Gradul de urbanizare, puterea de cumpărare şi gradul de acoperire a comerţului modern stau în spatele acestei situaţii.
Cei mai mari cinci jucători din comerţul alimentar din Polonia au afaceri de peste 18 mld. euro anul trecut, mai mult decât toată piaţa locală de profil. În România, primii cinci retaileri au afaceri de peste trei ori mai mici.
Polonia este de departe nu doar cea mai dezvoltată economie din regiune, ci şi cea mai dezvoltată piaţă de comerţ alimentar atât din punctul de vedere al cifrei de afaceri realizate de companiile prezente aici, cât şi din punctul de vedere al numărului de magazine deschise.
Astfel, liderul pieţei poloneze este lanţul de supermarketuri Biedronka, o afacere antreprenorială pornită acum două decenii de un om de afaceri polonez şi cumpărată apoi de un grup portughez - Jeronimo Martins. Liderul pieţei din Polonia are astăzi afaceri de 8,6 mld. euro şi peste 2.600 de magazine. Compania conduce detaşat piaţa, următorii clasaţi – Lidl şi Tesco - având afaceri de trei ori mai mici. Polonia este o economie care s-a dezvoltat puternic după ’90, iar acest lucru s-a văzut atât în salarii, cât şi în puterea de cumpărare a locuitorilor. Astfel, salariul mediu în Polonia este de două ori mai mare decât salariul mediu din România, de 380 de euro, deşi preţurile sunt similare, potrivit datelor oferite de biroul european de statistică Eurostat. Polonia are de asemenea o populaţie aproape dublă faţă de a României, iar acest lucru i-a determinat pe cei mai mulţi retaileri să intre şi să se dezvolte puternic aici.