Companii

Tampiza, Lukoil: Avantajul rezervelor locale este anulat de costurile mari de rafinare si de productivitatea scazuta a muncii

Tampiza, Lukoil: Avantajul rezervelor locale este anulat de costurile mari de rafinare si de productivitatea scazuta a muncii

Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil Romania: Pe retail, sunt angajati foarte multi oameni. De exemplu, in Finlanda 80% din benzinarii nu au personal, dar noi cum putem evita aceste cheltuieli? Benzinariile vor deveni metal uzat din cauza marjelor foarte reduse.

03.06.2008, 20:41 28

Constantin Tampiza, directorul general al Lukoil Romania, companie care controleaza 25% din piata de carburanti la egalitate cu grupul Rompetrol, condus de omul de afaceri Dinu Patriciu, explica faptul ca asa-zisul avantaj al Romaniei prin existenta unor rezerve de titei interne este anulat de costurile foarte mari de rafinare si de productivitatea redusa a muncii.
"Nu putem sa ridicam marjele cu care lucram din cauza puterii de cumparare. Avantajul Romaniei prin faptul ca are niste rezerve interne este anulat de costurile enorme de rafinare, de transport, de productivitatea mult mai redusa a angajatilor. La o rafinarie de tipul Petrotel (Lukoil detine pe piata locala rafinaria ploiesteana Petrotel, preluata in anul 1998 - n.r.), in strainatate lucreaza 250 de oameni. La noi sunt 1.100, in conditiile in care nu exista oportunitati de externalizare. Pe retail, sunt angajati foarte multi oameni. De exemplu, in Finlanda 80% din benzinarii nu au personal, dar noi cum putem evita aceste cheltuieli? Benzinariile vor deveni metal uzat din cauza marjelor foarte reduse", spune Tampiza.
El sustine ca in cazul in care Petrom, cea mai mare companie romaneasca, ar asculta indemnul lansat de ministrul economiei si finantelor Varujan Vosganian si ar scadea pretul la pompa cu aproximativ 5-10% fata de media pietei, Lukoil nu ar avea alta solutie decat sa-si inchida benzinariile.
Vosganian a criticat in repetate randuri politica de preturi a Petrom, cea mai mare companie romaneasca, spunand ca firma ar putea sa scada pretul carburantilor comercializati cu 5-10% datorita faptului ca are rezerve proprii.
Acest lucru nu ar afecta semnificativ profiturile "sfidatoare" ale Petrom, dupa cum spune Vosganian, dar ar produce efecte enorme la nivelul pietei in conditiile in care restul companiilor sunt importatoare de titei, deci au costuri mai mari, dar nu-si pot permite sa practice niveluri de pret mult diferite fata de Petrom pentru ca ar pierde clienti.
Tampiza spune ca piata locala ar putea incepe sa sufere de o lipsa de carburanti pentru ca toate companiile vor alege sa vanda acolo unde este mai scump, deci sa exporte mult mai mult.
Seful Lukoil Romania atrage atentia ca aceste rezerve sunt acum detinute de o companie privata care nu a facut altceva decat sa profite de o mare oportunitate oferita de statul roman.
"Azi in Rusia sunt cozi la benzina, avioanele nu au kerosen, tocmai pentru ca firmele petroliere nu-si pot permite sa aprovizioneze piata locala la preturi mici. Ori mergem pe metode administrative, ori jucam dupa regulile unei piete libere?", explica Tampiza.
Declaratiile lui ministrului Vosganian au venit in contextul unui important val de scumpiri, generat mai ales de evolutia galopanta a pretului barilului de petrol pe pietele internationale, conjunctura care a dus la dublarea profitului Petrom in primele trei luni ale anului fata de perioada similara din 2007.
Petrom a fost privatizata in 2004 de catre statul roman, castigatorul licitatiei fiind grupulu austriac OMV.
Tampiza spune si de ce o astfel de reducere de preturi ar avea un impact greu de suportat pentru compania pe care o conduce. Lukoil Romania lucreaza la o marja de 2,5% pe tona de combustibil comercializat, ceea ce face ca investitiile de sute de milioane de euro realizate pe plan local sa fie foarte greu de recuperat.
"Lucram cu o marja de 50 de dolari pe tona, ceea ce inseamna 2,5% la pretul final. Nu avem cum sa investim la aceste marje in conditiile in care logica financiara imi cere o rata de rentabilitate cel putin egala cu rata dobanzii. Presiunea din partea statului este un semnal extrem de negativ, fapt care ne obliga sa blocam investitiile, sa reexaminam proiectele si sa ne orientam pe alte piete. Intr-un astfel de context, il intreb pe domnul Vosganian cum sa-mi recuperez investitiile de sute de milioane de dolari pe care le-am facut pana acum?", mai spune Tampiza.
Totodata, el explica faptul ca Petrom reuseste sa faca economii de aproximativ 200 de dolari pe tona, fata de o companie care este obligata sa importe intreg necesarul pentru acoperirea cererii.
Tampiza spune ca 50% din pretul la pompa se duc spre stat.
"De exemplu, benzina Eco Premium ne pleaca de pe poarta rafinariei la un pret de 2.622 lei pe tona, pret in care este inclus si transportul. Adaosul meu, deci castigul meu, este de 117 de lei pe tona. La aceasta se adauga 1.765 de lei pe tona acciza si 856 de lei tona TVA-ul. Adica jumatate din ce plateste consumatorul final se duce la stat", explica seful Lukoil Romania.
Potrivit acestuia, anul 2008 va fi cel mai greu an de activitate pe piata locala prin care compania va trebui sa treaca, si daca se poate, sa inregistreze si cresteri.
"Anul acesta este cel mai greu an de cand suntem pe piata. Speram sa crestem cu 4% afacerile si sa ne mentinem profitul operational la acelasi nivel. Este un obiectiv extrem de dificil de realizat", spune Tampiza.
Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 4,087 miliarde de lei (1,224 miliarde de euro), in crestere cu 16% fata de 2006 cand Lukoil Romania a inregistrat afaceri de 3,523 de miliarde de lei (999,57 milioane de euro).
"Anul trecut am reusit sa ne majoram profitul operational pana la un nivel de 94 de milioane de lei, de la un nivel de 21 de milioane de lei in 2006. Cu toate acestea, rezultatul operational de anul trecut nu reprezinta decat 7,5% din totalul investitiilor pe care le-am realizat aici. Am micsorat cheltuielile operationale cu 20 de dolari pe tona, am micsorat numarul de soferi de exemplu de la 23 la 5, toata contabilitatea companiei noastre este tinuta de 12 oameni, nu de 50 cum era in anii trecuti, datorita investitiilor masive in tehnologia informationala. Dar cursul de schimb ne-a anulat toate aceste eforturi, ceea ce a determinat un rezultat net mai mic in anul 2007 comparativ cu cel din 2006".
In primele patru luni ale anului, compania a comercializat 455.000 de tone de carburanti, in crestere cu 6% fata de aceeasi perioada a anului trecut si a inregistrat o cifra de afaceri de 640 de milioane de dolari.
"Profitul operational a scazut insa cu 4 milioane de dolari fata de ce am obtinut in 2007. Barilul era in perioada ianuarie-aprilie 2007 la un nivel de 48,1 de dolari, iar anul acesta a fost la 94 de dolari", precizeaza Tampiza.
Seful Lukoil Romania se mentine totusi optimist, spunand ca se asteapta ca barilul sa revina la valori normale spre sfarsitul anului.
"Presiunea sefilor de state si miscarile consumatorilor sper sa aiba un efect benefic asupra acestei piete care este supraincalzita din cauza speculatiilor. Cred ca piata se va echilibra, iar barilul de petrol va ajunge la preturi care sa reflecte valoarea reala a acestei materii", a conchis directorul general al Lukoil Romania.
Pe piata locala, cel mai mare jucator este Petrom care detine o cota de peste 30%. Lukoil Romania si Rompetrol au cote de piata similare, situate in jurul nivelului de 25%. MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, a ajuns in primul trimestru la o cota de piata de 13% prin intermediul a 124 de benzinarii, iar Agip Romania, filiala locala a gigantului italian Eni, detine o cota de 1,8% prin intermediul a 26 de benzinarii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels