Companii

Romanii prefera o vodca ruseasca. Dar nu neaparat produsa in Rusia

14.07.2005, 20:05 229

Cresterea vanzarilor de marci rusesti de vodca importate se lasa inca asteptata, desi piata romaneasca de vodca raspunde cel mai bine la marcile de vodca cu rezonanta ruseasca: Stalinskaya, Kreskova, Voronskaya sau Kondratov.

Spre exemplu, marca Russky Standart, detinuta de un magnat rus, Roustan Tarimko, a intrat recent pe piata romaneasca, insa vanzarile sunt cu mult sub asteptari.

"Producatorul rus are o ofensiva la nivel international, insa vanzarile pe piata romaneasca nu decurg conform asteptarilor. In Bulgaria a devenit lider de piata pe segmentul ei in timp ce in Ungaria, Grecia sau Ucraina nu a intampinat dificultatile de pe piata romaneasca", spune Sergiu Cotorobai, directorul general al ARS Industrial Ploiesti, importatorul Russky Standart. Tinta initiala pentru primul an de vanzari era de 5.000 de baxuri de 12 sticle de 0,75 litri (aproape 1 milion de euro), insa aceasta a fost mult redusa.

Stolichnaya si Moskovskaya sunt doua marci ale companiei ruse de stat FKP Soyuzplodimport aduse pe piata romaneasca de liderul pietei de vodca Prodal Õ94, producatorul marcilor Stalinskaya, Infinity si Discovery.

Piata de vodca ruseasca este "incercata" si de nemtii de la Henkell&Sohnlein (actionarul producatorului marcii Angelli) cu marca Gorbatchow. O aparitie episodica au avut pe piata ucrainenii de la Nemiroff cu marca omonima (o copie dupa liderul mondial pe piata de vodca - Smirnoff a britanicilor de la Diageo) care, desi a beneficiat de investitii in promovare, nu si-a atins tintele de vanzari.

Pretul este factorul determinant care face ca marcile "rusesti" autohtone sa fie preferate originalului: 5 euro pentru primele, fata de 15 euro.

Piata a fost marcata si de repozitionarea marcii Kreskova, a unuia din primii trei jucatori de pe piata bauturilor, Alexandrion. Acesta a lansat recent o campanie de cateva milioane de euro pentru repozitionarea acestei marci in curtea aglomerata a "rusilor" din vodca.

Marius Gogoasa, presedintele Exquisite Bar Solutions (asociatie a barmanilor din Romania), spune ca in cluburile de top din Romania batalia a fost castigata de vodca de tip nordic - Absolut a suedezilor de la V&S Spirit, Finlandia a celor de la Allied Domecq si mai nou de catre Wyborowa, o vodca poloneza detinuta de Pernod Ricard. "Vodca ruseasca nu beneficiaza de campanii de marketing sustinute pe piata romaneasca, iar barmanii vor sa se asocieze cu o vodca cu o imagine buna. Vodca de tip rusesc, si intr-o majoritate covarsitoare cea produsa in Romania, face volume mari in retail. Singura vodca cu rezonanta slava care se misca mai bine pe piata este Wyborowa", spune Marius Gogoasa.

Corneliu Valsan, directorul general al Pernod Ricard Romania explica cresterea vanzarilor marcii Wyborowa prin investitiile in promovare si prin sistemul de distributie. "Cred ca pe piata s-a abuzat de reteta ruseasca si de aici dominatia vodcilor de tip nordic in unele locatii.

Cresterea vanzarilor de Wyborowa este datorata investitiilor in promovare si accentul foarte mare pe care l-am pus pe distributia in HoReCa", afirma Valsan.

Top 15 in volum al marcilor de vodca de pe piata romaneasca este dominat de nume cu rezonanta ruseasca, insa piata continua sa sufere din cauza majorarii repetate a accizelor, motiv pentru care primele doua locuri au fost ocupate anul trecut, conform unui studiu al companiei de cercetare a pietei AC Nielsen, de catre Scandic Pop si Polar ale grupului European Drinks.

stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO