Companii

Seroussi: Inca nu e momentul pentru extindere in strainatate

Seroussi: Inca nu e momentul pentru extindere in strainatate

Joseph Seroussi, proprietarul lantului de magazine No 36: Am pierdut peste 1.900 de angajati in doi ani de zile, care au plecat sa lucreze in Vest. Trebuie sa aducem muncitorii cu autobuzele de la distante de 35 de kilometri.

11.07.2007, 19:14 365

Omul de afaceri Joseph Seroussi, care detine lantul de magazine "No 36" si patru fabrici in industria textila, spune ca inainte de a deschide magazine sub brand propriu in strainatate, intentioneaza sa-si consolideze businessul local.
"Inca nu ma gandesc sa deschid magazine sub brandul No. 36 in afara Romaniei. Inainte sa faci acest pas, trebuie sa ai un business foarte solid acasa. Noi incercam sa mergem acum, iar pentru un asemenea proiect trebuie sa alergi", a spus Joseph Seroussi.
Seroussi detine patru magazine sub brandul No 36, trei in Bucuresti si unul in Odorheiu Secuiesc, deschis luna trecuta. El spune ca amortizarea investitiei intr-un nou magazin se face intr-o perioada de sapte-zece ani.
Printre companiile romanesti din industria textila care au pariat deja pe cartea extinderii regionale se numara producatorul clujean de lenjerie intima Jolidon, detinut de omul de afaceri Gabriel Carlig. Expansiunea internationala a Jolidon a inceput prin infiintarea in anul 2000, la Budapesta, a Jolidon Hungary KFT.
O prezenta regionala puternica o are si reteaua de magazine de incaltaminte Leonardo, detinuta de omul de afaceri Florin Panea. Retailerul de incaltaminte opereaza un lant de 110 magazine in Romania si 51 de magazine in Ungaria si Bulgaria, potrivit ultimelor date disponibile.
In ceea ce priveste productia efectiva, Seroussi spune ca a fost puternic afectata de aprecierea leului in raport cu euro, in conditiile in care principalele destinatii la export sunt pietele vestice.
"A fost o tragedie pentru exportatori. Moneda europeana a scazut cu aproximativ 25% si niciun exportator nu are asemenea marje din care sa sustina caderea cursului. Au fost multe falimente in Romania incepand cu 2005, din aceasta cauza. Incercam sa ne mentinem pe linia de plutire, dar daca se va continua asa, vom fi nevoiti sa inchidem. Suntem deja la limita inferioara a suportabilitatii", a spus Seroussi. El spune ca posibilitatile de aparare impotriva volatilitatii cursului de schimb, ca de exemplu hedging-ul, nu sunt solutia care sa rezolve 100% din problemele exportatorilor.
"Facem hedging, insa in hedging nu faci intotdeauna bani, mai si pierzi. Hedging-ul nu este solutie care sa-ti garanteze rezolvarea problemelor in proportie de 100%", explica omul de afaceri. El precizeaza ca acest tip de operatiune este ingreunat de faptul ca lichiditatile la care are acces depind de furnizorii externi. "Nu stim cu certitudine cand vom avea banii. In mod normal ar trebui sa-i primim in 15 zile, insa se intampla sa ajungem sa-i recuperam si la 25 de zile sau chiar la 30 de zile. Nu poti sa faci hedging cand nu ai banii", a continuat el. Operatiunile de hedging ale Seroussi se deruleaza prin intermediul unor banci locale.
Compania exporta in state precum Germania, Italia, Franta, Belgia sau Rusia, aproximativ 95% din productie, principalii competitori fiind din state precum Polonia si Slovenia. O alta problema cu care industria se confrunta este lipsa fortei de munca.
"Am pierdut peste 1.900 de angajati in doi ani de zile, care au plecat sa lucreze in Vest, iar aici este foarte greu sa recrutam. Trebuie sa aducem muncitorii cu autobuzele de la distante de 35 de kilometri pentru cele doua schimburi pe care le avem", a explicat Seroussi.
Salariul mediu din fabricile detinute de Seroussi se ridica la 250 de euro. Potrivit lui Seroussi acesta a crescut cu aproximativ 25% in ultimul an. "Trendul numarului de angajati va continua sa scada, putand ajunge la sub 5.000 de persoane in urmatoarea perioada. Acum doi ani aveam 8.400 de angajati", spune Seroussi.
Omul de afaceri a vandut una dintre fabrici catre angajatii sai, insa spune ca nu are in vedere sa vanda si alte unitati "in acest moment". Joseph Seroussi spune ca ar putea finaliza anul acesta, daca va fi "norocos", cu aproximativ 850.000 de costume exportate, fata de 1,5 mil. costume in urma cu un an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO