Companii

Santierul naval din Galati: livrari mai putine, dar mai profitabile

11.04.2006, 00:00 32

Santierul naval Damen Galati a obtinut anul trecut un profit brut de 6 milioane de euro, similar celui din 2004, in conditiile in care valoarea livrarilor realizate de companie in 2005 a fost de 58 de milioane de euro, cu circa 18% mai redusa decat in anul precedent.

"Productia vanduta si incasata s-a ridicat anul trecut la circa 58 de milioane de euro. Acest indicator este mai relevant pentru activitatea noastra pentru ca nu include productia aflata pe stoc sau in curs de executie, care va fi livrata in acest an", a declarat Gelu Stan, directorul general al Damen Galati.

Initial, directorul santierului naval din Galati estimase pentru anul trecut un nivel al vanzarilor de 70 de milioane de euro, similar celui din 2004, nivel care nu a fost atins din cauza intarzierii unor livrari.

Potrivit acestuia, anul trecut santierul Damen Galati a livrat 25 de nave catre clienti externi, iar in 2006 numarul de nave livrate se va ridica la 33, fapt care va determina o crestere cu peste 55% a incasarilor fata de anul trecut.

"In acest an vom vinde 33 de nave si estimam o valoare a incasarilor de 90 de milioane de euro", a precizat Stan.

Activitatea santierului din Galati a fost insa perturbata la inceputul acestei luni de cresterea nivelului Dunarii, care a determinat inundarea a aproape jumatate din suprafata santierului. In aceste conditii, conducerea companiei a declarat stare de forta majora si a trimis circa 200 de salariati in concediu pe termen nedeterminat.

Potrivit conducerii companiei, pierderile determinate de aceste inundatii sunt estimate la circa 0,5 milioane de euro, insa, daca situatia nu se agraveaza, acestea nu sunt de natura sa afecteze semnificativ rezultatele companiei pentru acest an.

"Una dintre cele mai mari cale de montaj ale santierului a fost inundata. Acolo avem pe linia de productie doua nave la care am fost nevoiti sa oprim lucrul si sa trimitem oamenii acasa. De asemenea, am declarat caz de forta majora pentru partenerii externi, astfel ca nu vom fi nevoiti sa platim penalitati pentru intarzierea livrarii navelor", a explicat Stan.

Damen Galati este unul dintre cele mai mari santiere navale din Romania si al treilea mare producator industrial din judetul Galati, compania avand peste 3.000 de salariati. Intreaga productie a companiei este destinata exportului, principalii clienti find din tarile Uniunii Europene, precum Germania, Olanda, Irlanda, Marea Britanie si Franta.

Santierul naval este detinut de catre grupul olandez Damen Shipyard, care a achizitionat, in aprilie 1999, de la fostul Fond al Proprietatii de Stat pachetul majoritar, reprezentand 51% din actiunile Santierului Naval Galati. Ulterior, grupul olandez si-a majorat participatia pana la 98% din capitalul societatii.

In ultimii cinci ani, grupul olandez a investit circa 30 de milioane de euro in modernizarea santierului naval, iar pentru urmatorii trei ani actionarul majoritar mai are in plan investitii de pana la 15 milioane de euro.

Ultimii ani au reprezentat o perioada de varf pentru activitatea santierelor navale romanesti, care au fost asaltate practic de comenzi, avand ocupate capacitatile de productie pana la finele lui 2007.

Cresterea comenzilor a fost determinata de intensificarea comertului maritim, dar si de reglementarile noi in privinta transportului petrolier, care i-au determinat pe armatori sa-si suplimenteze si sa-si modernizeze flotele.

Totusi, desi opereaza la capacitate maxima, santierele navale romanesti inregistreaza in continuare o profitabilitate destul de scazuta.

Aceasta situatie este determinata, pe de o parte, de cresterea pretului la otel, principala materie prima utilizata la constructia corpurilor de nave, dar si de intarirea leului fata de euro si dolar, care diminueaza veniturile obtinute din vanzari, in conditiile in care productia santierelor navale merge in proportie de aproape 100% la export.

Din aceste motive, conducatorii unora din santierele navale romanesti prevad deja ca acestea vor pierde teren in fata competitiei puternice din partea producatorilor din Orientul Indepartat, precum China, Vietnam si India.

andrei.chirileasa@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO