Companii

Romanii incep sa renunte la plimbarile prin magazine si reinvie pietele agro-alimentare

Romanii incep sa renunte la plimbarile prin magazine si reinvie pietele agro-alimentare
26.05.2010, 23:33 31

Primul trimestru din an a debutat cu scaderi pe linie insectorul bunurilor de larg consum, ultima reduta a crizei: cosul decumparaturi mai mic si vizitele mai rare in magazine au adus undeclin de 5% in volum in consumul casnic fata de T1 din 2009, arata studiul GfK ConsumerTracking din acest an.

Valoric, consumul din gospodarii s-a redus cu 2% in acestinterval, dupa ce anul trecut inregistrase o crestere de 6%, pusape seama inflatiei.

Datele companiei de cercetare de piata GfK arata ca 2010 arputea fi primul an cu scaderi in consumul casnic din 2001 si panain prezent, dupa ce in 2009 acesta fusese salvat de la declin demutarea consumului din afara casei (restaurante, baruri etc.) ininteriorul gospodariei.

"Ultimul declin anual al consumului casnic a fost inregistrat in2001 si a fost de 9% (in valoare)", a declarat Raluca Raschip,Consumer Tracking Director la GfK Romania, in cadrul unui evenimentorganizat de companie. "Nimeni nu mai crede acum in revirimentulconsumului in acest an", a afirmat la randul sau Oana Mirila,directorul departamentului de cercetare calitativa al GfK Romania.De altfel, compania a inregistrat in luna mai cel mai scazut nivelal increderii consumatorilor din ultima decada.

Cel mai mult s-a contractat consumul de produse nealimentare,cate­goria deodorantelor avand un declin de 25% in valoare in T1fata de aceeasi perioada din 2009, iar sampoanele o scadere de 16%,mai arata studiul GfK. Bugetul gospodariilor pentru produsele deingrijire personala s-a redus cu 7,4% in intervalul mentionat, dedoua ori mai mult decat rata de declin a cheltuielilor pentruachizitia alimentelor.

Reprezentantii companiei de cercetare estimeaza ca declinulpietei bunurilor de larg consum se va accentua in urmatoareletrimestre din an, putand ajunge pana la 5% la finele lui 2010 dincauza pesi­mismului consumatorilor. "Romanii sunt excesiv deprecauti in consum. Cel mai greu de combatut pe piata estepesimismul, lipsa de motivare a consumatorilor", a mai spusRaschip.

Cum explica reprezentantii companiei de cercetaredeclinul consumului din acest an?

"Principalul driver (factor - n. red.) al declinului in volum afost diminuarea frecventei de vizite in magazine cu 9% in primeletrei luni din an fata de trimetrul intai din 2009. Frecventavizitelor in supermarketuri a scazut cel mai mult, iarcumparaturile, in general, devin din ce in ce mai functionale,pentru ca romanii incep sa renunte la plimbarile prin magazine", acomentat Raluca Raschip.

Schimbarile din consum vin pe fondul reducerii puterii decumparare, in conditiile in care grija pentru un trai decent sipentru plata facturilor devine mai acuta decat anul trecut. Pestejumatate dintre consumatorii chestionati in acest an de GfK spun caii preocupa in pri­mul rand asigurarea castigurilor pentru un traidecent, iar 55% spun ca bugetul familiei a fost afectat de criza,ambele procente fiind mai mari decat in 2009.

Surpriza din comert: reinvie pieteleagro-alimentare

"Pietele deschise reinvie. Bugetele gospodariilor orientatecatre acest tip de comert au crescut cu 22% in primul trimestrufata de aceeasi perioada din 2009, insa numarul clientilor a ramasrelativ constant", a mai spus Raschip.

Si magazinele cu discount, care pariaza doar pe produseleieftine si din segmentul mediu de pret, au avut in acest interval ocrestere importanta, de 12%, insa acestea au inregistrat si unnumar mai mare de clienti.

De partea cealalta, consumatorii au alocat cu 30% mai putineresurse cumparaturilor curente din maga­zinele cash & carry,insa cel mai probabil impactul in bu­si­nessul retelelor de profila fost mult mai mic, deoarece consumatorii finali nu sunt invizorul acestor operatori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO