Companii

România a pierdut cele mai multe răfinării în criză şi 10% din cererea de carburanţi. De ce mai vin investitori ca SOCAR şi Gazprom

România a pierdut cele mai multe răfinării în criză...

Autor: Roxana Petrescu

24.07.2013, 11:07 1721

Nicio altă ţară europeană nu s-a confruntat cu un fenomen al închiderii de unităţi de rafinare de amploarea celui din România, care în perioada 2007-2012 a pierdut 7 unităţi de procesare a petrolului, ultima şi cea mai importantă fiind tragerea pe linia moartă a Arpechim.

În acelaşi interval, statisticile europene arată că cererea de produse petroliere s-a diminuat cu 10%, mulţi jucători din piaţă acuzând contextul de piaţă pentru pierderile raportate. De cealaltă parte a baricadei, sunt companii care bifează an de an profituri substanţiale şi giganţi internaţionali, aşa cum este cazul SOCAR şi Gazprom, care au planuri de extindere cumulate de 200 de milioane de euro pe termen mediu. Cum se explică aceste paradoxuri?

“Interesul pentru piaţa locală manifestat de firme precum SOCAR şi Gazprom reflectă percepţia acestora asupra potenţialului viitor al pieţei de carburanţi din România”, spune Adrei Creţu, manager pe servicii de consultanţă pentru management din cadrul PwC România.

Datele Eurostat arată că în perioada 2007-2011 România s-a confruntat cu o scădere de 10% a cererii de produse petroliere, anul trecut tendinţa continuând cu un minus de 3%, potrivit datelor de la companiile de profil. Piaţa oferă însă oportunităţi pe termen mediu.

“Gradul de penetrare al autoturismelor în România va creşte în perioada următoare, ţinând cont de faptul că se situează în prezent la aproximativ jumătate din media europeană şi acest lucru va conduce inerent şi la creşterea consumului de carburant”, crede Alexandra Negruţ, assistant manager pe partea de servicii de consultanţă pentru managent în cadrul PwC România. Astfel, la nivelul anului 2010 erau 201 de maşini la mia de locuitori în timp ce media europeană era de 398 de maşini.

De asemenea, tot mai mulţi consumatori se îndreaptă acum spre benzinăriile care oferă şi alte servicii sau produse în afară de carburanţi, ori în contextul în care 15% din cele 2.000 de staţii active în România aparţin unor investitori particulari, cu o forţă financiară redusă, piaţa locală oferă terenul unor consolidări viitoare.

“Concurenţa de pe piaţă fiind intensă, piaţa tinde să treacă printr-un proces de consolidare, o parte dintre jucătorii de dimensiune medie fiind dispuşi să-şi vândă reţelele de distribuţie către marile companii din domeniu”, mai spun reprezentanţii PwC. Acest lucru deja s-a observat în contextul în care extinderea azerilor de la SOCAR pe piaţa locală a avut ca punct de plecare achiziţia unei afaceri locale, Romtranspetrol. Şi ruşii de la Gazprom, care au acum 9 staţii sub brand propriu în România, şi-au început extinderea prin preluarea unor benzinării independente.

Cititi articolul integral pe www.zfcorporate.ro


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO