Companii

România revine în pole-position pentru o investiţie de 1 mld. euro din partea Volkswagen pentru o nouă uzină auto. În viitoarea uzină, Volkswagen va produce următoarea generaţie a lui VW Passat şi viitoarea Skoda Superb, în volume anuale de circa 300.000 de unităţi

România revine în pole-position pentru o investiţie de...

Autor: Bogdan Alecu

20.10.2019, 02:45 8263
România revine pe lista scurtă a ţărilor unde Volkswagen ar putea deschide o uzină nouă în valoare de peste un miliard de euro.

Grupul Volkswagen a amânat anunţul cu privire la decizia finală de a construi o uzină auto în Turcia, potrivit unui purtător de cuvânt al companiei, citat de Automotive News Europe, în contextul operaţiunilor militare conduse de Turcia.

„Am iniţiat noi discuţii cu Grupul Volkswagen azi-dimineaţă. România are un raport tehnic foarte bun în acest moment şi nu avem problema cu forţa de muncă. Am realizat studii şi există mai multe posibile situri unde pot construi o uzină şi să dispună de infrastructura necesară şi forţă de muncă“, a declarat Ştefan Radu Oprea, ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat. El a subliniat că noi discuţii pot fi iniţiate de guvernul actual, cu toate că a fost demis prin moţiune de cenzură.

„România are forţă de muncă bine calificată în domeniu şi avem zone cu tradiţie auto unde există loc pentru dezvoltare. Am discutat inclusiv cu ingineri români din Germania şi din alte ţări care au spus că sunt pregătiţi să revină acasă dacă un astfel de proiect ar veni în România“, a spus Ştefan Radu Oprea.

În Turcia VW ar fi ales oraşul Manisa, la 40 km nord de Izmir, iar producţia ar fi trebuit să demareze în 2022. Uzina ar crea circa 5.000 de noi locuri de muncă, atât direct, cât şi în cadrul furnizorilor de componente. Pe listă România era alături de Turcia, Serbia, Bulgaria şi Africa de Nord. Serbia a fost printre primele ţări eliminate din calcule. Potrivit datelor din piaţa imobiliară, Volkswagen a luat în calcul zona Aradului din România. La Arad există atât infrastructură rutieră, cât şi feroviară, un constructor auto având posibilitatea de a exporta rapid automobilele produse.

„România poate atrage în continuare o uzină a Volkswagen, în condiţiile în care situaţia din Orientul Mijlociu i-a determinat să amâne decizia cu privire la Turcia. Avem nevoie acum de o reacţie puternică, la nivel înalt, din partea Guvernului“, a spus Gabriel Sicoe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). În viitoarea uzină, Volkswagen va produce următoarea generaţie a lui VW Passat şi viitoarea Skoda Superb, în volume anuale de circa 300.000 de unităţi. Ambele maşini au preţuri cuprinse între 20.000 şi 50.000 de euro, astfel încât businessul VW ar fi avut şanse să fie chiar dublu faţă de cel al Dacia. Mai mult, cei de la Dacia oferă în România salarii similare cu cele din Cehia, impunând local salarii peste media naţională.

În lipsa unui al treilea constructor, producţia din România nu va trece de 700.000 de unităţi şi economia locală va depinde numai de Dacia şi Ford în ceea ce priveşte industria producătoare de maşini. Pe de altă parte, Ford a lansat în producţie la Craiova SUV-ul Puma alături de EcoSport, ce va duce producţia la peste 250.000 de unităţi anul viitor, potrivit estimărilor din piaţă.

Printre motivele care ar fi stat la baza deciziei VW a fost şi cel al pieţei locale, Turcia având o medie de 150 de maşini la mia de locuitori, deci un potenţial mare de creştere, iar Passat este în prezent în topul vânzărilor pe piaţa turcă, piaţă care preferă sedanurile.

Turcia reprezintă un adevărat hub pentru industria auto, având uzine ale Fiat, Ford, Renault, Toyota, Hyundai, Honda alături de alte uzine pentru camioane şi autocare.

 

Volkswagen despre România: Are multe multe de oferit, are know-how, are oameni educaţi, are o bază stabilă şi de încredere de furnizori

Jürgen Stackmann, membru în consiliul de conducere al Volkswagen Autoturisme, responsabil de vânzări, marketing şi servicii de post-vânzare, declara într-un interviu pentru ZF din septembrie că „România este o sursă foarte importantă pentru noi, sunt convins că furnizorii de componente din România livrează către ID.3, este printre ţările principale care furnizează către Volkswagen. România are multe multe de oferit, are know-how, are oameni educaţi, are o bază stabilă şi de încredere de furnizori, multe ţări nu se califică tocmai la acest aspect – nu sunt de încredere sau stabile, România este parte din UE şi este un partener de încredere şi stabil“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO