Companii

Tarom şi Airbus se încurcă în declaraţii: Airbus anunţă un parteneriat în producţie, operatorul român zice că „nu avem nici studii de fezabilitate“

Tarom şi Airbus se încurcă în declaraţii:  Airbus anunţă un parteneriat în producţie, operatorul român zice că „nu avem nici studii de fezabilitate“

Marile companii aeriene din Europa au flote de aeronave Airbus

Autor: Mirabela Tiron

21.03.2011, 23:48 139

Compania aeriană de stat Tarom şi producătorul de aeronaveAirbus, îm­preună cu alţi parteneri, plănuiesc să dezvolte o reţeade unităţi de producţie de biocombustibil din camelină (o plantă cuseminţe bogate în ulei) pentru transportul aerian.

Informaţiile au fost trimise ieri de Airbus, companie care însănu a dat detalii despre investiţia în proiect, zona în care va fiamplasat centrul de pro­ducţie, capa­citatea acestuia sau dataînceperii pro­ducţiei. Oficialii Airbus au spus doar că centrulacestei reţele de unităţi de pro­ducţie va fi în România, iarmateria primă pentru bio­com­bustibili va fi camelina, o plantăcultivată "sporadic" la noi, după cum spun agricultorii.

Pe de altă parte, repre­zentanţii Tarom au transmis că nu sepoate vorbi încă de o investiţie sau de o zonă în care va fiamplasat centrul până nu se vor face nişte studii de fezabilitate."Este prea devreme să vorbim despre acest proiect", au spusoficialii Tarom care au trimis însă acelaşi comunicat de presă alAirbus, fără a da alte detalii. "Acesta este primul proiecteuropean care va reuni fermierii, rafinăriile şi o com­panieaeriană pentru susţinerea comercia­lizării biocom­bustibililorproduşi", a de­clarat într-un comunicat Paul Nash, direc­toruldiviziei de energii alternative al Airbus.

Reprezentanţii Airbus au mai spus ieri pentru ZF că "proiectulva avea sediul central în Bucureşti - deocamdată nu avem detaliilegate de suprafaţa finală a acestuia, fiind în desfăşurare".Camelina a fost aleasă ca materie primă datorită potenţialului săuenergetic ridicat, potenţialului ridicat de reducere a noxelor cuefect de seră şi cantităţilor reduse de apă necesare acesteiplante, potrivit oficialilor Airbus. Aceştia au mai transmis căplanta este deja prezentă în România.

Ce spun agricultorii

Cu toate acestea, agri­cultorii susţin că în România suntabsente culturile de camelină. Mai mult, bio-kerosenul (cel produsdin camelină) nu a fost încă aprobat de către AsociaţiaInter­naţională pentru Testarea Materialelor (ASTM) în SUA.

Biokerosenul ar trebui să fie utilizat în proporţie de 50%, încombinaţie cu combustibilul tradiţional, în cadrul zbo­rurilorcomerciale.

Ştefan Poienaru, unul dintre cei mai mari agricultori aiRomâniei, care deţine grupul de firme Agrofam din Feteşti, susţinecă anul trecut a încercat să producă pe un teren de 10 hectarecamelină, însă cultura a fost contaminată. "Cel mai devremeRomâ­nia ar putea avea culturi de camelină în ur­mă­torii patruani. Nu cred însă că vom ajunge producători de camelină. Estenevoie de producerea unui soi de seminţe şi folo­si­rea anumitormetode. Printre culturile ener­getice care se produc la noi senumără rapiţa, an­ghinarea, floarea-soarelui", a spusPo­ienaru.

Şi Culiţă Tărâţă, proprietarul companiei TCE 3 Brazi, caregenerează anual 80 de milioane de euro din agricultură, susţine cădeşi există condiţii de cultivare a camelinei în România, aceastăcultură nu s-a produs până acum. "Am primit la un moment datsolicitări de la nişte italieni pentru a începe să cultivămcamelină, însă nu m-au interesat. Avem atâtea hectare de terenarabil pe care nu se cultivă culturile tradiţionale, mi-e greu săcred că România va produce camelină pe ele", a spus el.

Şi Honeywell ar urma să participe înproiect

De managementul proiectului de produ­cere a camelinei se vaocupa o organizaţie non-guvernamentală românească, al cărei nume nua fost făcut public. Din consiliul de conducere al asociaţieinon-guvernamentale fac parte Tarom, alături de compania Honeywell'sUOP, CCS (Compania de Camelină a Spaniei) şi Airbus. În acestproiect, Airbus va sprijiini procesul de obţinere a autorizaţiilorpentru producţie şi va coordona evaluarea efectelor produselor debiocombustibil asupra motoarelor şi a sistemelor de funcţionare aleaeronavelor.

Oficialii Tarom nu au transmis de ce anume se vor ocupa în acestproiect.

Consorţiul va colabora cu Facultatea de Agronomie Bucureşti şicu Centrul de biotehnologie al Facultăţii de Medicină Veterinară(BIOTEHGEN) în etapa de ame­najare a culturilor de camelină, derecol­tare şi de producţie. Honeywell's UOP va fur­niza tehnologiade rafinare pentru bio­combustibili, CCS va contribui cu informaţiidespre creşterea camelinei, despre reţele de monitorizare aactivităţii agricole.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO