Companii

Setea pietei de tigla din beton, potolita doar pe jumatate

27.03.2001, 00:00 52



Piata romaneasca a tiglei de beton "inghite" doar 20 milioane $ anual, desi potentialul ar fi aproape dublu, insa "setea" pietei este temperata de atitudinea conservatoare a romanilor, care prefera inca invelitorile "clasice" (tabla sau tigla de argila) dar si de puterea redusa de cumparare a consumatorilor, afirma surse din cadrul pietei. Daca in Occident, exista de multa vreme o piata de profil infloritoare, in Romania, primul pas a fost facut abia in 1993.

Citat: "Folosirea tiglei pentru acoperisuri este inca neobisnuita la romani. Multi clienti de-ai nostri vin si spun ca daca bunicul a avut casa acoperita cu tabla, si ei trebuie sa faca la fel, fara sa-si puna problema diferentelor de calitate.In aceste conditii, deocamdata nici nu stim dimensiunile pietei.

Ca multe alte segmente ale economiei, si acesta se confrunta cu lipsa acuta a unei institutii specializate, capabila sa cunoasca dimensiunile si sa ofere date concrete si informatii despre capitalul investit, firme concurente, oferte de produse, evolutii ale pietei, prognoze", apreciaza Mihai Zgunea, director marketing BRAMAC Brasov.

Trei din cinci acoperisuri vor fi din tigla de beton in urmatorii 10 ani daca tigla isi va dubla cota de piata detinuta in prezent, estimeaza Cristian Zgunea, director departament vanzari Bramac Sisteme de Invelitori S.R.L. Brasov, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe aceasta piata.

Romanii au nevoie de aproape 3 milioane mp de tigla de beton pe an, daca luam in considerare numai cererile pentru construirea de noi locuinte, spune ing.Doina Soloveanu, sef birou marketing ELPRECO S.A. Craiova, producator de tigle de beton.

In competitia cu celelalte tipuri de invelitori, tigla de beton are cateva atuuri importante precum termenul de garantie - 30 de ani, durata de utilizare - 100 de ani, impermeabilitate, rezistenta indelungata la ciclurile inghet-dezghet, nu este energofaga. In plus, daca se strica una, nu trebuie inlocuite toate, ci doar cea "bolnava".

Povestea tiglei de beton la nivelul productiei industriale in Romania incepe in 1993, cand producatorul de materiale de constructii si prefabricate din beton ELPRECO S.A.

Craiova si-a indreptat atentia spre acest produs. Compania a studiat piata materialelor de invelitori si a constatat ca exista o cerere potentiala de tigla de beton, in conditiile in care lipseau producatori sau importatori ale acestui tip de tigla.

Astfel, ELPRECO a investit 4,2 milioane$ pentru achizitionarea de instalatii automatizate si a trecut la fabricarea tiglelor colorate cu oxizi metalici stabili. Instalatiile, care dispun de tehnologie de ultima ora si sunt importate din Suedia si Germania, produc aproximativ 120 de tigle/minut.

Incepand cu 1995, s-au conturat treptat pe aceasta noua piata marii jucatori: ELPRECO Craiova, IMCOP Cluj Napoca (producatori) si BRAMAC Brasov (filiala romaneasca a Bramac Dachsysteme International Gmbh-companie austriaca subsidiara concernului Lafarge Braas Roofing).

Alaturi de acestia, la nivel local (mai ales, in localitatile ardelene) sunt foarte activi micii producatori cu "fabricile de garaj" (spatii mici de productie dotate cu instalatii semiautomatizate), care produc 20-25 de mii de bucati anual.

Volumul vanzarilor de tigla din beton a cunoscut o crestere accelerata in primii ani de viata pe piata interna, dar in special in ultimii doi ani, evolutia ascendenta a cotei vanzarilor s-a calmat, adica piata nu mai absoarbe atat de mult si atat de repede ca in primii ani, spune Doina Soloveanu.

O posibila explicatie ar fi aceea ca, in toti acesti ani, vanzarile de tigla din beton au stat pe "umerii" clasei mijlocii, care in Romania a ramas la un nivel constant, iar entuziasmul clasei mijlocii nu a fost preluat de ceilalti consumatori, care prefera sa-si acopere casele cu tabla sau cu tigla din argila, desi aceste tipuri de invelitori au o viata mult mai scurta (5-10 ani in cazul tablei), spune Cristian Zgunea.

Pretul mediu al tiglei de beton la producatorii autohtoni variaza intre 120.000lei/mp si 160.000 lei/mp, in functie de distanta dintre fabrica si punctul de distributie.

Ca areal geografic, cea mai activa zona pentru piata tiglei din beton este cea intracarpatica, in timp ce zone mai slab reprezentate ca volum al vanzarilor sunt cele din vecinatatea Galatiului (influenta SIDEX-ului ca producator de tabla fiind foarte puternica), spune Cristian Zgunea.

Unul dintre pilonii pietei interneil constituie ELPRECO S.A. Compania craioveana produce si comercializeaza prin 50 de puncte de desfacere in toata tara) tigle din beton colorat (tehnologie ABECE-Suedia), pavele (tehnologie Zenith-Germania), blocuri si placi din BCA(tehnologie HEBEL Germania).

Vanzarile Elpreco au fost in 2000 de 155 miliarde lei, profitul net cifrandu-se la peste 10 miliarde lei , de aproape 10 ori mai mare comparativ cu anul precedent. Din volumul vanzarilor pe 2000, tigla ocupa o cota de 25,5%.

"In 2001, dorim sa ne crestem cota de piata, care in prezent este de 15% din piata interna", spune Doina Soloveanu.

Alt concurent de marca al pietei este BRAMAC Sisteme de Invelitori S.R.L. Brasov. Firma brasoveana importa si comercializeaza 4 modele de tigle in 6 variante de culoare, accesorii sistem, jgheaburi si burlane PVC in 3 variante de culoare prin propria retea de distributie.

In 2000, firma a vandut in Romania 390.745 mp de invelitori, avand o cifra de afaceri de peste 82 miliarde lei. Cresterea volumului de vanzari fata de 1999 a fost de 10%, a spus Zgunea.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO