Companii

Studiu: Industria auto reprezintă, pe lângă retail şi IT, motorul economiei româneşti, cu afaceri de 20 mld.euro în 2016

Studiu: Industria auto reprezintă, pe lângă retail şi...

Autor: Roxana Rosu

02.10.2017, 11:01 398

Industria auto este unul dintre principalii piloni ai economiei româneşti, cu peste 150.000 de persoane şi o contribuţie de 47% din exporturi în 2016, cifra de afaceri totală a sectorului depăşind 20 miliarde euro, potrivit unui studiu realizat de Euler Hermes, companie specializată în asigurarea de credit comercial şi în domeniul garanţiilor şi colectării creanţelor, filială a Allianz. 

În 2016, acest sector a înregistrat o rată de creştere de  9%, în timp ce la nivel global avansul a fost de 1,6%. ”În acest ritm, se poate vorbi despre o creştere de 6-7 % pe an până în 2020”, spune autorii studiului. 

Cifra de afaceri totală a sectorului auto în 2016 a depăşit 20 miliarde de euro, determinată de exporturi, pe măsură ce piaţa locală este relativ mică şi se concentrează pe vehiculele second-hand.

Până acum sectorul a fost condus de producătorii de automobile, Dacia-Renault fiind pe locul 11 la nivel european, cu aproape 360.000 de unităţi de produse în 2016. În prezent însă cea mai mare parte a creşterii provine de la producătorii de piese şi componente auto.

În ceea ce priveşte piaţa furnizorilor, aceasta include atât fabrici de producţie proprii, cum ar fi Daimler, cât şi numeroşi contractori, precum Delphi, Draexlmaier, Leoni sau Continental, dar şi antreprenori locali mici, care la rândul lor sunt furnizori pentru marile companii producătoare.

În ceea ce priveşte evoluţia pieţei interne, industria automobilelor s-a apreciat în trimestrul IV 2016 pentru autoturisme noi (-1,7% Q1-Q2 până la 32.500 unităţi), însă a scăzut puternic în general datorită încetinirii vânzărilor la mâna a doua, până la un total de 101.500 de autoturisme vândute
(-15,2% Q1-Q2).

Anul 2016 a fost unul din cei mai buni din ultimul deceniu, înregistrându-se o creştere a numărului de înmatriculări de vehicule de 17,4% ,ajungând la 510.000 de unităţi, dintre care automobile noi reprezintă aproximativ 22% (115.000 de unităţi).

Piaţa leasingului financiar a crescut cu 25% în 2016, până la două miliarde de euro, dintre care aproape 77% reprezintă automobile şi vehicule utilitare uşoare. Companiile au reprezentat 97% din totalul clienţilor de leasing financiar, urmate de persoanele fizice 2% şi 1% de sectorul public. Flota de autovehicule de leasing operaţional a crescut cu 8%, până la 60.000 de vehicule în 2016 (adică aproximativ 13% din toate înregistrările de autoturisme noi), cu aşteptări de creştere similare pentru 2017.

Principalele companii auto care activează în Romania sunt: Dacia (cifră de afaceri de 4,2 miliarde euro în 2015), Ford (0,8 miliarde euro), iar din urmă vine grupul Volskwagen în calitate doar de comerciant şi distribuitor, cu o cifră de 0,4 miliare euro.

Principalii producători de componente şi consumabile sunt: Continental (5 diviziuni), cu cifra de afaceri totală de 2,3 miliarde euro, Autoliv (sisteme de securitate) cu 0,7 miliarde euro, Takata (volane) - 0,5 miliarde euro, Michelin - 0,5 miliarde euro şi Delphi cu o cifra de 0,4 miliarde euro. Potrivit aceluiaşi studiu, piaţa auto este dominată de grupurile Dacia (Renault), Continental şi alte grupuri cu prezenţă globală (TRW, Bosch, Delphi, Ford şi alţii).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO