Companii

Romanii consuma mai mult ca niciodata

11.04.2006, 00:00 14

In primele doua luni din 2006, comerciantii au avut cresteri record ale vanzarilor de produse.

Cifra de afaceri a companiilor care activeaza in zona comertului cu amanuntul - retail - a crescut in februarie 2006 cu peste 27%, comparativ cu februarie 2005, arata datele publicate ieri de Institutul National de Statistica. In acelasi timp, cresterea productiei industriale a fost de numai 2,9% in luna februarie, adica un ritm de zece ori mai redus decat cel inregistrat de consum.

Afacerile comerciantilor au inceput anul 2006 cu noi maxime istorice la capitolul incasari, ritmurile de crestere inregistrate in primele doua luni din 2006 fiind comparabile cu cele din cea mai buna perioada pentru incasarile din retail, adica sfarsitul de an, in primul rand luna decembrie. O alta noutate este ca diferenta de crestere dintre consum si productie este la cel mai mare nivel din ultimii ani.

Buzunarele consumatorilor nu s-au golit complet dupa cumparaturile din decembrie 2005, arata cifrele de la Statistica. Numai in luna februarie, cifra de afaceri a comerciantilor de produse alimentare a crescut cu 34%, in timp ce in cazul produselor nealimentare ritmul a fost mai redus, de 22%, comparativ cu februarie 2005. In primele doua luni ale acestui an, ritmul mediu de crestere al cifrei de afaceri pe intreg segmentul de retail a fost de peste 26%, comparativ cu recordul anterior de crestere, de 17,6%, inregistrat in 2004 si 2005.

"Motorul principal al cresterii consumului este in acest moment creditul privat, care a surclasat lichiditatile disponibile la populatie", explica Dragos Paslaru, analist al Grupului de Economie Aplicata (GEA). Dintre cele doua componente ale consumului, lichiditatile mari au avut un rol mai mare anul trecut, dupa ce cota unica si cresterile record ale salariilor au lasat mai multi bani in economie, spune Paslaru.

Si anul trecut a debutat tot cu cresteri record ale incasarilor pe segmentul de retail, dar atunci explozia vanzarilor avea ca explicatie cota unica de impozitare. Incepand cu 1 ianuarie 2005, reducerea fiscalitatii pe zona salariilor si veniturilor persoanelor fizice a lasat lichiditati suplimentare la dispozitia acestora. Ca urmare, cifra de afaceri a comerciantilor de pe zona de retail a crescut in februarie 2005 (prima luna in care s-a manifestat efectiv cresterea salariilor de pe urma cotei unice) cu peste 25% fata de februarie 2004.

Urmatoarele luni au adus cresteri asemanatoare ale afacerilor companiilor din comertul cu amanuntul, de peste 20%, care in mod obisnuit sunt specifice lunilor cu sarbatori importante (aprilie si decembrie).

In paralel cu cresterea lichiditatilor, creditul neguvernamental si-a continuat pe tot parcursul anului trecut ritmul exploziv de crestere inregistrat inca din ultima parte a anului 2003. In prezent, creditul de consum a luat locul lichiditatilor si continua sa asigure ritmuri inalte pentru cererea de consum. "In ciuda eforturilor Bancii Nationale de a limita creditul de consum, acesta continua sa aiba succes, mai ales prin aparitia unor instrumente noi de creditare", afirma Dragos Paslaru de la GEA.

Un astfel de exemplu este cardul de credit co-branded, in cazul caruia bancile comerciale colaboreaza cu companiile de retail pentru a facilita obtinerea creditelor de consum de catre cumparatori.

BCR, BRD SocGen si Raiffeisen, adica cele mai mari trei banci de pe piata dupa dimensiunea activelor, au astfel de carduri co-branded, emise impreuna cu retaileri cum ar fi Carrefour, Praktiker sau Altex.

"Dupa ce Banca Nationala a reusit sa dea o lovitura creditului doar cu buletinul, este foarte probabil ca acest instrument de indatorare (cardul co-branded, n. red.) sa preia stafeta", a mai spus Paslaru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO