Companii

Revin creşterile pe piaţa de whisky. Proiecţiile companiilor arată o dublare în următorii şapte-opt ani

Revin creşterile pe piaţa de whisky. Proiecţiile companiilor arată o dublare în următorii şapte-opt ani

Nielsen precizeaza ca datele se refera la Total Romania cu discounteri (exclus Horeca).

Autor: Ioana David

16.02.2012, 16:21 756

Piaţa de whisky ar putea ajunge să se dubleze atât în volum, cât şi în valoare într-un interval de şapte-opt ani, creşterea fiind dependentă de puterea de cumpărare şi de apetitul românilor pentru tărie, relevă o analiză a ZF pe baza previziunilor principalilor jucători.

Piaţa de whisky, un barometru pentru economie, a scăzut puternic în ultimii ani, iar jucătorii au fost nevoiţi să vină cu promoţii şi discounturi agresive în încercarea de a-şi salva vânzările. Parţial au reuşit revenirea pe creştere, pentru că în 2011, spre exemplu, piaţa a crescut cu 3% în volum, dar a scăzut cu 5% în valoare.

"Viziunea mea este că piaţa de whisky va ajunge într-un orizont de şapte-opt ani la 10 milioane de litri şi 150 de milioane de euro. Este o evoluţie realistă, bazată pe comparaţii cu alte ţări din Europa şi din regiune. România are potenţialul să devină o piaţă importantă pentru producătorii de whisky", spune Tudor Furir, managing director al Pernod Ricard.

Furir estimează că în 2011 volumele vândute au atins 4,8 - 5 milioane de litri şi o valoare de aproximativ 65-70 milioane de euro a pieţei. Puţin mai conservatori în estimări sunt reprezentanţii importatorului BDG, care văd valoarea pieţei la 53 de milioane de euro în 2011 şi sunt sceptici în ceea ce priveşte revenirea pe creştere anul acesta.

Este loc pentru optimism?

Piaţa de whisky este disputată de producători precum Pernod Ricard sau Diageo, iar din categoria brandurilor cele mai mari rulaje sunt ale Ballantine's, Teachers sau J&B. Aceştia ar putea asista în 2012 la revirimentul industriei dacă estimările se adeveresc. Cele mai optimiste prognoze sunt ale lui Furir, care în 2012 vede un avans de 5-7% în volum şi de maximum 10% în valoare.

"Îmi bazez estimările pe faptul că indicatorii de încredere la nivelul consumatorilor, deşi încă la un nivel scăzut, s-au stabilizat. Apetitul românilor pentru whisky există în continuare şi cred că vor cumpăra mai mult decât în 2011. De asemenea, mă bazez pe faptul că preţurile vor rămâne aproximativ la nivelul actual", este de părere Furir.

Pernod Ricard are o filială prin care importă direct, iar principalele branduri de whisky din portofoliu sunt Chivas Regal (super-premium), Ballantine's, Jameson (premium), Queen Anne, Canadian Special Old şi MacNairs (mainstream).

Brandul cu cele mai mari vânzări este Ballantine's Finest, cu 800.000 de litri comercializaţi în 2011, conform datelor companiei.

În acelaşi timp, importatorul Cristalex este mai temperat în estimări. Compania care importă branduri precum Jim Beam sau Teachers merge pe varianta unei creşteri uşoare. Acţionariatul Cristalex se împarte între oamenii de afaceri Dan Ursu (care este şi directorul general), Liviu Gututui şi Răzvan Ioan.

"Pentru mărcile de whisky din portofoliul Cristalex buge tăm o creştere uşoară, single digit (de sub 10% - n.red.), atât în volum cât şi în valoare. Estimând că şi ceilalţi jucători din industrie îşi fixează obiective similare, presupun că trendul întregului segment va fi uşor ascendent", a spus Răzvan Ioan, directorul comercial al Cristalex.

El este de părere că scăderea puterii de cumpărare este factorul care a pus la cea mai grea în cer care evoluţia acestei categorii.

Teacher's este cea mai vândută marcă de whisky din portofoliul companiei.

În 2012 piaţa se află sub influenţa unor factori care au o acţiune diferită. Dacă pe de o parte, tendinţa de migrare din segmentul de băuturi spirtoase indigene către whisky trage piaţa în sus, pe de altă parte, scăderea numărului de con sumatori pe fondul reducerii puterii de cumpărare are efect de diminuare a vânzărilor.

Cum concurează între ele companiile

Directorul comercial al Cristalex explică faptul că în retail concurenţa se manifestă în primul rând prin promoţii de preţ, în timp ce în HoReCa (hoteluri, restaurante) activităţile sunt mai variate, fiecare brand "încercând să-şi creeze o imagine cât mai apropiată de ceea ce grupul ţintă îşi doreşte de la acel brand".

Totodată, şeful Pernod Ricard România spune că preţurile au fost relativ stabile în industrie.

"În 2008 preţul unei sticle de whisky, Ballantine's, Johnnie Walker, era de 44 lei pentru 0,7 litri. În 2011, preţul a fost de 48 de lei, chiar dacă în iulie 2010 TVA a crescut de la 19-24%. Nu am luat în considerare preţurile promoţionale. Practic furnizorii au sacrificat o parte din profit pentru a-şi menţine vânzările", a spus Furir.

Principalul canal de vânzare pentru whisky sunt hipermarketurile, supermarketurile şi magazinele de tip discount, care rulează peste 90% din volume. Magazinele alimentare cu o suprafaţă mai mare de 40 mp au 3,6% din vânzări. Se mai remarcă benzinăriile, unde se vinde 1,9% din whisky-ul din România, potrivit datelor Nielsen.

Whisky deţine cea mai mare pondere din categoria băuturilor spirtoase internaţionale, cu 60% în volum şi aproximativ 65% în valoare. Whisky-ul scoţian este dominant (cu o pondere de 74%), urmat de american whiskey, cu 23%, conform datelor citate de Pernod Ricard.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO