Companii

Scăderea vânzărilor de sucuri şi dulciuri afectează şi producătorii de zahăr

Scăderea vânzărilor de sucuri şi dulciuri afectează şi producătorii de zahăr
24.06.2010, 23:28 272

Mircea Rădină, directorul general al Lemarco - cel de-al doileaproducător local de zahăr care a rulat anul trecut afaceri de peste80 mil. euro, susţine că piaţa zahărului se va diminua anul acestape fondul reducerii materiei prime şi a consumului de alimente.

"Piaţa zahărului era anul trecut de 550.000 de tone. Anul acestava fi de 480.000-500.000 de tone pentru că scăderea vânzărilor dedulciuri şi sucuri determină o diminuare a consumului de zahăr cu12-14%", a declarat Mircea Rădină, directorul general al Lemarco,companie controlată de persoane fizice şi de compania americanăAtlanta Corp.

Spre exemplu, în 2009 vânzările de sucuri s-au diminuat pe planlocal cu peste 10% comparativ cu rezultatele obţinute în anulprecedent.

Rădină afirmă că lipsa accesului la materia primă esteprincipala dificultate cu care industria locală a zahărului seconfruntă în ultimul an, ca urmare a finalizării perioadei detranziţie stabilită pentru producătorii de zahăr după integrareaRomâniei în Uniunea Europeană.

Cât produc

"Ceea ce s-a întâmplat a fost o negociere foarte proastă acondiţiilor de aderare a României la Uniunea Europeană. În ţărileindicate de Comisia Europeană pentru achiziţia materiei prime, dupăfinalizarea perioadei de tranziţie (n. red. - 2007 -2009), absoluttoate cantităţile de zahăr brut accesibile UE conform acordurilorîncheiate erau practic vândute până în 2015, data liberalizăriicomplete a pieţei zahărului în UE, către cei mai mari producătorila nivel internaţional", a explicat Rădină.

El a adăugat că ulterior Comisia Europeană a mai pus ladispoziţia rafinatorilor de zahăr brut, în număr de 26, o cotăsuplimentară de 250.000 de tone de zahăr brut în cadrul zonei CXL(Brazilia, Cuba, Australia), din care

s-au putut aproviziona şi producătorii români. Această cantitateeste însă insuficientă pentru piaţa locală a zahărului şi vadetermina o scădere drastică a producţiei româneşti de zahăr,potrivit lui Rădină.

"Anul trecut am avut materia primă necesară. Pentru anul acesta,Lemarco a obţinut licenţă pentru producţia a 80.000 de tone dezahăr rafinat pentru fabricile Lieşti, Urziceni şi Călăraşi. Înplus, am luat un cargo din Zimbabwe. De aceea, cred că vom rafinaanul acesta între 90 şi 120.000 de tone de zahăr", a mai spusmanagerul companiei în care lucrează aproximativ 500 deangajaţi.

Costuri reduse

Rădină susţine că Lemarco va rafina anul acesta atât în cadrulfabricii de la Urziceni a grupului, cât şi în cea de la Lieşti,unitate a cărei producţie a fost sistată temporar în 2009. "Fabricade la Lieşti nu a fost închisă. Ea funcţionează în paralel cu ceade la Urziceni. Operăm însă o singură campanie de producţie pentruLieşti şi Urziceni, pentru a diminua costurile companiei", acompletat managerul companiei. Lemarco mai are încheiat unparteneriat cu Zahăr Călăraşi, fabrica fiind însă înconservare.

O altă problemă cu care s-au confruntat producătorii de zahăranul trecut a fost piaţa neagră. "Au existat companii care auscăzut preţurile la zahăr cu 10-12% sub preţurile noastre, prinfraudă fiscală (n. red. - neplata TVA). Aceasta a generat o scădereanormală de preţ şi am ajuns să vindem cu 510 - 550 de euro/tonăzahărul la poarta fabricii deşi la bursă preţurile crescuseră la600 de euro pe tonă", a mai spus Rădină.

Cu toate acestea, directorul general al companiei susţine căLemarco a finalizat anul trecut cu o cifră de afaceri şi un profitmai mari decât rezultatele obţinute în 2008. "Pentru anul acesta nepropunem o cifră de afaceri între 75 şi 80 de milioane de euro. Înceea ce priveşte profitul suntem mai circumspecţi şi estimăm oscădere."

Fac bani şi din mărcile private

Aproximativ 75% din producţia Lemarco este vândută cătresegmentul industrial, în vrac, iar 25% prin retail. Compania, careare activităţi în rafinarea zahărului brut, produce, de asemenea,pentru mărcile private ale Metro, Carefour şi Real, 20-25 de mii detone anual - aproximativ 10% din producţie, o cantitate apropiatăde cea realizată în 2008.

Lemarco are ca principali competitori pe piaţa locală azahărului, estimată la peste 350 de milioane de euro, companiileAgrana şi Zahărul Oradea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO