Companii

Retailerul turc Teknosa preia 51% din Cosmo

Retailerul turc Teknosa preia 51% din Cosmo

Cosmo detine o retea de aproximativ 62 de magazine

27.10.2006, 18:51 25

Teknosa, principalul retailer de produse electronice in Turcia, detinut de Sabanci Holding, a incheiat un acord privind preluarea unei participatii de 51% la Primex, operatorul retelei de magazine de produse electronice si electrocasnice Cosmo, potrivit site-ului turkishpress.com. Tranzactia fusese anuntata de ZF in urma cu doua saptamani.
Preluarea pachetului majoritar de actiuni Primex reprezinta prima achizitie realizata de Teknosa in afara Turciei. Directorul general al diviziei de comert retail si alimentar din cadrul Sabanci Holding, Haluk Dincer, a motivat interesul pentru Romania prin aderarea tarii la UE, in anul 2007.
"Intrarea pe aceasta piata reprezinta primul pas al strategiei de a deveni un grup puternic la nivel regional. Obiectivul nostru este sa impartasim experienta detinuta de Teknosa in domeniul retailului de produse electronice", a declarat oficialul Sabanci.
Primex Targu Secuiesc opereaza un numar de 62 de magazine Cosmo si a consemnat venituri de 41 mil. $ in anul 2005. Teknosa, care detine 140 de magazine si are un numar de 2.000 de angajati in Turcia, urmareste obtinerea unor venituri de 500 de milioane de dolari. Sabanci Holding cuprinde peste 70 de companii cu activitati in domenii precum industria textila, a cimentului si cea energetica.
Surse din piata au estimat valoarea tranzactiei la sub 5 milioane de euro, in conditiile in care marjele de castig sunt in declin pe piata de retail. In urma tranzactiei, Sabanci va deveni astfel primul investitor strategic intrat pe piata retailerilor electrici.
Conglomeratul turcesc a tatonat inca de anul trecut terenul pentru o achizitie pe piata retailerilor, fiind la un moment dat foarte aproape de a prelua reteaua Flanco. In final, actionarii Flanco au ales o alta varianta, in urma careia reteaua de retail IT & C Flamingo a fuzionat cu lantul de magazine Flanco.
Pentru a reduce costurile, Primex a dispus in ultima vreme masuri de inchidere a unor magazine din reteaua proprie, care totaliza 71 de unitati.
Primex a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 33,3 milioane de euro, in crestere cu 10% fata de 2004, si un profit net de 297.000 de euro. in prima parte a acestui an, jucatorii de profil s-au confruntat cu scaderi ale vanzarilor, inregistrand pierderi.
De asemenea, perspectivele imediate pe piata sunt pesimiste. Dan Ostahie, proprietarul celei mai mari retele de pe piata, Altex, afirma recent ca piata retailului de produse electrice si electrocasnice va scadea in acest an cu 20% in zona produselor albe (frigidere, aragazuri) si cu 8 - 10% pe segmentul produselor negre (televizoare, sisteme audio), pe fondul noilor restrictii introduse de catre Banca Nationala.
Potrivit lui Ostahie, piata de profil se va situa in acest an la aproximativ 700 de milioane de euro, sub pragul de 800 de milioane de euro depasit in 2005.
Deja retailerii au trecut la inchiderea unor unitati in incercarea de a-si reduce drastic costurile operationale.
Flamingo, care detine reteaua Flanco, a anuntat recent inchiderea a 20 de magazine, iar Altex va inchide 10 unitati si va deschide 15 din cele 25 programate pentru 2006.
Reteaua Domo are in vedere si ea o campanie de masuri de eficientizare a activitatilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO