Comerţul tradiţional a pierdut în perioada 2008-2015 lupta cu reţelele internaţionale, care au reuşit în mai puţin de şapte ani să mânânce 16% din cota de piaţă a micilor chioşcari, a alimentarelor şi magazinelor de la parterul blocurilor.
Astfel, după primele luni din 2015 lanţurile de hipermarketuri, supermarketuri şi celelalte reţele moderne înclinaseră balanţa comerţului în favoarea lor, cu o cotă de piaţă de 57% faţă de 41% în 2008, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă GfK.
Expansiunea agresivă, preţurile mai mici şi poziţionarea strategică au fost doar câteva dintre „ingredientele“ din reţeta pe care comerţul modern a aplicat-o pe piaţa locală pentru a câştiga teren şi pentru a mânca tot mai mulţi bani din bugetul consumatorilor. Comerţul modern este astăzi format din 12 reţele străine care operează circa 1.600 de magazine sub mai multe formate şi branduri. Principalele formate de magazine din comerţul modern sunt hipermarketurile, supermarketurile, magazinele de proximitate, de discount şi cash&carry, per total o piaţă de 8,5 mld. euro, unde liderii sunt nemţii de la Kaufland (hipermarketuri cu preţuri mici), francezii de la Carrefour (prezenţi pe aproape toate formatele moderne din piaţă) şi Metro Cash&Carry. Cele trei reţele sunt de altfel singurele cu afaceri anuale de peste 1 mld. euro.