Companii

Scaderea dramatica a preturilor, cheia pentru dublarea vånzarilor de plasme

08.06.2005, 16:01 20

In urma cu trei-patru ani se vindeau cåteva zeci. In acest an vånzarile de televizoare cu plasma si ecrane cu cristale lichide (LCD) se vor dubla cel putin, potrivit jucatorilor din piata, påna la 5.000-6.000 de unitati ca urmare a scaderii puternice a preturilor la nivel mondial, dar si a promovarii agresive din partea retailerilor.

Operatiunea de rebrandare a operatorului de telefonie mobila Orange in urma cu doi ani a adus dupa sine o comanda de cåteva zeci de plasme, adica un nivel comparabil cu volumul anual al pietei de astfel de produse in anul respectiv.

Anul acesta jucatorii din piata romåneasca estimeaza vånzari pe piata romåneasca de peste 5.000 de televizoare cu plasma si LCD numai pentru utilizatorii finali, la acestea urmånd a se putea adauga alte cåteva mii in categoria special business (comenzi mari pentru centre comerciale sau hipermarketuri precum Carrefour).

a??Pretul a scazut an de an, ajungåndu-se chiar la mai mult de 30% anul trecut, ceea ce a determinat si va determina si in continuare o crestere puternica a vånzarilora??, spune Catalin Savulescu, director general al Panasonic Romånia, companie care estimeaza pentru acest an o dublare a vånzarilor de televizoare cu plasma si o crestere de peste trei ori a televizoarelor LCD.

In aceste conditii ofertele speciale de la sfårsitul anului trecut au adus o premiera.

a??Am vazut la sfårsitul anului trecut primele oferte bombastice, ajungåndu-se ca o plasma sa aiba un pret de mai putin de 100 de milioane de lei, adica 2.500 de euroa??, completeaza Petronius Secareanu, director general al diviziei de consumer electronics al producatorului olandez Philips.

O astfel de oferta de pret a fost derulata pentru prima data spre sfårsitul anului trecut, spun companiile din domeniu, de retailerul Altex, pentru marca DK. Cu toate acestea s-a ajuns in prezent ca si marcile considerate in categoria a??Aa?? (marci din categoria de top, insa cu preturi pe masura) sa aiba in oferta de pe piata locala televizoare cu plasma ce incep la preturi de 100 sau 120 de milioane de lei.

a??Daca in vara trecuta cel mai mic pret pentru un televizor cu plasma la 42 de inci (106 centimetri, cea mai mica dimensiune de la care se vånd in general televizoarele cu plasma - n. red.) era in jur de 150 milioane de lei, acum vedem in piata si preturi sub 100 de milioane. Scaderea de pret face mai accesibila achizitia acestora printr-un sistem de creditarea??, spune Mugur Stefan, purchase manager in cadrul retailerului de electronice si electrocasnice Flanco. Valorile reprezinta o scadere cu aproape jumatate a preturilor la televizoarele cu plasma fata de situatia din urma cu doi ani.

a??Se constata si o promovare din ce in ce mai agresiva a acestor produse de catre producatori sau reprezentantii acestora impreuna cu principalii dealeria??, explica Stefan, care anticipeaza pentru acest an un volum al vånzarilor de televizoare cu plasma si LCD de 5-6.000 de unitati. a??Pretul este inca ridicat, mai ales la LCD-uri, iar produsele trebuie promovate mai multa??, adauga el.

Intr-adevar, televizoarele LCD reprezinta o tehnologie mai noua, fiind implicit si mai scumpa. Din pacate, tehnologia LCD nu permite inca realizarea unor produse cu diagonale foarte mari sau in cazul in care acest lucru se poate, este mult prea scumpa. In aceste conditii, cererea pentru televizoare cu diagonala de peste 42 de inci (106 cm) este satisfacuta de televizoarele cu plasma, iar cererile pentru diagonale mai mici decåt aceasta dimensiune sunt in general a??acoperitea?? de televizoarele LCD. Altfel spus, clientii au de ales la aceiasi bani intre o plasma cu diagonala mare sau un LCD cu o diagonala mai mica.

La o piata romåneasca a televizoarelor estimata la mai multe sute de mii de unitati anual, ponderea televizoarelor cu plasma si a celor cu cristale lichide este nesemnificativa comparativ cu ceea ce se intåmpla in Europa de Vest sau chiar in tarile din jurul Romåniei.

Exista insa o explicatie, spun jucatorii din piata.

a??In Romånia taxele vamale sunt de 42%, ceea ce nu se intåmpla in Ungaria de exemplu. Romånii obtin preturi cu påna la 60% mai mici daca isi cumpara plasmele din Ungaria, taxele vamale (fiind - n.a.) de 42%, la care se adauga returnarea TVA-ului la iesirea din Ungaria. Nedeclararea televizoarelor la intrarea in Romånia aduce astfel un pret mai mic cu 60% decåt ceea ce se gaseste in magazinele romånesti. Nu este legal, dar iata motivul pentru care noi nu prea vindem in vestul tariia??, completeaza Savulescu. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO