerilor, ci şi îmbunătăţirea actualelor unităţi. El este de părere că în anii următori businessul va avea o creştere organică şi speră ca afacerile companiei să se dubleze.

Cafenele sub brandul Tucano se găsesc mai mult stradal şi mai puţin în cadrul unor ma­lluri, aproximativ trei unităţi se află în ca­drul unor centre comerciale. „Noi am expe­ri­men­tat şi am deschis cafenele şi în ţări mai în­de­părtate, dar atât logistic, cât şi cultural este mult mai complicat pentru a putea reuşi să faci o poveste de succes într-o ţară în care este greu să oferi suport logistic şi unde bran­dul nu este atât de cunoscut“, spune Ruslan Co­jocaru.

În ţări precum Kazahstan şi Kîrgîzstan este dificil să ai un business în in­dustria cafelei de specialitate, spune an­treprenorul, fiind ţări cu o cultură mai dez­voltată în zona ceaiului decât a cafelei. „Nu suntem singurii care promovăm cultura cafelei şi acum suntem focusaţi pe piaţa de specialitate care este mai deosebită decât cea de masă“.

Antreprenorul este de părere că Bucureştiul are o cultură a cafelei destul de dezvoltată, dar încă nu este la nivelul marilor capitale europene precum este Berlinul.

Compania Tucano Coffee a avut afaceri de peste 7 mil. lei anul trecut, plus 64%. Fiecare cafenea operată de francizaţi este administrată separat, astfel că acesta nu este businessul întregii reţele.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO