Companii

Seful Santierului Naval Tulcea: 2009 este critic. Suntem totusi fericiti ca avem comenzi

Seful Santierului Naval Tulcea: 2009 este critic. Suntem totusi fericiti ca avem comenzi

Tudorel Topa, directorul general al STX RO Tulcea, a venit la conducerea santierului naval la inceputul acestui an. Schimbarea managementului companiei a avut loc in contextul in care firma STX Europe, parte a grupului sud-coreean STX, a preluat la jumatatea lui 2008 constructorul naval norvegian Aker Yards, aflat in dificultate

16.03.2009, 16:10 743

Santierul Naval STX RO Offshore Tulcea (fostul Aker Tulcea), controlat de grupul sud-coreean STX Shipbuilding, si-a bugetat pentru acest an o cifra de afaceri in crestere cu 4,8% fata de cea din 2008, la nivelul de 147 mil. euro.

Afacerile companiei s-au majorat si anul trecut cu 11,2%, ajungand la 140,3 mil. euro (516,3 mil. lei).
"In 2008 am vandut 14 nave, iar pentru acest an avem inca 14 nave in plan, dar cu un tonaj mai mare. De asemenea avem si pentru anul 2010 un numar de 9 comenzi, dar nu suficient sa acoperim intreaga capacitate. Pentru anul 2009 si primul trimestru din 2010 avem acoperita integral capacitatea de productie. Mai mult, pe anumite perioade de timp avem nevoie peste capacitate de aproximativ 1.000 de subcontractori", spune Tudorel Topa, directorul general al STX RO Tulcea, care a venit la conducerea santierului naval la inceputul acestui an.
Schimbarea managementului companiei a avut loc in contextul in care firma STX Europe, parte a grupului sud-coreean STX, a preluat la jumatatea lui 2008 constructorul naval norvegian Aker Yards, aflat in dificultate.
Santierul naval din Tulcea a inregistrat anul trecut pierderi, dupa doi ani in care se mentinuse pe profit, din cauza preturilor in crestere la materiile prime si costurile ridicate cu forta de munca. In 2007, compania raportase un profit net de 7,5 mil. lei (circa 2 mil. euro).
"Anul 2009 este cel mai critic pentru ca am inceput cu acest handicap financiar. Si noi avem probleme financiare ca si toate companiile pe aceasta perioada de criza, create in primul rand de pierderile avute pe anul 2008 si apoi de relatia cu bancile care automat este deteriorata de acestea", spune Topa.
El a mai precizat ca cifrele pe anul trecut nu sunt finalizate, pierderile putand fi acoperite printr-un sprijin sub forma unor avansuri primite de la clientii din Norvegia.
"Ca sa explicam pierderile in 2008 avem cateva elemente. In primul rand au crescut cheltuielile cu forta de munca in special cea a subcontractorilor. Ca sa mentinem termenele de livrare am fost nevoiti sa utilizam chiar si forta de munca externa care a fost mult mai scumpa decat calculatiile initiale. In al doilea rand au fost preturile materialelor, in special pretul la tabla si la profiluri, care in 2008 au intrecut orice estimare facuta de catre noi in calculatii", a declarat Tudorel Topa.
Costurile mai ridicate nu au putut fi previzionate cu doi ani de zile inainte, perioada care se scurge de obicei intre semnarea contractului si livrarea efectiva a navelor.
Conducerea santierului mai spune ca preturile la materiile prime au inceput sa revina spre nivelurile din anul 2006 si compania este optimista ca va reveni pe o balanta financiara favorabila. Directorul STX RO Tulcea spune ca firma pune in acest moment accentul pe rentabilitate, cheltuielile de investitii pe anul in curs fiind reduse la minim si indreptate in special spre mentenanta si cresterea productivitatii.
Piata pentru constructii de nave din Romania ar putea inregistrat in 2009 prima scadere dupa mai multi ani de cresteri substantiale, potrivit lui Topa, dupa ce transportul pe mare a fost afectat de criza internationala. Prin preluarea Aker, STX mai detine in Romania santierul naval al grupului norvegian din Braila, a carui denumire a fost schimbata in STX RO offshore Braila.
Acesta din urma a inregistrat anul trecut afaceri in crestere cu 14%, la 82,5 mil. euro (circa 303 mil. lei), dar a raportat pierderi similare cu cele din 2007, la nivelul de 14,4 mil. euro (52,9 mil. lei).
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO