Companii

Sanex apasa pedala pretului pentru a mari profitul

25.07.2003, 00:00 35

Sanex Cluj Napoca, unul dintre cei mai mari producatori  de placi ceramice si obiecte sanitare, mizeaza pe cresterea pretului in limita impusa de cota de piata detinuta si de concurenti pentru a-si atinge obiectivele propuse pentru acest an.
"In prima jumatate a anului, am avut o crestere in medie de 15% in valuta fata de inceputul anului la pretul placilor ceramice (n.r. - faianta si gresie) si o crestere similara exportul de obiecte sanitare (lavoare, toalete, accesorii). Poti sa jonglezi cu pretul, dar in limita cotei de piata", a explicat pentru Ziarul Financiar Stefan Bucataru, director general al Sanex Cluj Napoca.
"Marim preturile pentru pentru a ne atinge obiectivele anuntate pentru acest an, insa atat cat ne permite concurenta", adauga oficiali ai companiei.
Compania concureaza cu Cesarom Bucuresti si Mondial Lugoj, respectiv cu multi importatori de placi ceramice din Spania si Italia pe o piata, cu vanzari de circa 80-90 mil. $ anul trecut. Sanex detine o cota de aproximativ 30% din cererea interna de placi ceramice, la mare lupta cu Cesarom Bucuresti, creditat cu o cota de 30-35%.



Majoritatea productiei, la intern
Sanex livreaza cea mai mare parte a productiei de placi ceramice pe piata interna, axandu-si exporturile de obiecte sanitare pe piata regionala (Cehia, Serbia, Grecia, Polonia, Ucraina) si pe cele din Occident (Franta, Belgia, Germania si mai putin spre Italia), potrivit lui Bucataru. Exporturile au o pondere de circa 20% in cifra de afaceri totala a companiei. Politica de preturi a dat deja roade: profitul net al Sanex a crescut cu 50% pana la valoarea de 70,7 mld. lei (2,1 mil. $), fata de perioada similara a anului trecut, cand a fost de 1,4 mil. $.
Cifra de afaceri pe primul semestru a crescut si ea cu 12% in dolari fata de anul trecut. Indicatorii sunt calculati la cursul de schimb leu/dolar aferent sfarsitului de perioada, de 33.014 lei/$ la 30 iunie 2003, respectiv de 33.351 lei/$ la 30 iunie 2002.
"Sanex aplica o politica de adaosuri comerciale la produsele sale, ceea ce inseamna ca vindem la un pret mai mic pentru distribuitorii mari, care platesc cash si adaugam marja noastra (adaosul comercial) pentru cel mai nou client, de exemplu. Adaosurile comerciale pot merge pana la peste 15% fata de pretul de vanzare catre un distribuitor mare", au precizat oficialii societatii. Pretul mediu al produselor Sanex variaza intre 3,5 $ si 5,5 $ pe metru patrat la placile ceramice, cu un pret mediu in jur de 4,5 $. Celalalt concurent, Cesarom Bucuresti este deja la un pret mediu al produselor de 4,5 euro pe metru patrat, nivel la care a fost si in urma cu un an, conform directorului economic al companiei, Adriana Apostolache. "Cesarom practica politica discountului, cel mai mare discount din pret avandu-l, firesc, marii distribuitori", a spus Apostolache.



Obiective ambitioase
Sanex Cluj are de atins in acest an mai multe obiective anuntate de conducere: un profit net de 1,9 mil. $, cu 400.000 $ mai mare decat cel de anul trecut si o cifra de afaceri de 35,5 mil. $. Pe de alta parte, in paralel cu investitiile pentru modernizare, numarul de angajati va fi redus de la 1.700 (la inceputul acestui an) cu aproximativ 500 de angajati, potrivit unor calcule preliminare. In prezent, la Sanex lucreaza 1.415 angajati.
Compania se pregateste pentru derularea unui puternic program de investitii in a doua parte a anului. Din bugetul de aproximativ 3,9 mil. $ alocat pentru acest an, in primele sase luni au fost cheltuiti numai 8,9 mld. lei (circa 270.000 $) preponderent pentru echipamente tehnologice.
Sanex dispune de cele mai mari capacitati de productie de pe piata romaneasca, de 6,8 mil.mp de placi ceramice si 13.000 tone de obiecte sanitare. Compania detine o cota de 23- 25% din piata obiectelor sanitare, estimata la 13 -14 mil. euro anual, dominata de Mondial Lugoj, care detine circa 45% din piata.
Sanex este detinuta in proportie de aproximativ 68% de vehiculul de investitii Goodison BV, detinut conform ultimelor informatii de pe piata, de catre firma indiana Sun Earth Ceramics, un alt actionar semnificativ fiind SIF Muntenia cu circa 8,5%. Pe Rasdaq, capitalizarea de piata a companiei este de 8,5 mil. $, la un pret de circa 1.500 lei/actiune.
Actualul actionariat a preluat in 2000 societatea, cu un nivel al pierderilor cumulate de circa 5-6 mil. $, nivelul acestora fiind redus la 3,3 mil. $ pana la inceputul acestui an. In aceste conditii, nu vor putea fi platite dividende actionarilor sai in urmatorii doi-trei ani, potrivit conducerii.
Cesarom Bucuresti, cu o cifra de afaceri de 24,5 mil.euro anul trecut, este detinuta de grupul ungar Zalakeramia, care a investit peste 30 mil. $ din 1997 pana acum. Mondial Lugoj este detinuta de grupul german Villeroy & Boch, care a investit peste 17 mil. euro in ultimii sase ani. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO